کد خبر: ۹۲۹۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۹ - ۲۱ دی ۱۳۹۴ - 2016January 11
شفا آنلاین>سلامت>بدن انسان سرشار از رمز و راز است. در سالی که گذشت، دانشمندان موفق به درک قسمتی کوچک از این رموز شدند.
به گزارش شفا آنلاین، البته نمی‌توانیم ادعا کنیم سال 2015 با سالیان پیش تفاوت چندانی داشته ولی علم توانست به چندین دستاورد مهم در ارتباط با سلامت انسان دست یابد. نوآوری فناوری‌های جدید در غربالگری بیماری‌ها از مهمترین دستاوردهای علمی انسان در سال 2015 است که به ما امکان پیشگیری و درمان بهتر و موثرتر را می‌دهد. اکنون نگاه کوتاهی داریم به این یافته‌ها که زمینه‌ساز پیشرفت بیشتر در سال 2016 خواهند بود.

       ویروس درمانگر نابینایی: افرادی که به‌علت نقص ژنتیک به‌صورت مادرزاد نابینا بوده‌اند، با تزریق یک ویروس خوش‌خیم در شبکیه که حامل نسخه‌ای سالم از ژن معیوب بینایی است، قادر به دیدن نور و در موارد انگشت‌شمار، قادر به دیدن اجسام از فاصله کم شدند. «امید به ژن‌درمانی از طریق فرآیندی ساده در درمان نابینایی واقعی است، یک تزریق که چند ثانیه بیشتر طول نمی‌کشد برای یک عمر ما را از نعمت بینایی برخوردار می‌کند.» این جملات اظهارات سخنگوی انستیتو ملی سلامت ایالات متحده است.

       نمونه‌برداری از بزاق برای تشخیص شیزوفرنی: مشاهده شده که نوع خاصی از باکتری‌های دهانی در مخاط گلو و بزاق افراد شیزوفرنیک بیشتر از اشخاص فاقد بیماری‌های روانی است. نتایج فوق حاصل مطالعات گروهی از محققین دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز است. این یافته به پزشک امکان می‌دهد که با نمونه‌برداری ساده توسط یک گوش‌پاکن از بزاق بیمار از احتمال ابتلای بیمار به شیزوفرنی اطلاع یابد.

       چاپگر سه‌بعدی در خدمت ساخت تراشه تنفسی: دانشمندان توانستند با بهره‌گیری از تکنولوژی چاپگرهای سه‌بعدی تراشه‌های تنفسی انسان را در شکل و اندازه دقیق بازسازی کنند. بدین ترتیب، ضریب خطا کاهش یافته و با استفاده از شبیه‌سازی عمل جراحی توسط رایانه اتکا جراح به احتمالات کاهش می‌یابد. بدین روش مدت عمل جراحی و به تبعیت از آن مدت بیهوشی بیمار کمتر شده عوارض ناشی از آن نیز کاهش می‌یابد.

       ایمپلنت قلب بدون نیاز به عمل جراحی سنگین: بهار سال 2015، فرد بیماری در ایالات متحده تحت عمل تعویض دریچه میترال قرار گرفت، بی‌آنکه نیازی به شکافتن قفسه سینه داشته باشد. این عمل طی روش پیشتازانه انجام شد که پزشک بدون نیاز به شکافت قفسه سینه و غیرفعال کردن قلب حین عمل، توسط کاتر اقدام به تعویض دریچه کرد. عمل جراحی باز و توقف قلب می‌تواند برای افرادی که وضعیت سلامتی ضعیفی دارند بسیار مخاطره‌انگیز باشد.

       تاثیر وضعیت دل و روده شما بر روحیه‌تان: میزان بالای باکتری‌های پروبیوتیک در روده شما می‌تواند اضطراب و افسردگی را کاهش دهد. افرادی که مدت سه هفته مکمل پروبیوتیک دریافت کرده بودند، در مقایسه با گروهی که دارونما دریافت کرده بودند، هیچ توجهی به اخبار منفی نشان نداده و در عوض علاقه زیادی به خبرهای خوش و مثبت نشان می‌داند و اضطراب و افسردگی کمتری حس می‌کردند.

       انسولین تزریقی به تاریخ می‌پیوندد: یک بانوی 43 ساله اهل سنت آنتونیو، نخستین بیمار مبتلا به دیابت نوع اول بود که به لطف کاشت سلول‌های مولد انسولین از زحمت تزریق دارو راحت شده است. این گام امیدبخش مژده درمان این بیماری را به ما می‌دهد.

       عقل سالم با پاهای سالم: هرکس می‌خواهد که از زوال عقل دوری کند، بهتر است که در فواصل کارهای نشستنی خود بلند شود و چند بار تمرین نشست و برخاست انجام دهد. تحقیقات نشان می‌دهد تقویت پاها از طریق ورزش یا فعالیت‌های روزانه قوه ادراک و حافظه ما را 18 درصد بهبود می‌بخشد، باعث افزایش حجم مغز و کم شدن حفره‌های خالی در آن می‌شود.

       درمان سرطان پروستات بدون نیاز به دوره نقاهت: سازمان غذا و داروی ایالات متحده به تازگی استفاده از روبوت را برای درمان سرطان پروستات تایید کرده است. در این روش غیرتهاجمی از امواج اولتراسونیک متمرکز برای از بین بردن غدد بدخیم پروستات استفاده می‌شود، بدون آنکه نیازی به برداشتن غده پروستات یا استفاده از اشعه درمانی مضر باشد. هافینگتون پست
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: