کد خبر: ۹۳۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۲۱ دی ۱۳۹۴ - 2016January 11
شفا آنلاین>اجتماعی>معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: طرح آزمایشی نوازش تنها راه حل حاضر برای جبران نیروی انسانی در مراکز نگهداری کودکان بهزیستی است.
به گزارش شفا آنلاین،طرح نوازش، طرحی است که در آن زنان و مردان بطور داوطلبانه پس از طی مراحل گزینش های روانشناختی، وظایفی را در شیرخوارگاه ها برعهده می گیرند.
حبیب الله مسعودی فرید افزود: رویکرد دولت کاهش تصدی گری ها است در این راستا از نیروهای داوطلب زن و مرد در مراکز در قالب طرح نوازش استفاده خواهیم کرد که آغاز این طرح آزمایشی از شیرخوارگاه ترکمانی بوده است.
وی خاطرنشان کرد: کودکان در سنین کمتر از سه سالگی به شدت نیازمند محبت و عاطفه هستند؛ گاهی شاهد آن هستیم کودک همه چیز دارد اما به علت خلاء عاطفی موجود در آینده نسبت به سایر همسالان خود آسیب پذیرتر می شود.
مسعودی فرید ادامه داد: باید بپذیریم بسیاری از آسیب های اجتماعی ناشی از خلا ءهای عاطفی بوده و نیاز است این مساله به شدت مورد توجه والدین قرار گیرد؛ همچنین تماس پوستی کودک با والد نیز مساله بسیار مهمی است که در فرد ایجاد اطمینان و امنیت می کند و در این زمینه مستندات علمی بسیار زیادی نیز وجود دارد.

** به ازای حداکثر 6 کودک باید یک مربی در مراکز وجود داشته باشد
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: به ازای حداکثر شش کودک باید یک مربی در مراکز وجود داشته باشد اما این رقم در مراکز بهزیستی در مقابل هر 12 کودک یک مربی است، بنابراین طرح نوازش با توجه به کمبود نیروی انسانی و مادریار در مراکز نگهداری کودکان بهزیستی اجرا شد.
مسعودی فرید تصریح کرد: محدودیت های استخدامی موجود باعث کمبود نیروی انسانی به خصوص در شیرخوارگاه ها شده و در این راستا نیز طی مکاتبات بسیار زیاد با سازمان مدیریت و برنامه ریزی طی چند سال گذشته سعی در حل این مشکل داشته ایم.

** با کمبود 500 نیرو در شیرخوارگاه ها مواجهیم
وی ادامه داد: می دانیم رویکرد دولت کاهش تصدی گری هاست اما معتقدیم که باید به برخی بخش ها چون شیرخوارگاه ها به نحو دیگری نگاه شود و نباید حوزه های حساس اینچنینی را با سایر حوزه ها یکسان در نظر گرفت.
معاون سازمان بهزیستی گفت: باید محدودیت های استخدامی در این حوزه ها کمتر از سایر سازمان ها باشد، اکنون بهزیستی حداقل با کمبود 500 نیرو در شیرخوارگاه های سراسر کشور مواجه است؛ این در حالیست که چنانچه مجوزهای استخدامی داده شود بسیاری از مشکلات این حوزه را حل خواهیم کرد.
وی افزود: نیاز است نیروی که می خواهد با شیرخوار کار کند دارای ویژگی هایی مانند تحصیلات و آموزش بوده و دارای امنیت شغلی باشد.
مسعودی فرید تاکید کرد: باید به این حوزه نگاه سرمایه گذاری داشت نه هزینه ای، تا زمانیکه پیگیری های سازمان بهزیستی کشور در این حوزه به سرانجام برسد و به علت آنکه مشخص نیست این مشکل چه زمانی حل خواهد شد، باید چاره ای می اندیشیدیم که در چنین شرایطی تنها راه حل را راه اندازی و اجرای طرح آزمایشی نوازش دانستیم.
وی تصریح کرد: در همین راستا از نیروهای داوطلب زن و مرد در مراکز استفاده خواهیم کرد، البته تمامی داوطلبان باید فرآیند گزینش از لحاظ روانی طی کرده و مورد بررسی های کارشناسی قرار بگیرند و هیچکس نباید با نگاه ایجاد اشتغال به این مراکز مراجعه کند زیرا این افراد در قبال این فعالیت داوطلبانه هیچ وجهی را دریافت نکرده و این امری کاملا خداپسندانه است.
مسعودی فرید ادامه داد: طی مدت زمان آغاز طرح نوازش با مواردی مواجه شدیم که برخی از افراد از این طریق به شیرخوارگاه ها مراجعه کرده تا بعد از آن بتوانند حتما فرزند خاصی را از شیرخوارگاه تحت سرپرستی خود بگیرند، اما این افراد باید بدانند فرایند واگذاری سرپرستی و فرزندخواندگی در بهزیستی کاملا مشخص است و فرد نمی تواند به این راحتی ها حکم سرپرستی را دریافت کند.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: اکنون خانواده هایی هستند که حتی چهار سال است که در نوبت دریافت حکم فرزندخواندگی اند، زیرا برای مثال تمایل به سرپرستی فرزندی با مشخصات خاص و یا نوزاد را دارند، به همین دلیل به هیچوجه حضور داوطلبانه در این مراکز در قالب طرح نوازش حقی را برای هیچکس ایجاد نمی کند که باعث تضییع حق سایر افراد شود.
وی افزود: این افراد می توانند متقاضی دریافت فرزندخواندگی شوند اما باید مانند سایر افراد قوانین را رعایت کرده و در فهرست پشت نوبتی ها قرار بگیرند. اکنون طرح نوازش در یکی از شیرخوارگاه های جنوب شهر تهران به نام شیرخوارگاه ترکمانی انجام شده و تعداد داوطلبان نیز به حد نصاب رسیده و چنانچه این رویکرد موفقیت آمیز باشد می توانیم آن را در سایر نقاط کشور گسترش دهیم و با آموزش به کارشناسان استانی، دستورالعمل مشخص آن را نیز تدوین کنیم.
مسعودی فرید گفت: همواره در سایر شیرخوارگاه های کشور مانند شیرخوارگاه آمنه، حضرت رقیه(س) تهران و دیگر شیرخوارگاه ها، نیروهایی بطور داوطلب مراجعه می کنند و افراد داوطلب در راستای حضور در شیرخوارگاه ها بر اساس طرح نوازش محدودیت زمانی خاصی ندارند.
وی یادآور شد: این طرح برای اولین بار امسال بطور رسمی در سازمان بهزیستی کشور آغاز شد و معتقدیم که رسانه ها در فرهنگسازی در این زمینه می توانند بسیار موثر بوده و بهزیستی را همراهی کنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
کوثرعبدی پور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
0
0
سلام من2سالمه دیپلم دارم و می‌خوام در شیرخوارگاه کارکنم خیلی دوست دارم لطفا من استخدام کنید در ارومیه
زهرا دهرویه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
0
0
سلام من 23 ساله هستم و یک ترم ديگه مدرک کارشناسی روانشناسی دریافت میکنم به نظر شما امکان استخدام در شيرخوارگاه امام علی کرج رو دارم؟چکاری باید انجام بدم؟
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
0
0
منم خیلی دوس دارم تو شیر خوارگاه کرج کار کنم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: