کد خبر: ۹۳۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۲۳ دی ۱۳۹۴ - 2016January 13
شفا آنلاین>سلامت>بررسی جامع و دقیقی از داده‌های تحقیق‌های مختلف نشان داد که مصرف منظم و همیشگی میوه‌ها، آب‌میوه‌های صد درصد طبیعی و سبزی‌ها باعث بهبود عملکرد شناختی در بزرگ‌سالان می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین،علاوه بر این، جذب منظم آب‌میوه نیز باعث بهبود حافظه اشخاصی می‌شود که مشکلات شناختی ملایم‌تری دارند.

       باوجوداین، تناقض‌های موجود در یافته‌های پژوهشی باعث شده است که هنوز معلوم نباشد یک فرد با توجه به سن و مشکلات شناختی خود چه مقداری از میوه‌ها و سبزیجات را باید مصرف کند.

مکمل‌های تقویت‌کننده مغز
       برای تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز مکمل‌های زیادی را می‌توان پیشنهاد کرد. باوجوداین، در مورد کارایی این مکمل‌ها روی مغز گزارش‌های ضدونقیضی وجود دارد. در ادامه به بعضی از این مکمل‌های مرسوم اشاره می‌کنیم:

        هوپرزین A: این مکمل از یک خزه چینی به نام هوپرزیا سراتا (Huperzia Serrata) به دست می‌آید. اخیراً در کشور چین تحقیقی انجام‌گرفته است که نشان می‌دهد احتمالاً این خزه چینی تاثر مطلوبی روی درمان بیماری آلزایمر دارد. باوجوداین، در این تحقیق یافته‌های قطعی به دست نمی‌آید که این گیاه در کاهش احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر و بهبود حافظه تاثیری داشته باشد.

        جینکو: این مکمل مرسوم از درخت جینکو (چهل سکه) با نام علمی Ginkgo biloba به دست می‌آید. یکی از تحقیقات انجام‌گرفته در کشور ایتالیا نشان می‌دهد که جینکو تاثیر مثبتی در جلوگیری از نقصان حافظه دارد. باوجوداین، تحقیقات بعدی نتوانسته‌اند به‌طور قاطع این ادعا را تایید کنند که جینکو از نقصان حافظه، زوال عقل یا بیماری آلزایمر جلوگیری می‌کند.

        روغن ماهی: روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا۳ مانند اسید دوکوساهگزانوئیک است که برای سلامتی قلب و عروق مفید هستند. علاوه بر این، برخی تحقیقات نشان داده‌اند که روغن ماهی سرعت افت طبیعی توانایی شناخت را در اشخاص کاهش می‌دهد و حافظه را بهبود می‌بخشد. باوجوداین، خوردن خود ماهی بجای مکمل‌های روغن ماهی ارجح‌تر است.

        کولین: هیچ شاهد قاطعی وجود ندارد که نشان دهد کولین باعث بهبود حافظه می‌شود، اما کولین یک ماده مغذی است که در گوشت، زرده تخم‌مرغ و ماهی یافت می‌شود. این ماده مغذی برای رشد و نمو اولیه مغز ضروری است و سطوح کم آن منجر به اختلال‌هایی در مغز می‌شود.

        باکوپا: این مکمل از گیاهی با نام باکوپا مونیئری به دست می‌آید و در پزشکی آیورودایی در هند برای تقویت حافظه و بهبود شناخت به کار می‌رود. در این مورد هم شواهد قطعی قاطعی برای تاثیر این مکمل روی مغز وجود ندارد.

        چای سبز: در یکی از تحقیقات نشان داده‌شده است که چای سبز به خاطر خاصیت‌های آنتی‌اکسیدانی از زوال توانایی شناخت جلوگیری می‌کند. هیچ سند خاصی مبنی بر میزان مصرف چای سبز وجود ندارد، اما مصرف مکرر آن ضرری ندارد.

        فسفاتیدیل سرین: چربی موجود در سلول‌های مغزی را فسفاتیدیل سرین می‌نامند که از آن به‌عنوان مکملی برای جلوگیری از زوال عقل استفاده می‌شود. اکثر مردم برای استفاده از این مکمل از مغزهای گاو استفاده می‌کنند. اما اکنون با پیدایش بیماری جنون گاوی مکمل‌های فسفاتیدیل سرین را از سویا استخراج می‌کنند. باوجوداین، دلیل قاطعی مبنی بر کارآمدی فسفاتیدیل سرین در جلوگیری از بیماری آلزایمر و درمان زوال عقل وجود ندارد.

        دی متیل آمینو اتانول (DMAE): هیچ تحقیق جامعی وجود ندارد که از ادعای کارآمد بودن دی متیل آمینو اتانول در سلامتی مغز (حافظه و شناخت) دفاع کند. باوجوداین، دی متیل آمینو اتانول در بسیاری از مکمل‌های تقویت‌کننده ذهن یافت می‌شود.

        وین پوستین: دارویی است که بر اساس فرمی از گیاه گل پریوش درست می‌شود. درباره این مکمل هم شاهدی مبنی بر تاثیر این دارو در جلوگیری از زوال عقل وجود ندارد.
روغن گیاه مریم‌گلی اسپانیایی: خاصیت‌های آنتی‌اکسیدانی این روغن آن را یک مکمل جذاب برای جلوگیری از زوال توانایی شناخت می‌سازد.

        کوآنزیم کیو ۱۰: مکمل کوآنزیم کیو ۱۰ دارای خاصیت‌های آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند برای سلول‌های مغز مفید باشد. در حال حاضر تحقیقاتی در حال انجام است تا تاثیر کوآنزیم کیو ۱۰ و نقش آن در جلوگیری از کاهش توانایی شناخت را تایید کند.

مواد غذایی تقویت‌کننده مغز
        اسیدهای چرب غیراشباع امگا ۳: این اسیدهای چرب (ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA)، دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) و آلفا لینولنیک اسید (ALA)) حافظه را تقویت می‌کنند و زوال توانایی شناختی مغز را کاهش می‌دهند. اسیدهای چربی که در سلول‌های مغزی یافت می‌شوند در صورت زوال عقل از میزان آن‌ها کاسته می‌شود. بررسی انجام‌گرفته روی تاثیر اسیدهای چرب غیراشباع امگا ۳ نشان داد که این اسیدها تاثیر مثبتی روی کاهش پیشرفت زوال عقل، کاهش افسردگی و افزایش حافظه دارند. مصرف اسیدهای چرب غیراشباع امگا ۳ به همراه مکمل‌هایی همچون فسفاتیدیل سرین و جینکو تاثیر مثبتی در جلوگیری از کاهش توانایی شناخت دارد.

        مواد معدنی: منگنز، ید، روی و مس تاثیر مثبتی در جلوگیری از زوال توانایی شناخت و زوال سلول‌ها دارد. مس، منگنز و روی با خواص آنتی‌اکسیدانی خود سلول‌ها را از حمله رادیکال‌های آزاد مصون می‌دارند. ید یک ماده ضروری برای متابولیسم انرژی در سلول‌های مغزی است.

اسیدهای آمینه: محققان نشان داده‌اند که اسیدآمینه تریپتوفان می‌تواند تاثیر مثبتی روی عملکرد مغز داشته‌باشد.

        گلوکز: تنظیم میزان گلوکز در رژیم غذایی یک عامل ضروری برای حفظ عملکرد مناسب مغز است. در طول استراحت ما مغز ۵۰ درصد کربوهیدرات‌های موجود در رژیم غذایی را که به گلوکز بدل شده‌اند، مصرف می‌کند. اما مغز در جریان فعالیت‌هایی انرژی‌خواه تا ۸۰ درصد کربوهیدرات‌های غذایی را مصرف می‌کند. افزایش متابولیسم گلوکزی می‌تواند باعث بهبود حافظه شود. Health.com
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: