کد خبر: ۹۳۵۰۲
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۲۶ دی ۱۳۹۴ - 2016January 16
شفا آنلاین>اجتماعی>کارشناسان نسبت به سرطان زا بودن آلودگی هوا در کلانشهرها هشدار دادند و آن را هفتمین عامل مرگ ومیر انسان‌ها دانستند.
به گزارش شفا آنلاین،  «دکتر خسرو صادق نیت»رئیس بهداشت محیط و کار  بحث سرطان زا بودن آلودگی هوا را بحث جدیدی نمی‌داند ومی گوید: «آلودگی هوا ناشی از سوختن مواد نفتی می‌تواند سرطان زا باشد.» به گفته او این تأثیر را باید با توجه به حجم و شدت آلودگی‌ها در مناطق مختلف بررسی و قضاوت کرد. رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت هم هشدار می‌دهد که تصمیم‌گیری درباره آلودگی هوا باید براساس شاخص بدترین نقطه تهران به لحاظ آلودگی هوا باشد نه میانگین اعداد به دست آمده در ایستگاه‌های مختلف! به گفته او بر سر این موضوع بحث وجود دارد و قرار است در کمیسیونی این موضوع مورد بازنگری قرار گیرد و امیدواریم به یک تصمیم مشترک برسیم.

«دکتر کاظم ندافی» رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز آلودگی هوا را هفتمین عامل خطر برای سلامت انسان می‌داند و می‌گوید: این در حالی است که در سال‌های گذشته این عامل جزو 10 عامل خطر آفرین برای سلامت انسان محسوب می‌شود. او که در چهارمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا سخن می‌گفت آب پاکی را روی دست همگان ریخت و گفت: «شناخت بشر در این زمینه از حد اثرات عوامل محیطی روی سلول و ژن و اثرات آن روی ارگانیزم‌های بدن فراتر رفته و در این حوزه هیچ ابهامی وجود ندارد. به گفته او جدیدترین یافته‌های محققان که در قالب بیانیه سازمان ملل منتشر شده حاکی از «سرطان زا بودن آلودگی‌ هوا و ریزگردها» است.»

ندافی، با تأکید بر اینکه در حال حاضر 35 میلیون نفر از جمعیت کشور در مناطقی با آلودگی هوا و ذرات معلق به عنوان مهم‌ترین منبع آلودگی زندگی می‌کنند، می‌گوید: از این‌رو هر اقدامی که در زمینه رفع آلودگی هوا صورت گیرد اثرات آن قشر عظیمی از جامعه را در بر خواهد گرفت. او بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی آلودگی هوا را هفتمین عامل خطر برای سلامت انسان ذکر کرد و خواستار ورود جدی وزارت بهداشت به این حوزه شد.

او محاسبه میزان بار بیماری‌ها را بر اساس نرم افزار خاصی در این حوزه دانست و گفت: «این نرم افزار بر اساس اطلاعات سایر کشورها تدوین شده ولی ما برای استفاده از آن می‌توانیم اطلاعات بومی چون آلودگی هوا و مرگ و میر پایه کشور را وارد کنیم.»

آثار آلودگی هوا بر سلامت تهرانی‌ها فاجعه‌آمیز است

«دکتر وحید حسینی» مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران که مسئولیت دبیری چهارمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا را بر عهده داشت هم آلودگی هوا در سال 94 را معضل جدی سلامتی شهروندان در کلانشهرهای ایران ذکر کرد و گفت: «بسیاری از شهرهای کشور به دلایل گوناگون بویژه تعدد خودروهای سبک و سنگین در کانون آلایندگی‌های هوا قرار دارند.»

به گفته حسینی البته تعداد اندکی از آلاینده‌های اصلی به عنوان آلاینده‌‌های معیار، پایش و گزارش می‌شوند و تنوع و تعدد سهم موجود در هوا، بسیار بیشتر از این‌ آماری است که اعلام می‌شود. او با اشاره به اینکه آمارها نشان می‌دهد، سلامت بسیاری از افراد جامعه در معرض خطر جدی قرار گرفته و بسیاری از بیماری‌های غیر واگیر به آلودگی هوا وابستگی دارند، گفت: همچنین خطر مرگ زود رس، بسیاری را تهدید می‌کند. دکتر حسینی با بیان اینکه تنها در شهر تهران، بیش از یک سوم روزهای سال، شرایط هوا در حالت ناسالم گزارش شده، گفت: از نظر مواجهه، متوسط غلظت سالانه تعدادی از آلاینده‌های مهم در تهران، همواره ناسالم است و چندین برابر حدود توصیه شده سازمان بهداشت جهانی گزارش می‌‌شود.

 حسینی با بیان اینکه موضوع آلودگی هوا منحصر به تهران و به ایران نیست و سال‌هاست که در سراسر دنیا، تحقیقات بسیاری در این خصوص در ابعاد گوناگون صورت پذیرفته، گفت: کمیته علمی همایش، تصمیم گرفته مروری اجمالی بر اثرات آلودگی هوا بر سلامت انسان با تقسیم‌بندی سیستم‌های مختلف بدن انجام دهد.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: