کد خبر: ۹۲۹۵۹
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۲۱ دی ۱۳۹۴ - 2016January 11
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت >روانشناسی>وقتی یک جوان 23 ساله را غم دنیا می‌گیرد، می‌تواند با چند ضربه بر گوشی همراه هوشمند خود دست یاری بگیرد.
به گزارش شفا آنلاین،این چند ضربه او را به «بیگ وایت وال» متصل می‌کند، نوعی خدمات آنلاین 24 ساعته که کمک می‌کند، آدم‌ها با بعضی مشکلاتشان مانند افسردگی، فشار روانی و اضطراب بهتر کنار بیایند. این خدمات منابع آموزشی و درس‌هایی را معرفی می‌کند که توسط کارشناسان بهداشت روانی تدوین شده‌اند. درضمن، با فراهم کردن امکان گفت‌وگوهای واقعی با نام «درباره‌اش بگو» کاربران خود را تشویق به همراهی می‌کند.

 بیشترین ساعات مراجعه به این خط نیمه شب تا 4 بامداد است که بار مشکلات و حس تنهایی بیش از هر زمان دیگر بالا می‌گیرد. همه تماس‌ها بدون نام هستند.

سابقه خط امداد
       این خط آنلاین خدمات که حدود 10 سال قبل در بریتانیا به راه افتاد، اکنون مورد توجه مسئولان نظام سلامت ایالات متحده قرار گرفته است که تصمیم دارند دسترسی به خدمات بهداشت روانی را به‌خصوص در مناطق روستایی فاقد روانپزشک یا مشاور یا مددکار اجتماعی بهبود بخشند.

درواقع، چشم‌انداز پیشرفت‌های سریع در شبکه‌های اینترنتی و گوشی‌های همراه متخصصان را به فکر انداخته است تا با استفاده از این پیشرفت‌ها بتوانند از عهده مراقبت‌های روان درمانی که هر روز طالبان بیشتری پیدا می‌کند، برآیند. سلامت رفتاری دیجیتال به‌تدریج جای خود را در اقداماتی که قرار است برای بهبود کلی سلامت بیماران انجام گیرند، باز می‌کند و کارشناسان امید دارند این کار بتواند در هزینه‌های غیرضروری و زیاد بستری شدن در بیمارستان صرفه‌جویی کند و با قوانینی که سود سلامت روانی را برای شرکت‌های بیمه به همان اندازه سود خدمات درمانی دیگر فراهم می‌کند، درتطابق باشد.

ارائه خدمات متنوع
       این فناوری می‌تواند جنبه‌های متفاوتی داشته باشد، مانند جلسات شناخت درمانی که افراد به تنهایی می‌توانند آموزش ببینند، مانند استفاده از یک برنامه آنلاین برای فراگرفتن یک زبان خارجی، همچنین امروزه اپلیکیشن‌های فراوانی برای تلفن‌های همراه هوشمند به بازار آمده‌اند که افراد می‌توانند با کمک آنها احساسات خود را تعدیل یا مدیریت کنند.

       توماس اینسل که به‌تازگی مدیر موسسه ملی سلامت روان شده است، درباره اتصال به گوگل می‌گوید: «اگر فناوری از راه درستش استفاده شود، می‌تواند تحولی در دسترسی به خدمات بهداشت روانی ایجاد کرده و کیفیت این خدمات را بهتر کند. معلوم است که خدمات آنلاین همه چیز را نمی‌توانند سامان دهند، اما وقتی بدانید که 55درصد از مناطق روستایی ایالات متحده فاقد کارکنان سلامت روانی هستند، آنگاه اهمیت این نوع خدمات برایتان روشن‌تر می‌شود.»

 بیگ وایت وال مجهز به الگوریتم‌های دقیق مخصوص هر استفاده‌کننده است و می‌تواند تست‌هایی برای برآورد سطح اضطراب یا افسردگی ارائه دهد. استفاده‌کنندگان می‌توانند با نوشتن یا کشیدن نقاشی احساسات خود را به اشتراک بگذارند. برخی دگمه‌ها در این خدمات با بعضی کلمات مانند «گیرافتاده‌ام» یا «آینده‌ای نیست» نشانه‌گذاری شده‌اند که نمایان‌گر درد یا نومیدی هستند. کارشناسان این روش جدید عقیده دارند، این نوع دگمه‌ها بیشتر به کار کسانی می‌آیند که مودشان هر روز تغییر می‌کند و نمی‌تواند این فراز و فرود عاطفی را مهار کنند. این افراد می‌ببینند که می‌توانند به‌واقع بر این سازوکار تکیه کنند.

روشی که به‌سرعت در حال پیشرفت است
       36هزار کاربر از جمله نظامی‌های فعلی و سابق انگلیسی از خط خدمات امدادرسانی روانی بیگ وایت وال که در سال 2007 راه‌اندازی شده و از سوی نظام سلامت ملی بریتانیا (ان‌اچ‌اس) تحسین شده است، استفاده می‌کنند. پس از آنکه95درصد از کاربرها در مصاحبه‌هایی که در سال 2209 انجام شد، گفتند که استفاده از این روش توانسته است حس بهتری از خوب‌زیستی را در آنها به وجود آورد، مطالعات مستقل نشان دادند که این خدمات می‌تواند در ارتقای قابلیت‌های فرد برای مدیریت سلامت روانی خود موثر باشد.

 بسته به بیانی که کاربر انتخاب می‌کند، این خدمات به‌زودی قادر است میزان شدت لطمات حاصل از افسردگی، اضطراب و فشار روانی را بسنجد. علاوه بر آن، مددکاران اجتماعی مجاز در تمامی ساعات خدمات‌رسانی زیر نظر روانپزشکان و روانشناسان حضور دارند تا در صورت لزوم وارد عمل شوند. همه کاربران به دگمه «گزارش» دسترسی دارند تا کارکنان را نسبت به هر نوع پیام نگران‌کننده‌ای آگاه سازند.

در ایالات متحده
       در ایالات متحده تا شروع امسال، 2هزار نفر عضو بیگ وایت وال شده‌اند. دسترسی فعلا تنها از طریق مشارکت سازمان‌های سلامت ممکن است و هنوز مانند بریتانیا امکان ارتباط و درمان نفر به نفر فراهم نشده. در آمریکا، سازمان‌ها هزینه یک‌دستی را برای پوشش دسترسی می‌پردازند.

       کایزر این برنامه را در سال گذشته به صورت منطقه‌ای در منطقه اورگان پیاده کرد و سپس آن را به ایالت‌های دیگر آمریکا هم گسترش داد، نتیجه اینکه امروز 125هزار کاربر از طریق کایزر به این برنامه دسترسی رایگان پیدا کرده‌اند. نماینده کایزر با خودداری از اعلام نتایج این کار، گفت برنامه سلامت هنوز در حال بررسی این نوع فناوری است. تگزاس محروم‌ترین ایالت‌های آمریکا از نظر تعداد روانپزشک است و اوج این محرومیت در مناطق روستایی مرکزی این ایالت دیده می‌شود که اکنون دسترسی به بیگ وایت وال در دو بخش آن ممکن شده است. مسئولان سلامت ایالت می‌گویند، در ایالت آنها برای رسیدن به یک درمان‌گر سلامت رفتاری به‌خصوص برای دیدار با یک روانپزشک باید مسافتی طولانی طی کرد.

فناوری نه برای بیماری‌های حاد
       این فناوری برای بیماران با ناهنجاری‌های حاد یا فکری طراحی نشده است. از این گذشته، هیچ کدام از خطوط آنلاین امداد نمی‌خواهند جای یک جلسه چهره به چهره را بگیرند. از آنجا که فناوری بیگ وایت وال تنها برای افرادی مورد استفاده است که تبلت، رایانه یا گوشه هوشمند دارند، بقیه افراد امکان استفاده پیدا نمی‌کنند. نام این خدمات نشان‌دهنده آن است که عواطف بشری بی‌نهایت هستند و هر کس با گذاشتن اثری از خود بر این دیوار بزرگ سفید می‌تواند ارتباط را شروع کند. به گفته برپاکنندگان دیوار، آنها می‌خواهند پناه و حمایتی برای کاربران خود باشند. Washington Post
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: