کد خبر: ۹۳۰۸۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۰ - ۲۲ دی ۱۳۹۴ - 2016January 12
شفا آنلاین>سلامت>تا همین اواخر، محققان تصور می‌کردند بیماری آلزایمر به دلیل اختلال سیستم ایمنی ایجاد می‌شود، اما نتایج یک مطالعه جدید روی موش‌ها به شواهد موجود یافته‌های جدیدی را می‌افزاید که این بیماری شاید در اثر التهاب مغزی ایجاد شود.
 به گزارش شفا آنلاین، مطالعه مذکور پیشنهاد می‌کند که بلوک کردن پروتئینی که سلول‌های ایمنی را تنظیم می‌کند، می‌تواند راهی برای توقف این بیماری هدر دهنده مغز باشد. این مطالعه توسط دانشمندان انگلیسی انجام و در نشریه Brai- منتشر شده است.

       این تیم تحقیقاتی امیدوار است یافته‌های به دست آمده راهی باشد برای توسعه داروهایی به منظور درمان بیماری آلزایمر که متاسفانه درمان قطعی یا درمانی که پیشرفت آن را کند کند، وجود ندارد.

       در این تحقیق، محققان نمونه‌های بافتی به دست آمده از مغز افراد سالم و افراد مبتلا به آلزایمر را در همان رده سنی مقایسه کردند. محققان به‌طور خاص به دنبال تفاوت تعداد میکروگلیا میان این دو گروه مطالعه بودند. میکروگلیاها انواعی از سلول‌ها هستند که میان دیگر موارد، به تنظیم پاسخ‌های ایمنی مانند التهاب کمک می‌کنند. محققان دریافتند که مغز افراد مبتلا به بیماری آلزایمر نسبت به افراد سالم، میکروگلیای بیشتری دارند. آنها همچنین دریافتند که این سلول‌ها، در حالتی که بیماری شدیدتر است، فعال‌تر هستند.

       در قسمتی دیگر از مطالعه،محققان میکروگلیاها را درموش‌های مهندسی شده‌ای بررسی کردند که خصوصیات بیماری آلزایمر را نشان می‌دادند. به موازات پیشرفت بیماری، مغز حیوانات افزایش تعداد میکروگلیاها را نشان می‌داد. پژوهشگران دریافتند بلوک کردن پروتئینی به نام CSF1 با یک دوز خوراکی از یک مهار کننده، از افزایش تعداد میکروگلیاها در موش‌های درمان نشده جلوگیری می‌کند. این مهارکننده همچنین از دست رفتن ارتباط‌های میان سلول‌های عصبی را که مشخصه بیماری آلزایمر است، متوقف می‌کند. CSF1 یک پروتئین سطحی سلولی است که میکروگلیاها را در مغز تنظیم می‌کند. تحقیقات پیشین روی موش‌ها نشان داده بود که بلوک کردن سیگنال‌دهی CSF1R می‌تواند تعداد میکروگلیاها را در مغز بزرگسالان کاهش دهد.

       این تیم تحقیقاتی همچنین دریافت که موش‌های مبتلا به آلزایمر، اگر با مهارکننده CSF1R درمان شوند، در مقایسه با موش‌های درمان نشده، کمتر دچار مشکلات حافظه و رفتاری می‌شوند.

       یکی دیگر از یافته‌های مهم این مطالعه، آن است که مهارکننده، سطح میکروگلیاها را به سطح کمتر از آنچه مورد نیاز عملکرد سیستم ایمنی سالم است، کاهش نمی‌دهد. این موضوع پیشنهاد می‌کند که CSF1R، فقط تعداد اضافی سلول‌ها را حذف می‌کند. Medical News Today
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: