کد خبر: ۹۳۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۲ - ۲۶ دی ۱۳۹۴ - 2016January 16
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خرید خدمت را تنها راه حل مشکل کمبود پرستار در بیمارستان ها عنوان کرد و گفت: سازمان غذا و دارو تاکنون در برابر فشارها، عقب نشینی نکرده است.
به گزارش شفا آنلاین، سیدحسن هاشمی روز شنبه در حاشیه همایش کشوری آزمایشگاه های برتر در پاسخ به سئوال خبرنگاران مبنی براینکه برخی سهامداران که سمت های دولتی دارند، سازمان غذا و دارو را برای تایید فراورده هایی در فشار می گذارند، افزود: بنای ما مراقبت از مردم بدون رودربایستی است و تا موقعی که بتوانیم این کار را انجام می دهیم و تاکنون نیز خوب پیشرفته ایم.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با قدرت این مسیر را ادامه دهیم، مشکلی که وجود دارد و در همه دنیا هست و منحصر به ایران نیست برخی فشارها است؛ البته چون نظام اسلامی در ایران حاکم است انتظار داریم این مسائل نباشد یا خیلی کمرنگ باشد اما واقعیت ها همانی است که با آن داریم زندگی می کنیم.
هاشمی تاکید کرد: مهم این است که سازمان غذا و دارو تاکنون عقب نشینی نکرده و باید با قدرت و اعتماد به نفس بیشتری پیش برود که با شناخت از تیم این سازمان، مطمئنم همین مسیر را پیش می روند.

** شرایط بازار سلامت بعد از تحریم ها
وزیر بهداشت گفت: امید است بعد از تحریم ها مشکلات زیادی از کشور رفع شود؛ همین امروز با بانک مرکزی راجع به ارسال پول و ارز صحبت می کردم که اکنون چند ماهی است در این زمینه دچار مشکل هستیم.
هاشمی افزود: از فردا اگر تحریم ها برداشته شود دیگر نیازی به بانک مرکزی نداریم. هر کدام از شرکت ها می توانند مبادلات مالی خود را مستقیما از طریق بانک های خود با بانک های خارج انجام دهند. این یک دستاورد کوچکی در مقابل سرمایه گذاری های کلانی که می تواند در کشور انجام شود، است.
وزیر بهداشت، حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور را از مزایای برداشته شدن تحریم ها برشمرد و گفت: البته این امر مستلزم این است که ما که در داخل هستیم فضا را به نوعی تعریف کنیم که سرمایه گذار، احساس امنیت کند و فکر کند که در کشوری سرمایه گذاری می کند که سود آن بازمی گردد. اگر می خواهیم مشکل اشتغال حل شده و چرخ اقتصاد راه بیافتد و کیفیت دارو و تجهیزات پزشکی ارتقا یابد و فناوری آنها به داخل کشور منتقل شود، راهی جز این نیست.

** دخل و تصرف در تعرفه های آزمایشگاهی
وزیر بهداشت درمورد تعرفه های آزمایشگاهی افزود: تعرفه ها را هیات وزیران تعیین می کند و خیلی جاها نظرات ما بر هم منطبق نیست ولی قانونگذار متاسفانه این اختیار را در اختیار هیات وزیران گذاشته است.
هاشمی افزود: معتقدیم که ساز و کار تعرفه ها نباید دولتی باشد بلکه ساز و کار آن در اتحادیه ها با نظارت دولت است. اما اکنون تعریف قانون این است و همه آزمایشات و تعرفه ها باید در هیات وزیران تصویب شود و طبیعی است دخل و تصرف هایی نیز می شود که یک جانبه است یعنی ممکن است برخی موارد به نوعی تصمیم گرفته شود که سرمایه گذاری در این بخش ها را غیرسودآور کند و طبعا شاهد رکود هستیم و توسعه ای اتفاق نخواهد افتاد.

** ضرورت ارائه خدمت به موقع به بیماران سوانح
وزیر بهداشت درمورد خدمت درمانی بیماران ناشی از سوانح گفت: با رایگان شدن درمان بیمارهای سوانح، حتما برای افراد مستحق موفق هستیم. افرادی که به عنوان دهک های پایین اقتصادی جامعه شناخته شده اند درمانشان رایگان خواهد بود اما آنهایی که تمکن مالی دارند چرا باید خدمات آنها رایگان ارائه شود.
هاشمی افزود: در همه جای دنیا مسیر درست این است که از افراد مستمند دستگیری کنیم، چرا به طرح یارانه ها تا این اندازه انتقاد داریم به دلیل اینکه معتقدیم فقیر و غنی هر دو به یک نسبت بهره مند می شوند. در مورد سوانح قبل از هر چیز باید خدمت ارائه شود، یعنی کاری به اینکه بیمه است یا نیست پول دارد یا نه، نداریم و ابتدا باید از جان مردم مراقبت شود و غیر از این تخلف محسوب می شود.
وی خاطرنشان کرد: بعد از ارائه خدمت، طبیعی است باید برای بیمه و هزینه ها مطالبه شود زیرا بیمارستان ها نیز منابعی ندارند و از سوی دیگر باید در بیمارستان 24 ساعته باز باشد. بیمارستان بالاخره یک بنگاه اقتصادی است و بابت خدمت ارائه شده هزینه می کند و باید حتما درآمدی داشته باشد تا استمرار خدمت ادامه داشته باشد.
وزیر بهداشت ادامه داد: بیمارستان های دولتی باید در سوانح خدمت را به موقع ارائه دهند که مواردی تخلف در این زمینه وجود داشته که با آنها برخورد شده است.

** دستورالعمل کلینیک های درمانی
وزیر بهداشت در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر مرگ یک جوان ناشی از عمل بینی در یک کلینیک درمانی گفت: کلینیک های درمانی دستورالعمل دارند و طی دو هفته اخیر نیز فهرست اعمال جراحی که می توانند در کلینیک ها انجام دهند به آنها ابلاغ شده است.
هاشمی افزود: در عین حال در سراسر کشور اعمال جراحی که انجام می شود بدون عارضه نیست؛ بیهوشی و عمل جراحی عارضه دارد و اگر عارضه عمدی باشد طبعا از طریق دادگاه رسیدگی به جرائم پزشکی و سازمان نظام پزشکی، رسیدگی می شود و اگر غیرعمد باشد جزو عوارضی است که از قبل اعلام شده است.
وی تصریح کرد: اما اینکه هر اتفاقی می افتد در صدر اخبار قرار می گیرد به من حق بدهید که احساس کنم مقداری به خاطر مغفول نگاه داشتن خدماتی است که چه در قالب طرح تحول سلامت و چه از سوی جامعه پزشکی در سراسر کشور برای مراقبت از سلامت انجام می شود.

** کوبیدن رسانه ها بر طبل بی اعتمادی
وزیر بهداشت از رسانه ها خواست همانگونه که درباره گوشت یا غلات مردم را می ترسانید همانگونه نیز اخبار تیم سلامت را منتشر کنند که مراقب سلامت آب، غذا و هوا است.
هاشمی تصریح کرد: احساسم این است - حتما اشتباه می کنم - که رسانه ها در طول سال های گذشته بیشتر بر طبل بی اعتمادی نسبت به دولت و خدمات کل نظام می کوبند و این تردید را در جامعه تبلیغ می کنند که اینها راست نمی گویند و دروغ می گویند. اگر می گویند این برنج آلوده نیست و این آب استانداردهای لازم را دارد ، مردم باور نکنند، این خوب نیست؛ زیان آن به همه مردم خواهد رسید.

** خرید خدمت راه حل مشکل کمبود پرستار
وزیر بهداشت گفت: اگر کمبود پرستار نداریم، بخش خصوصی ما چرا در زحمت است. اگر اجازه استخدام داشته باشیم بسیاری از کمبودهای ما جبران خواهد شد اما این تامین شدن از راه استخدام، یک مهاجرت از بخش خصوصی به بخش دولتی را در پی خواهد داشت.
وی ادامه داد: اگر اجازه استخدام بدهند بسیاری از کمبودها رفع می شود اما دولت و مجلس مانع استخدام هستند به این دلیل که فکر می کنند تا چه اندازه باید دولت متورم شود؛ معتقد به برون سپاری و خرید خدمت هستند ما نیز این اعتقاد را داریم.

** تامین تجهیزات پزشکی از سوی خود بیمارستان ها
وزیر بهداشت گفت: تجهیزات و ملزومات پزشکی از سوی خود بیمارستان دولتی مستقیما در اختیار بیماران قرار می گیرد و خارج از این تخلف است و اگر موردی را اطلاع دارید به من بگویید.
هاشمی افزود: شرکت های واسطه ای را در زمینه تجهیزات پزشکی قبول نداریم زیرا عوارض خود را دارد و هزینه ها را افزایش می دهد و از اینکه همکاران دقت داشته و دست واسطه ها را از تجهیزات پزشکی قطع کرده اند، به سهم خود تشکر می کنم.
وی خاطرنشان کرد: بخش عمده ای از نظارت ها در سراسر کشور در مساله غذا و دارو از سوی آزمایشگاه ها انجام می شود. حدود 84 درصد کارهای آزمایشگاهی از طریق خرید خدمت است. فکر می کنیم در دوره بعد از تحریم، حضور کمپانی های اصلی و مجهز شدن آزمایشگاه ها به دانش های نوین و تجهزات پیشرفته به مراقبت بیشتر از مردم و افزایش امنیت غذایی کمک خواهد کرد.
وزیر بهداشت تصریح کرد: تامین امنیت غذایی، کار سختی است زیرا سودجویی در آن زیاد بوده و تقلب هم مانند دیگر نقاط دنیا زیاد است اما شرایط ما در کشور در این زمینه خوب است.
هاشمی افزود: آزمایشگاه های مختلف در حال بررسی نمونه های غذایی در سراسر کشور هستند تا تخلف ها به حداقل برسد اما مراقبت دائمی نیاز است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: