کد خبر: ۹۳۷۸۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۲۶ دی ۱۳۹۴ - 2016January 16
شفا آنلاین>سلامت>رئیس سازمان غذا و دارو گفت: معضل افزودنی های غیرمجاز به مواد غذائی و سلامت محور در زمان حاضر به شدت افزایش یافته است.
به گزارش شفا آنلاین، رسول دیناروند روز شنبه در همایش کشوری آزمایشگاه های برتر افزود: گاهی برای بهبود طعم، رنگ و ماندگاری مواد غذائی از افزودنی های غیرمجاز استفاده می شود؛ به عنوان نمونه عمر دوغ یک ماه است اما با افزودنی ها تا یک سال نیز ماندگاری دارد.
وی تصریح کرد: به طور مثال قیمت زعفران مشخص است اما برای کاهش قیمت گاهی در آن تقلب می شود و اگر کسی رنگ غیرمجاز به آن اضافه کند بسیار خطرناک خواهد بود.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اشکال این تقلب ها در این است که اغلب خطر فوری ندارند بلکه خطر تجمعی دارند اما آزمایشگاه در این موارد می تواند به کمک مردم بیاید.
دیناورند درباره داروهای طبیعی هم گفت: در رابطه با برخی از این داروها ادعا می شود که این داروها کاملا طبیعی اند اما دروغ است زیرا به آن داروی شیمیائی اضافه می کنند تا فوری اثر کند.
وی با اشاره به یک مورد افزودن ماده مضر و کشنده به داروی کاهش دهنده اشتها و کمک کننده به لاغری تصریح کرد: سال گذشته چند تن از هموطنان ، پشت سر هم به دلیل مصرف این دارو جان خود را از دست دادند و ما متوجه این تقلب شدیم.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: کاهش قیمت، معمولا با تقلب همراه است و تجهیزات پیشرفته گاهی در خدمت تقلب ها قرار می گیرتد؛ بنابراین در بعضی مواقع دستگاه های ناظر از تقلب ها عقب می مانند؛ به طور مثال برخی فرآورده ها اگر به طور صحیح تولید شوند، نیم لیتر آن باید پنج هزار تومان باشد اما در بازار یک هزار تومان فروخته می شود و هنگامی هم که آزمایش می کنیم مشکلی در تقلب نمی بینیم این در حالی است که تقلب وجود دارد اما ممکن است تشخیص داده نشود.
وی تصریح کرد: گاهی قیمت برخی فرآورده های گوشتی یا لبنی در بازار کمتر از قیمت تمام شده است و هنگامی که آزمایش می کنیم متوجه هیچ تقلبی نمی شویم؛ این ها هنر متقلبان است که با خرج کم، قیمت محصول را پایین می آورند؛ طوری که آزمایشگاه ها متوجه تقلب ها نمی شوند بنابراین باید آزمایشگاه های خود را تقویت کنیم.
وی تاکید کرد: باید روش های جدیدی برای آنالیز مواد و شناسائی تقلب ها یاد بگیریم که برای این کار به همکاری های بین المللی نیاز است.
رئیس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: گاهی تقلب ها خطرناک نیستند به طور مثال در تقلب روغن زیتون، روغن آفتابگردان یا سویا را به جای آن می فروشند؛ اما گاهی تقلب ها بسیار خطرناک و کشنده اند که برای مثال می توان به افزودن ملامین در شیر خشک کودکان چینی اشاره کرد که 10 هزار نوزاد بعد از مصرف آن جان خود را از دست دادند.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: گرفتاری بعدی ما در بحث تقلبات مربوط به آلاینده های بیولوژیک، شیمیائی و معدنی است که گاهی برخی از آن ها به دلیل دستکاری تولیدکنندگان برای افزایش تولید اتفاق می افتند؛ اما گاهی نیز قصد و غرض در کار نیست اما به هر حال در هر دو مورد باید شناسائی شوند چون به سلامت ، ضرر می رسانند.
دیناروند افزود: اگر آلاینده های محصولات کشاورزی از حد مجاز بیشتر شوند، خطرناکند؛ افزایش آلاینده ها به دلایل مختلف افزایش تولید، افزایش ماندگاری و کاهش قیمت صورت می گیرند.

**مکمل های غذائی
رئیس سازمان غذا و دارو افزود: مطالعه ای طی سال گذشته در آمریکا نشان می دهد که در مورد 70 درصد مکمل های غذائی این کشور - که بزرگ ترین دستگاه نظارتی را دارد - یا ادعای آن ها (در رابطه با مواد تشکیل دهنده مکمل ) برای این مکمل ها درست نبوده است یا از فرآورده غیرمجاز (برای تولید) استفاده کرده اند بنابراین ما کار سختی در شناسائی تقلب در این حوزه داریم.
دیناروند اظهار کرد: کار دیگری که برای آزمایشگاه ها مهم است ، بحث شناسائی فساد در مواد غذایی است که برای همه این ها باید تجهیز شویم.

**اجرای دو طرح بزرگ با همکاری معاونت علمی رئیس جمهوری
رئیس سازمان غذا و دارو از اجرای دو طرح بزرگ با همکاری معاونت علمی رئیس جمهوری خبر داد و گفت: با راه اندازی و تجهیز آزمایشگاهی، می خواهیم آزمایشگاه ها بتوانند تمام انواع تقلب را شناسائی کنند که در این زمینه با چند کشور در حال مذاکره ایم تا در آموزش نیروی انسانی به ما کمک کنند.
رئیس سازمان غذا و دارو ، راه اندازی سامانه جامع مدیریت خدمات آزمایشگاهی را از دیگر طرح های در دست اجرا عنوان کرد و افزود: سالانه پنج هزار نمونه در آزمایشگاه مرجع، 250 هزار نمونه در آزمایشگاه های دانشگاهی و 700 هزار نمونه در آزمایشگاه های همکار و مجاز (که اغلب آزمایشگاه های خصوصی اند )، ارزیابی می شوند.
دیناروند ادامه داد: اما متاسفانه اکنون این آزمایشگاه ها به صورت جزیره ای عمل می کنند؛ این در حالی است که با اتصال به سامانه یکپارچه، مردم به اطلاعات آن ها دسترسی خواهند داشت که این سامانه بزرگ ترین خدمت برای ارتقای سلامت فراورده های سلامت محور خواهد بود.
معاون وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی اظهار امیدواری کرد که سامانه یاد شده در سال 95، افتتاح شود.

**لزوم اصلاح تعرفه های آزمایشگاه
رئیس سازمان غذا و دارو دربخش دیگری از سخنانش بر لزوم اصلاح تعرفه های آزمایشگاهی تاکید کرد.
وی گفت: اصلاح این تعرفه ها ، سه ماه پیش با امضای وزیر بهداشت به هیات دولت رفت و امسال تدوین و ابلاغ خواهد شد تا جبران هزینه های آزمایشگاهی شود.
دیناروند تصریح کرد: اکنون گاهی هزینه های آزمایشگاهی ، جبران نمی شود و به دلیل واقعی نبودن هزینه ها خطاهائی انجام می شود.
همایش یک روزه کشوری آزمایشگاه های برتر در سالن ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی امروز - شنبه - برگزار شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: