کد خبر: ۹۲۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۶ - ۲۰ دی ۱۳۹۴ - 2016January 10
شفا آنلاین>اجتماعی> موضوع سخنرانی بنده درخصوص این بود که وزارت بهداشت چه رویکرد علمی و سیستماتیکی را به بحث کاهش خطر بلایا در نظام سلامت داشته است و درواقع گروه هدف وزارت بهداشت برای کاهش خطرات بلایا، هم مراکز بهداشتی و درمانی، اعم از خانه‌های بهداشت و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شهری و روستایی و هم جمعیت عمومی است.
 چراکه با وقوع حادثه یا بلای طبیعی، مرگ و مصدومیت نیز حادث می شود و اینها همه پیامد سلامتی است. لذا وزارت بهداشت نگران سلامتی مردم در هنگام وقوع بلا و پیامدهای سوء ناشی از آن است.

       از جمله اقداماتی که انجام شده، این است که زیرساخت خوبی در وزارت بهداشت ایجاد شده، ساختار تشکیلاتی مناسب شکل گرفته و یک مرکز هدایت عملیات بحران به وجود آمده که به صورت شبانه‌روزی فعال است. بحث مدیریت خطر بلایا را در نظام شبکه بهداشتی و درمانی ادغام کردیم و درواقع به صورت منظم آمادگی آنها را برای مقابله با بلایا سنجش می‌کنیم.

از سال 1391 تا سال 1393 در راستای برنامه تحول، آمادگی عملکردی واحدهای بهداشتی برای بلایا از 22 درصد به 29 درصد و آمادگی بیمارستان‌ها از 34 درصد به 43 درصد رسیده است. دراین دوسال برنامه تحول در حال جاری شدن است، برنامه‌های آموزشی مقابله با حوادث و بلایای طبیعی را برای خانوارهای ایرانی داریم. امسال هم حدود 300 هزار خانوار ایرانی را آموزش داده‌ایم.

 درواقع شاخص آمادگی خانوارها برای مقابله با بلایا، از 3/8 به 3/9 رسیده است که ارتقا و بهبود کمی را نشان می‍‌دهد، اما امیدوارکننده است، چراکه روبه افزایش است. اما برای اینکه جامعه آماده‌ای برای رویارویی با بلایا داشته باشیم، فاصله زیادی تا شاخص استاندارد وجود دارد. این جامعه آماده در ابتدا وابسته به حساس بودن و دانش مردم است و بعد مراقبت از اینکه خطر جدید در جامعه ایجاد نکنیم. مثلا جلوی ساخت و سازهای غیرایمن را بگیریم.

 حجم ساخت وسازهایی که در کشور وجود دارد، به دلیل مشکل در نظارت یا تضاد منافع بین ناظر و کارفرما از کیفیت مطلوب برخوردار نیست. این موضوع باعث می‌شود، باوجود دانش مدیریت در بلایا درکشور، برنامه‌ها با موفقیت به ثمر نرسد. درواقع آمادگی در برابر بلایا باید به صورت یک خواسته عمومی دربیاید. به عنوان نمونه، هر فردی که قصد خرید یا اجاره خانه دارد، درکنار قیمت خانه، چندریشتری بودن آن را نیز سوال کند و این موضوع یکی از معیارهای تعیین قیمت خانه شود.

علی اردلان مشاور معاون بهداشت و زیر بهداشت و سر پرست دفتر مدیریت بلایا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: