کد خبر: ۹۳۰۷۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۲۲ دی ۱۳۹۴ - 2016January 12
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت> هرچند طی سال‌های گذشته به دلیل وجود تحریم‌ها، شرکت‌های بسیاری در ایران از تولید باز ماندند، اما در عین حال شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی هم وجود داشتند که با همین شرایط ویژه‌ای که حاکم بود، به مقوله مهم تولید پرداختند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  شرکت‌هایی که در زمینه تحقیق، ساخت و تولید تجهیزات پزشکی به اعتبار منطقه‌ای رسیده‌اند و حتی توانسته‌اند کشور را از واردات برخی دستگاه‌های مورد نیاز پزشکی از قبیل دستگاه‌های آزمایشگاهی بی‌نیاز کنند.

 شرکت‌هایی که نیاز به توجه و نگاه ویژه بخش‌های دولتی دارند تا همچنان روی پای خود بایستند و پرچم تولید ملی را برافراشته نگه دارند. یکی از این شرکت‌های دانش بنیان تولید تجهیزات آزمایشگاهی، شرکت تجهیزات سنجش اصفهان است. شرکتی که از سال 1378 تاسیس شده و حالا محصولاتش نه تنها قدرت رقابت با محصولات خارجی را دارد، بلکه بازار داخلی را هم از آن خود کرده است. گفت‌وگو با کیوان ولی‌پور، مدیر فروش این شرکت را بخوانید.

کیفیت محصولات شما در مقابل محصولات خارجی چطور است؟
        محصولات ما در اصفهان تولید می‌شود و از لحاظ کیفیت با محصولات خارجی برابری می‌کند. اتولایزر ما حدود 10 هزار دلار قیمت دارد که قیمت محصول مشابه چینی حدود 2 برابر و نمونه‌های اروپایی هم حدود 3 برابر قیمت محصول ایرانی است.

در مجموع چقدر به صرفه‌جویی ارزی کمک کرده‌اید؟
       سال گذشته حدود 145 دستگاه فروختیم که اگر با قیمت محصولات مشابه خارجی قیاس کنیم، با یک حساب و کتاب ساده می‌توان گفت فقط در یکی از دستگاه‌ها، مقدار زیادی صرفه‌جویی ارزی شده است.

چند دستگاه تولید می‌کنید؟
       ما 6 دستگاه تولید می‌کنیم که همه جزو سیستم‌های های‌تک آزمایشگاهی هستند. تکنولوژی ساخت این دستگاه‌ها بومی شده و در اختیار خودمان است. نرم‌افزار، سخت‌افزار و طراحی برد در ایران انجام می‌شود. طراحی‌ها را از صفر شروع می‌کنیم، تحقیقات را به نتیجه می‌رسانیم، خط تولید دستگاه را راه‌اندازی می‌کنیم و فروش را انجام می‌دهیم.

چقدر به اشتغال کمک کرده‌اید؟
       به صورت مستقیم حدود 20 نفر در شرکت شاغل هستند. البته به صورت غیرمستقیم هم شاید بتوان گفت با 50 کارگاه مختلف کار می‌کنیم که برای ما قطعه می‌سازند و البته برخی وسایل مورد نیازمان را هم از حدود 20 شرکت خریداری می‌کنیم.

رقابت با شرکت‌ها و محصولات خارجی چگونه است؟
       دو دستگاه اتولایزر بیوشیمی و فتومتر پرفروش‌ترین‌های کشور در برابر رقبای خارجی هستند. وجه تمایز آن نسبت به محصولات خارجی این است که کیفیت‌شان با آنها یکی است اما قیمت بسیار مناسب‌تر و خدمات بهتری دارد، چون همان کسانی که دستگاه را تولید می‌کنند، برای سرویس دستگاه هم می‌روند و به کار دستگاه مسلط هستند. سرعت سرویس ما نسبت به محصولات خارجی مناسب‌تر است. اصولا قطعاتی در دستگاه‌های خارجی هست که در صورت خرابی، ممکن است دستگاه برای مدتی کارایی نداشته باشد اما در محصول ایرانی این مشکل وجود ندارد.

چه کاری برای صادرات محصولات انجام داده‌اید؟
       متاسفانه به صورت مستقیم وارد بحث صادرات نشده‌ایم. البته تعدادی از دستگاه‌ها توسط همکارانی که در کشورهای اطراف کار می‌کنند، برای استفاده به خارج از کشور برده شده است. همیشه از تقاضای بازار عقب‌تر هستیم و مجبوریم چند ماه برای زمان تحویل قول بدهیم. به هر حال ایران بازار بزرگی برای تجهیزات پزشکی در منطقه محسوب می‌شود.

تولید چه دستگاه‌های جدیدی را در برنامه خود دارید؟
       هم‌زمان روی یک دستگاه جدید هم کار می‌کنیم. مثلا الایزاپروسسور که به تازگی آماده شده و تاییدیه‌های آن مانده، چیزی حدود 4 است که روی آن کار می‌کنیم. بعد از تکمیل دستگاه الایزاپروسسور که سیستم فوق‌العاده پیچیده‌ای است و باید خط تولید آن را راه‌اندازی کنیم، سراغ سیستم‌های کمیلونسانس یا الکتروکمیلونسانس خواهیم رفت تا بتوانیم رقابت نزدیکی با نمونه‌های خارجی داشته باشیم.

آیا این محصولات را با مهندسی معکوس می‌سازید؟
       خیر. تاکنون این کار را نکردیم اما شاید بعد از این برای رسیدن به سرعت بیشتر این کار را انجام دهیم.

چه مشکلاتی پیش روی تولیدکنندگان داخلی تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی وجود دارد؟
       یکی از موارد این است که مثلا دولت اعلام می‌کند همه مراکز دولتی موظفند 85درصد تجهیزاتشان را از تولیدات داخلی بخرند اما اگر خوش‌بینانه نگاه کنیم حداکثر چیزی حدود 50 درصد مراکز دولتی به این کار عمل می‌کنند.

مراکز خصوصی که خودشان تصمیم می‌گیرند و قیمت، کیفیت و خدمات برای آنها مهم است؛ دستگاه را بررسی می‌کنند و می‌خرند. در مراکز دولتی مشکلاتی وجود دارد که نیاز به نظارت بیشتر دولتی دارد. به طور مثال دانشگاه شیراز همه خریدش را از ما انجام می‌دهد، اما یک دانشگاه دیگر دستگاه خارجی را ترجیح می‌دهد.

 برای پیش‌برد تحقیقات و تولید محصولات خود از کمک‌های دولتی استفاده کرده‌اید؟
       شرکت کاملا خصوصی است و تاکنون از کمک‌های دولتی استفاده نکرده‌ایم. هرچند در چند مرحله پیشنهاداتی داشتیم و سراغش هم رفتیم اما آنقدر پیچ و خم داشت که از خیر این کمک‌ها گذشتیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: