کد خبر: ۹۲۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۲۱ دی ۱۳۹۴ - 2016January 11
شفا آنلاین>اجتماعی>یک‌سال پیش در دی‌ماه بود که جشن بیمه سلامت همگانی برپا شد، جشنی که در آن حسن روحانی، رئیس جمهور، پوشش همگانی بیمه سلامت در ایران اسلامی را تحقق یکی از آرزوهای دیرینه دانسته و گفته‌بود: «بیمه سلامت همگانی همه عدالت نیست اما قطعاً بخشی از عدالت است.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  بیمه همگانی همچنین همه رضایتمندی مردم را ایجاد نمی‌کند اما بخشی مهم از خواست عمومی و از عوامل اساسی ایجاد رضایتمندی در جامعه است.» جلسه ای که حسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی، در آن پیش از همه و حتی پیش از علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که متولی بیمه‌ها بود، به سخنرانی پرداخت و از بیمه شدن 8 میلیون نفر حمایت کرد و آن را دستاورد بزرگ نظام سلامت دانست.

 یک سال از این جشن و پوشش بیمه‌همگانی قریب به 10 میلیون و 500 هزار نفر نگذشته بود که وزیر بهداشت این اتفاق را ذوق زدگی دولت خواند و از سرنوشت آن ابراز نگرانی کرد و گفت:«اولین اشتباه این است که دولت احساساتی شده و گفت که همه مردم را بیمه می‌کنیم.

 در اینجا هم دارا و هم ندار بیمه شدند و این مثل یارانه نقدی شد!». البته وزیر در برنامه «متن و حاشیه» با همین برداشت مخالفت کرد و آن را به نوعی قیاس مع‌الفارغ دانست و تاکید کرد:« این طور نیست که همچون یارانه‌ها دارا و ندار از آن بهره‌مند باشند، بلکه اکثر افراد تحت پوشش بیمه همگانی درآمد زیر خط فقر دارند و از این بابت باید دولت را تشویق کرد.

 البته این جمعیتی که چنان انتقاداتی را به وزارت بهداشت مطرح می کنند، مطمئنا اگر تنها به پنج میلیون ظرفیت ابتدایی اجرای طرح بسنده می کردیم مجددا انتقاداتی را مطرح می کردند که چرا سایر اقشار جامعه را وارد این طرح ملی نمی‌کنید.» اگرچه این دو گفته وزیر را نمی‌توان کنار هم گذاشت اما اگر از این اختلاف چشم‌پوشی کنیم، موارد قابل توجه دیگری در این بین نیز وجود دارد که می‌تواند برخی اخبار گذشته و حال را در کنار هم قرار دهد، پیشتر محمدجواد کبیر، رئیس بیمه سلامت ایران برای کاهش مشکل اعتبارات راه‌حلی پیشنهاد داد که اخیرا وزیر بهداشت در همین برنامه‌ها به آن اشاره کرد که در نهایت هر دو برگرفته از همان نگرانی از بدل شدن بیمه‌های همگانی به یارانه‌ها است.

اگرچه وزیر بهداشت در برنامه تلویزیونی منکر این نگرانی شد اما حذف متمولان از بیمه‌همگانی موضوعی است که مدت‌هاست در بیمه سلامت ایران مطرح شده‌بود و وزیر بهداشت و مسئولان وزارتخانه نیز بر آن به عنوان یک روش خروج از مشکلات تاکید کرده‌بودند. چنانچه محمدباقر هوشنگی، عضو سابق هیئت مدیره سازمان بیمه سلامت ایران، در این زمینه گفته‌بود:

«طرحی پیشنهاد شده تا افرادی که تمکن مالی دارند بخشی از سرانه درمان خود را پرداخت کنند. بر این اساس بیمه سلامت ایران در حال رایزنی با دولت و متخصصان امر است.» حال با توجه به شایعاتی مبنی بر پیگیری و اجرای هر چه زودتر این طرح به سراغ اعضای کمیسیون بهداشت مجلس رفتیم و نظرات آن‌ها را در این زمینه جویا شدیم.

یارانه باید به اقشار ضعیف جامعه برسد
       رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در واکنش به این طرح برای جبران کسری اعتبارات سازمان بیمه سلامت ایران، گفت: «به نظر من این رویکرد منطقی و درست است و ما باید اقشار ضعیف جامعه را احصا می‌کردیم و یارانه بیشتری برای آن در نظر می‌گرفتیم.» وی در ادامه افزود: «حتی اگر در خصوص کمک هزینه درمانی نیز برنامه‌ریزی می‌کردیم، به مراتب شرایط بهتر می‌شد این موضوع به مدیریت منابع بیمه باز می‌گردد که من با این نظر آقای دکتر هاشمی موافقم و امیدوارم هر چه زودتر اجرایی شود.»

بیمه همگانی را نمی‌توان از شهروندان دریغ کرد
       البته سایر اعضای کمیسیون با این موضوع مخالف بودند، چنانچه حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در این زمینه  گفت: «بیمه همگانی در قانون است و برای همه اجباری است. ما جوجه یک روزه را هم بیمه می‌کنم چه رسد به انسان‌ها.»

وی در ادامه افزود:«حتی اگر چنین شود تاثیر چندانی ندارد زیرا در حال حاضر برخی متمولین دفترچه ندارند و خدماتشان را ازبخش خصوصی می‌گیرند.» وی در پایان تاکید کرد:« هر شهروندی که برای بیمه مراجعه کند دولت موظف است او را بیمه کند و نمی‌تواند از آن اجتناب کند، پس این برنامه بعید است بتواند راه به جایی ببرد.»

نارضایتی‌ها افزایش می‌یابد
        علاوه بر این سلیمان عباسی با اشاره به کمبود بودجه بیمه‌ها گفت:« راه‌های دیگری در این زمینه وجود دارد، بیمه‌ها ابتدا باید بررسی درستی انجام دهند و میزان کمبودهایشان را مشخص کنند. سپس آن را به شکل لایحه یا پیشنهادی برای طرح، در مجلس مطرح کنند تا مشکلاتشان در هیئت دولت و مجلس مطرح شده و این مشکل در این جا حل شود.

 البته نباید فراموش کنیم بیمه‌ها منابع درآمد دیگری هم می‌توانند داشته‌باشند و در کنار بدهی دولت، بی‌پولی مطرح نیست و می‌توانند با این کسب درآمدها و سرمایه‌گذاری‌های مناسب مشکلاتشان را رفع کنند.» وی در پایان تاکید کرد:« اگر به دنبال گرفتن حق بیمه بیشتر از متمولان هستند، مسیر درستی نیست و راه به جایی نمی‌برد. این موضوع قطعا چالش، مشکلات و در نهایت نارضایتی‌هایی را فراهم می‌کند.

امیدواریم با کار کارشناسی و مدیریت منابع و از همه مهمتر پرداخت بدهی‌های دولت به بیمه‌ها مشکل مالی آنها‌حل شود. البته در بیمه پرت منابع بسیار زیاد است، که باید جلوی آن هم گرفته‌شود.»

بیمه همگانی همچون نفت متعلق به همه است
       در این بین احمد آریایی نژاد، دیگر عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با جوان این مقوله را به مفهوم سرک کشیدن در زندگی مردم می‌داند و می‌گوید:« در حالی که دولت در برابر حذف یارانه اقشار پردرآمد می‌گوید ما نمی‌توانیم به حساب‌های مردم سرک بکشیم، حالا چگونه قرار است افراد دارای تمکن مالی را شناسایی کند و بخشی از سرانه درمان بیمه همگانی را از خودشان بگیرد؟» به باور وی بیمه سلامت ایران هم مانند نفت متعلق به تمام مردم است و اگر بنا بود فقط برای افراد بی‌بضاعت باشد کمیته امداد و بهزیستی هم همین کار را می‌کردند.

ناعادلانه است
       همچنین حلیمه عالی با اشاره به اظهارات مسئولان حوزه سلامت مبنی بر حذف متمولان از دریافت مزایای بیمه‌ برای رفع کسری بیمه سلامت ایران گفت:«این برنامه عادلانه نیست و بعید می‌دانم از گفتار پیشتر برود.

 برای رفع مشکلات کنونی بیمه‌ها باید بررسی لازم انجام گیرد و با کار کارشناسی و کمی صبر و حوصله آن را برطرف کنند.» این عضو کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به اینکه حق بیمه پایه نباید افزایش پیدا کند،  گفت:«معمولا در همه جای جهان، برای بیمه پایه حقی برابر در نظر می‌گیرند و در این زمینه رفتار یکسان و برابر میان اقشار مختلف مطرح است.

تفاوت آن جاست که دولت در قبال قشر کم‌درآمد، حمایت لازم را انجام می‌دهد، نه اینکه بر اقشار دیگر فشار آورد.» وی در ادامه افزود:« شاید برای رفع مشکل بیمه‌ها نیازمند آن باشیم که از منابعی همچون هدفمندی‌ یارانه‌ها بهره ببریم اما غیر از آن ممکن نیست و ما باید در راستای تامین اعتبارات و افزایش منابع این حوزه گام برداریم.»

       بیمه پایه که در اینجا به عنوان بیمه همگانی مطرح است، در بسیاری از کشورها بدون توجه به وضعیت اقتصادی جریان دارد و حتی در کشورهای توسعه یافته این بیمه صرف حضور در آن کشور برایتان تعریف می‌شود و می‌توانید از آن بهره ببرید، بر همین اساس بعید است که در شرایط فعلی و با رویکردی که تاکنون پیش رفته‌است، بتوان تغییر اساسی ایجاد کرد و برخی را از داشتن بیمه همگانی محروم ساخت. به ویژه اینکه بنا بر اظهارات وزیر و تغییر نگاهش در برنامه تلویزیونی، احتمالا تاثیرگذاری این برنامه هم چندان موثر بر وضعیت بیمه‌ها نباشد.سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: