کد خبر: ۹۳۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۲۴ دی ۱۳۹۴ - 2016January 14
شفاآنلاین:جامعه>ناصرالدین شاه در سال ۱۲۷۵ توسط میرزا رضای کرمانی ترور شد و تصاویری از مراسم تشییع جنازه و خاکسپاری وی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.
ناصرالدین میرزا فرزند محمد شاه قاجار در تیر ماه سال ۱۲۱۰ متولد شد و بعد از مرگ پدرش در سال ۱۲۲۷ به پادشاهی رسید.

۱۲ اردیبهشت ۱۲۷۵ بود که ناصرالدین شاه توسط میرزارضای کرمانی ترور شد، درباره انگیزه میرزارضا برای قتل ناصرالدین شاه مسائل مختلفی مطرح شده است؛ برخی قتل ناصرالدین شاه را به سیدجمال الدین اسدآبادی نسبت می‌دهند، برخی قتل شاه را توطئه دولت انگلیس و عثمانی می‌دانند و برخی معتقدند که صدراعظم وقت یعنی علی‌اصغر خان امین السلطان در این قضیه نقش داشته است.

بعد از ترور ناصرالدین شاه، امین السلطان تلاش بسیاری کرد تا خبر این ترور پخش نشود و تهران آرام بماند؛ نقل است وی به محض مطلع شدن از ترور شاه ترتیبی داد تا جسد ناصرالدین شاه را مخفیانه از صحن بیرون ببرند و در کالسکه سلطنتی بنشانند. در بازگشت به کاخ گلستان خودش نیز در کنار جسد برجای نشسته شاه نشست و جسم بی‌جان او را به حرکت درآورد تا برای جمعیت دست تکان دهد.

با این حال شاه مضروب پس از انتقال به کاخ گلستان چندان زنده نمی‌ماند و تلاش اطبا برای نجات او بی نتیجه می‌ماند. گفته می‌شود کلمات آخر وی پیش از مرگ این بود که «اگر زنده بمانم جور دیگری بر شما حکومت می‌کنم». پس از مرگ ناصرالدین شاه مقرر می‌شود تا روز بعد و رسیدن مظفرالدین شاه به پایتخت صبر کنند و پس از آن پیکر شاه را پس از تشییع در امامزاده عبدالعظیم حسنی(ع) به خاک می‌سپارند.

آقارضا عکاس‌باشی، عبدالله قاجار و آنتوان سوریگین از جمله عکاسانی بودند که به دلیل اهمیت مراسم تشییع جنازه و خاکسپاری ناصرالدین شاه تصاویری از این مراسم به ثبت رسانده‌اند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: