کد خبر: ۹۳۷۲۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۰ - ۲۷ دی ۱۳۹۴ - 2016January 17
شفا آنلاین>سلامت>مدت زمان درازی‌ ا‌ست که بیماری‌های قلبی، سرطان و ایدز مایه ترس انسان در جهان مدرن شده است.
به گزارش شفا آنلاین، پیش از آن چندین قرن بیماری‌های عفونی تهدیدی وحشت‌انگیز برای بشر به شمار می‌آمد. با کشف آنتی‌بیوتیک‌ها میزان مرگ ومیر ناشی از بیماری‌های عفونی خصوصا در کشورهای پیشرفته، به نحو چشمگیری کاهش یافت. حال این بیماری‌ها در حال بازگشتند و تقصیر آن متوجه خود ما است.

       گوشت‌های پر از دارو بنابر یک گزارش که با بودجه دولتی تهیه شده، تا سال 2050 آمار مرگ بر اثر مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها بیش ازشمار مرگ‌های بر اثر سرطان خواهد شد. در سال 2015 بیش از 700 هزار نفر بر اثر ابتلا به گونه‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک بیماری‌های سل، مالاریا و باکتری e-coli جان باختند. دانشمندان هشدار می‌دهند در صورتی‌که اقدامات لازم صورت نگیرد، این رقم به 10 میلیون نفر خواهد رسید. این مطالعات که به «بازنگری مقاومت آنتی‌ میکروباکتریال» موسوم، است به سفارش دیوید کامرون و به سرپرستی جیم اونیل، اقتصاددان و مدیرعامل سابق گلدمن ساش انجام شده است.

       عفونت‌های مقاوم به دارو، اگر کشنده هم نباشند، بار مالی سنگینی را به اقتصاد جهان تحمیل می‌کنند. این مبلغ سالانه بالغ بر 100 هزار میلیارد دلار است. در این گزارش ذکر شده که مصرف آنتی‌بیوتیک در دام‌پروری مقصر اصلی افزایش مقاومت دارویی است، از این رو بایست که این عمل محدود یا قانونا قدغن شود. نگرانی شامل نسل آخر آنتی‌بیوتیک‌ها نیز می‌شود که آخرین سنگر انسان در برابر باکتری‌های بیماری‌زا به‌شمار می‌آیند و در صورت بی‌اثر شدن، جایگزینی ندارند.

       جیم اونیل، مدیر پروژه یاد شده در مصاحبه با روزنامه گاردین می‌گوید: «این واقعیت که در بعضی کشورها مصرف آنتی‌بیوتیک دامی از انسانی بیشتر است، اعجاب‌آور است.» به این ترتیب مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها در همگان بوجود می‌آید. دانشمندان چینی اخیرا مشاهده کرده‌اند که داروی colisti- که از نسل آخر آنتی‌بیوتیک‌هاست و مصرف گسترده دامی نیز دارد، دیگر روی انسان موثر نیست. اکنون بزنگاهی است که قانونگذاران جهت جلوگیری از مصرف دارو در دامداری وارد عمل شوند. او می‌افزاید: «بایست مبارزه جدی و جهانی با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها آغاز شود و رهبران جهان در محدود کردن مصرف داروهایی که جنبه حیاتی دارند، با هم همزبان شوند.» کارشناسان مجری این تحقیقات اصرار دارند یک سقف مشخص برای مصرف آنتی‌بیوتیک دامی تعین شود.

       از سوی دیگر پساب تولید آنتی‌بیوتیک وارد محیط زیست شده وسبب آلودگی می‌شود و بر شدت مقاومت دارویی می‌افزاید. نیکلاس استرن، رییس آکادمی علوم انگلستان می‌گوید: «انباشتن آنتی‌بیوتیک‌ها در گوشت حیوانات که در دامپروری به‌صورت روزمره و بسیار عادی انجام می‌شود، ما را با خطر مقاومت به داروهایی مواجه ساخته که موثر بودن آنها برای سلامت و زندگی انسان بسیار ضروری است. این مثال کلاسیکی است از اینکه چگونه انسان منافع میان‌مدت خود را قربانی اهداف کوتا‌ه‌مدت می‌سازد. موردی که منافع شخصی آن اندک و مضرات عمومی آن سهمگین است ورفع آن عزم عمومی را می‌طلبد.»

بدترین دشمن ما
       اگرچه این بدترین ضربه‌ای است که انسان به سلامت خود زده، اولین‌بار نیست که معمار مشکلات و مسایل خود بوده است. صدها سال است که انسان به روش‌های مختلف به خود صدمه زده است. با شروع انقلاب صنعتی، دستکاری و تغییر در طبیعت هم آغاز شد. تاثیرات منفی آلودگی هوا مستند بوده و در زمان کوتاه بصورت مشکلات تنفسی برای همگان مشکل‌ساز است. سرفه، تنگی نفس و دیگر عوارض در مورد بیماران قلبی، دیابتی، کودکان و سالخوردگان با دردسرهای بیشتری همراه است. تداوم آلودگی سبب آسیب به شش‌ها و کم شدن ظرفیت آنها شده که به‌صورت آسم جلوه می‌یابد و از طول عمر نیز می‌کاهد.

       آلودگی محیط زیست بزرگترین دشمن سلامت بشر است ولی سبک زندگی نادرست نیز در پر رنگ کردن عوارض آن بی‌تاثیر نیست. استعمال دخانیات، الکل، روابط جنسی محافظت نشده، فقدان فعالیت بدنی و رژیم غذایی نامناسب همگی دست به دست هم می‌دهند و بدن ما را مغلوب می‌سازند. رژیم غذایی نامناسب و کمی تحرک با ایجاد چاقی سنگ بنای بیماری‌های قلبی و دیابت را می‌گذارند. مصرف الکل کبد را به‌تدریج از بین می‌برد وآسیب‌های ناشی از استعمال دخانیات آنقدر شناخته شده‌اند که لزومی به تکرار آن نیست.

در بسیاری کشورهای پیشرفته، کشیدن سیگار در مکان‌های عمومی و خصوصا در حضور کودکان ممنوع است و مشمول جریمه می‌شود. نمی‌توان برای کنترل رفتارهر شهروند یک پلیس بکار گمارد ولی وضع قوانین برای ممنوع کردن دادن دارو به دام‌ها عملی ممکن و قابل اجرا است. Medical Daily
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: