کد خبر: ۹۳۱۴۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۰ - ۲۱ دی ۱۳۹۴ - 2016January 11
شفا آنلاین>سلامت>دندانپزشکان، متخصصان، اعضای هیات علمی دانشکده های دندانپزشکی و دانشجویان این رشته، در مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند تا به طولانی بودن دوره موظف طرح خود، اعتراض کنند.

به گزارش شفا آنلاین، این روزها بازار تجمعات اعتراضی در مقابل وزارتخانه ها رونق چشمگیری دارد که نشان می دهد سیاستهای دولت تدبیر و امید در باز کردن فضا و میدان دادن به مطالبات صنفی با موفقیت همراه بوده. از سوی دیگر این تجمعات نشان از انباشت مطالبات مردم و اصناف در ۸ ساله دولتهای گذشته دارد که لاجرم دولت کنونی، میراث دار این مطالبات شده و باید به آنها پاسخ گوید.
یکی از این تجمعات، شنبه گذشته در مقابل وزارت بهداشت شکل گرفت که در آن جمعی از دانشجویان دوره‌های تخصص، متخصصان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها در اعتراض به محقق نشدن وعده دو هفته‌ای وزیر بهداشت درباره اصلاح قانون مدت انجام تعهدات دندان‌پزشکان متخصص گرد آمدند تا اعتراض خود را به گوش مسئولان وزارت بهداشت برسانند.
برخی از آنان پلاکاردهایی با این مضامین در دست داشتند: «آقای وزیر دستوراتتان اجرایی نشد!»، «اجازه کار خصوصی خارج از ساعات اداری حق دندان‌پزشکان متخصص است.» و «کاهش تعداد دانشکده‌های دندان‌پزشکی بی‌کیفیت=ارتقای سلامت جامعه»
یکی دیگر از اعضای هیئت‌علمی که در این جلسه حضورداشته است، در باره این تجمع گفت: «در جلسه‌ای که برگزار شد، وزیر بهداشت به ما وعده دادند دستور حذف افزایش غیرقانونی مدت تعهدات دستیاران دندان‌پزشکی را ابلاغ کنند، در ضمن در این جلسه مقرر شد در مورد دستور ایشان در خصوص عدم صدور پروانه مطب تا ۳ سال پس از اتمام دوره دستیاری تجدیدنظر بشود، اما گویی کارشکنی‌های یک عده معدود مانع از اجرایی شدن این دستورات شده است.»
او ادامه داد: «عدم اجازه تأسیس مطب، دستاویزی برای گرفتن تعهد ۵/۲ تا ۳ برابری مدت تحصیل است، چنانچه به ما گفته می‌شود اگر این طرح را نگذرانیم، نمی‌توانیم مطب تأسیس کنیم. از سوی دیگر مدت طرح ما سلیقه‌ای و متغیر است و از متخصصین تا ۹ سال تعهد گرفته می‌شود که معلوم نیست چه مبنایی دارد و مشکل بزرگ‌تر هم این است که تمام این قوانین هم عطف به ماسبق می‌شوند.»

تعدیل مدت طرح دندانپزشکان در دستور کار
در حالی که شش هفته پس از دستور وزیر ، هیچ کدام از تعهدات وزارت بهداشت عملی نشد، درست یک روز پیش از برگزاری تجمع اعتراضی در خبری که روز جمعه ۱۸ دی ماه در سایت معاونت آموزشی وزارت بهداشت منتشر شد، دکتر باقر لاریجانی، معاون آموزشی، اعلام کرد مدت طرح دستیاران دندان‌پزشکی تعدیل خواهد شد.
در این میان تمام دندان‌پزشکان موافق برگزاری تجمع اعتراضی نبودند و برخی از آنها عقیده داشتند اصلاح قوانین نیازمند رایزنی و صرف زمان است.

توضیحات مسئولان در جمع معترضان
پس‌ازاینکه تجمع کنندگان به سالن کنفرانس وزارت بهداشت راه یافتند، دکتر جعفریان، قائم‌مقام دبیر شورای آموزش دندان‌پزشکی و تخصصی و دکتر اکبری، قائم‌مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت برای پاسخگویی به معترضین به جمع آنان آمدند. دانشجویان در این جمع با تأکید مجدد بر خواسته‌های خود، خواهان عملی شدن درخواست‌هایی شدند که ۱ ماه و نیم گذشته به وزیر بهداشت ارائه کرده بودند.
دکتر اکبری، در پاسخ به اعتراضات و خواسته‌های حاضرین در این تجمع، از بازگشت مدت طرح دوره دستیاری به جداول سال ۹۳ خبر داد و اظهار کرد: «در حال حاضر وزارت بهداشت در حال پیگیری ۳ محور است که اولین آن‌ها بازگشتن مدت طرح دستیاری دندان‌پزشکان به جداول سال ۹۳، دومین آن‌ها احتساب مدت سربازی به میزان نصف مدت تحصیلات و موضوع سوم هم ارائه مجوز کار پس از اتمام دوره تحصیل است.»
دکتر جعفریان قائم‌مقام دبیر شورای آموزش دندان‌پزشکی و تخصصی هم ضمن ابراز همدردی با حاضرین در جمع، گفت: «مشکلاتی که ذکر شد، مشکل ما هم هست. در حال حاضر با دانشجویان متعهد خدمتی مواجه هستیم که حکم درمانی دریافت می‌کنند، زیرا دانشگاه‌ها قدرت پرداخت حقوق به آن‌ها ندارند و از سوی دیگر نمی‌توانند کلینیک ویژه هم در اختیار او بگذارند و در ضمن دانشجو اجازه تأسیس مطب هم ندارد. در‌‌نهایت هم‌‌ همان دانشگاه اعلام می‌کند که کمبود نیرو دارد، حال نیرو باید با چه انگیزه‌ای در این دانشگاه خدمت کند خدا می‌داند!»
او ادامه داد: «نکته دیگر این است که در پزشکی درصد افرادی که عضو هیئت‌علمی می‌شوند نسبت به رشته دندان‌پزشکی بسیار کمتر است و در بعضی رشته‌ها مانند جراحی، تقاضای دانشگاه‌ها برای اعضای هیئت‌علمی ۳ برابر فارغ‌التحصیلان است. در ضمن تعطیلی دانشکده‌ها از اختیارات شورای آموزشی دندان‌پزشکی و تخصصی نیست و از سوی دیگر اشخاص ذی‌نفوذی به شکل صوری دانشکده‌های دندان‌پزشکی را تأسیس می‌کنند که اصلاً این دبیرخانه به آن‌ها مجوز نداده است.»

با وجودی که مسئولان سعی کردند تجمع کنندگان را جهت انجام مطالباتشان قانع کنند، با این وجود نمایندگان تجمع کنندگان اعلام کردند در صورتی که برنامه های اعلام شده به مرحله اجرا درنیاید، یکشنبه آینده باز هم در مقابل وزارت بهداشت تجمع خواهند کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: