کد خبر: ۹۳۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۲۳ دی ۱۳۹۴ - 2016January 13
شفا آنلاین>سلامت>توسعه حمل و نقل عمومی با تاکید برتوسعه خطوط مترو و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی نسخه ای است که بیشتر تصمیم گیران شهری برای کاهش آلودگی هوا توصیه می کنند.

به گزارش شفا آنلاین، این روزها که همه به دنبال راهکاری برای کاهش آلودگی هوای شهر هستند واز نسخه اختصاصی خود برای کاهش آلودگی هوا سخن می گویند. استفاده از تجربه شهرهایی که تا چند سال پیش با بحران مشابهی دست به گریبان بودند می توان راهگشا باشد.

پیوستن به پیمان بین‌المللی کیوتو به منظور کاهش صدور گازهای گل‌خانه‌ای، که عامل اصلی گرم‌شدن زمین در دهه‌های اخیر محسوب می‌شوند، ارتقا کیفیت سوخت مصرفی از استاندارد یورو ۳ به یورو ۶، اعمال محدودیت های سخت گیرانه جهت تردد خودروهای شخصی در مناطق مرکزی، نصب فیلتر جذب دوده بر روی وسایل نقلیه، استفاده گسترده از انرژی های تجدید پذیر نظیر بایودیزل، استفاده گسترده از خدمات الکترونیک در راستای کاهش جابجایی واجرای پروژه زئوس برخی از راهکارهای کشورهای اروپایی برای کاهش آلودگی هوا بوده است.


پیمان سنندجی مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در خصوص استفاده از سيستم اتوبوس شهري بدون آلودگی توضیح می دهد: اتحادیه اروپا با هدف جهانی سازی پروژه اتوبوس های الکتریکی نسبت به تعریف پروژه ZeEUS (سيستم اتوبوس شهري بدون آلودگي) از تاریخ ۲۰۱۳  تا ۲۰۱۷ اقدام کرده است، بودجه در نظر گرفته شده برای این پروژه   ۲۲.۵ میلیون یورواست.

به گفته مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اهداف مورد انتظار اتحادیه اروپا از اجرای این طرح كاهش آلودگي هوا، کاهش سطح آلودگي صوتي، عدم استفاده از منابع تجدید ناپذیر در مناطق شهري وگسترش سيستم اتوبوس شهري تمام برقي با ظرفيت بالا  بوده است.بکارگیری فناوري هاي نوآورانه مختلف اتوبوس برقي و زيرساختهاي شارژ در ۸ سايت نمونه و در ۶ كشور اروپايي با شرايط بهره برداري متنوع اجرایی شده است.

یکی دیگر از راهکارهای انجام شده برای کاهش آلودگی هوا در کشورهای اروپایی به گفته سنندجی، اجرای قوانین به نفع کاهش انتشارهای دی اکسید کربن با هدف   کاهش استفاده از سوخت های فسیلی، استفاده از وسایل نقلیه برقی و الکتریکی  واستفاده از خودورهای کم مصرف با ضریب آلایندگی کمتر و استاندارد بالاتر است.


مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد منابع آلاینده در کشور منابع متحرک هستند، گفت: سهم منابع ساکن از آلودگی هوا ۱۵ درصد است که شامل صنایع، خانگی و تجاری، بخش تبدیل انرژی، پایانه های مسافربری وجایگاه های سوخت است.

سنندجی با اشاره به برنامه های مدیریت شهری برای رسیدن به ناوگان پاک به راه اندازی دوباره اتوبوس های برقی اشاره می کند و می گوید: از اهداف راه اندازی اتوبوس های برقی، استفاده از حمل و نقل پاک و انسان محور، کاهش آلایندگی هوا با توجه به عدم مصرف اکسیژن موجود در هوا، کاهش قابل توجهی از میزان آلودگی صوتی  وافزایش میزان جابجایی مسافران و به میزان ۲۰۰۰ نفر در روز برای هر دستگاه و کاهش میزان استفاده از خودروهای شخصی و تک سرنشین است.


وی، عدم نیازبه هرگونه سوخت فسیلی، هزینه های نگهداری و تعمیر پایین اتوبوس ها بطوریکه موتور اتوبوس های موجود تاکنون یک بار نیز تعمیر نشده اند، كاهش آلودگي هوا  در مسیر تردد، عملکرد بهتر و قوی تر نسبت به نوع دیزلی در مسیرهای تپه ای و سربالایی و مناسب برای مسیرهای شلوغ و پر مسافر را از مزایای اتوبوس برقی عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اشاره به طراحی مجدد خطوط اتوبوس برقی گفت: کاهش آلایندگی منظر با استفاده از تجهیزات و اتصالات خط هوایی مدرن و مجهز به براکت های فایبرگلاس، حذف رپ استیل های عرضی تا حد ممکن، کاهش مشکلات دید منظر با طراحی مجدد خط هوایی (شبکه بالا سری) واستفاده از براکت هایGRP (فایبر گلاس) عنوان یک تحول در امر نصب شبکه بالاسری برخی از تغییرات ایجاد شده در خطوط برقی است.  

برچسب ها: آلودگی ، سلامت ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: