کد خبر: ۹۲۹۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۲۰ دی ۱۳۹۴ - 2016January 10
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>زن با ترس و لرز دفترچه را به متصدی داروخانه تحویل می دهد اما متصدی فورا متوجه می شود که باز هم فردی آمده تا دارویی که قبلا تهیه کرده، این بار با تجویز پزشک دیگری برای دلال ها خریدار کند.
زن، خرید داروها را طی چند روز گذشته انکار می کند و متصدی اصرار می کند که شما داروهای خود را سه روز پیش خریداری کرده اید، اما برای اینکه نکند اشتباه کرده باشد چندین بار این مورد را در کامپیوتر چک می کند.
این کار زمان زیادی از بیماران دیگر که در صف مانده اند، تلف می کند و در نهایت صدای زن و متصدی داروخانه هلال احمر بالا می رود.
در همین حین، دلال دارو بیرون داروخانه، لحظه شماری می کند تا بیمار از داروخانه بیرون بیاید، زن با نگرانی از داروخانه بیرون می آید و مرد به سمت او می دود و داروها را طلب می کند اما خبری از دارو نیست.
شاید خرید دارو از سوی دلال این بار ناموفق بود اما حتما موفقیت هایی دارند که مدت هاست به کار خود در اطراف داروخانه های هلال احمر و 13 آبان، ادامه می دهند.
داروی این دلالان می خواهد به ناصرخسرو برود یا جای دیگر، معلوم نیست.

** ناصرخسرو نزد بیمار می آید
هرچند برخی بیماران برای تهیه دارو به ناصرخسرو می روند اما مشاهدات میدانی حاکی از آن است که برخی دلال ها در قالب موتورسوارانی که می خواهند بیمار را به داروخانه دیگر برسانند، داروهای مورد نظر بیماران را تهیه می کنند.
این موتورسواران بویژه در اطراف داروخانه 13 آبان دیده می شوند و به محض اینکه مطلع می شوند بیماری نتوانسته به هر دلیلی داروی خود را تهیه کند، پیشنهاد تامین داروی او را می دهند.

** جولان دلال ها در ناصرخسرو
در فاصله ای نه چندان از دور از داروخانه های داروهای بیماران خاص و صعب العلاج، خیابانی تاریخی قرار دارد که البته این روزها بیشتر به خاطر آوازه دلال های دارو بین مردم شهرت دارد.
از همان ابتدای خیابان که شروع به پیاده روی می کنم با زمزمه دلالان روبرو می شوم که زیرلب، اسم دارو را زمزمه می کنند.
اما اندکی طول نمی کشد که چند دلال با هم در دو سوی خیابان فریاد می زنند: دارو، دارو.
خود را جای یک بیمار معرفی کرده و یک داروی کمیاب سرطان روده را نام می برم و از آنها می خواهم که آن را برایم تهیه کنند.
آنها از من دفترچه بیمه را طلب می کنند تا نام کامل دارو را بدانند و یکی از آنها می گوید: هر دارویی که بخواهی تهیه می کنیم، فرقی ندارد چه دارویی بوده و تا چه حد نایاب باشد.
جالب است به رغم اینکه مبلغ یک میلیونی بابت دارویی طلب می کند که در اصالت آن شک است، اما خواستار شفای بیمار من نیز هست و می گوید: به خدا توکل کنید، خوب می شود، ناراحت نباشید.

** همدستی بیمارنماها با دلالان
داروهای بیماران خاص و صعب العلاج تقریبا با پول بیمه برای بیماران، رایگان می شود بنابراین دلال ها از این فرصت استفاده کرده و برخی بیماران را مجاب می کنند که دوباره ویزیت شده و دارو دریافت کرده و داروهای خود را به دلالان بفروشند.
رئیس داروخانه های دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره می گوید: صف های تایید نسخ پزشکی گاهی طولانی می شود زیرا گاهی بیمار ما مشکل دارد، بطور مثال 10 روز پیش داروی خود را از جای دیگر گرفته و سیستم بیمه جواب نمی دهد و اعلام می کند که این بیمار قبلا دارویش را گرفته است.
دکتر خیرالله غلامی می افزاید: با وجود این جواب سیستم، برای اطمینان دوباره نام داروهای بیمار را وارد سامانه می کنیم که بی جهت به بیمار نگوییم تو نمی توانی دارویت را بگیری اما در نهایت متوجه می شویم که او داروی خود را از جای دیگری تهیه کرده است.
وی تصریح می کند: گاهی مردم مشکلاتی ایجاد می کنند و می خواهند داروی اضافی بگیرند.

** نشتی دارو از داروخانه
به هر حال نمی توان این مساله را انکار کرد که برخی داروهای گران قیمت از داروخانه ها به روش های گوناگون سر از بازار آزاد و ناصرخسرو در می آورد.
مدیر عامل شرکت پخش سها هلال در این باره  می گوید: تلاش کردیم تمام راه های نشتی دارو از داروخانه های هلال احمر را ببندیم.
حسین صانعی فرد می افزاید: ثبت دارو در بانک دارو و بیمه بیماران موجب می شود اطلاعات کافی درخصوص داروهای ارائه شده به افراد داشته باشیم و این کار جلوی بسیاری از تخلفات را خواهد گرفت.
وی تصریح می کند: با پیگیری و همکاری نیروی انتظامی از حضور دلالان در جلوی داروخانه هلال احمر که اقدام به خرید و فروش دارو می کردند، جلوگیری شد.
به گفته صانعی فرد، اکنون برخلاف دیگر داروخانه های داروهای خاص، شاهد حضور دلالان دارو در اطراف داروخانه هلال احمر نیستیم.
مدیر عامل شرکت پخش سها هلال در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا داروخانه هلال احمر نشتی دارو دارد یا نه می گوید: تلاش کردیم جلوی خیلی از نشتی ها را بگیریم و کاری کنیم دارو تنها به بیماران واقعی برسد اما ممکن است بیماری با در دست داشتن نسخه به داروخانه بیاید که آن دارو و میزان آنها، نیاز واقعیش نباشد اما چاره ای جز تحویل دارو نداریم.

** برای تهیه داروی تجویز شده نیازی به ناصرخسرو نیست
در عین حال رئیس سازمان غذا و دارو درباره داروهای موجود در بازار ناصرخسرو می گوید: بارها از طریق رسانه ها اعلام کرده ایم که کارکرد ناصرخسرو یا بازارها و شبکه های دارویی غیرمجاز، رفع نیازهای واقعی مردم نیست.
رسول دیناروند می افزاید: با اطمینان اعلام می کنیم که بیماران برای تهیه داروهای خاص یا صعب العلاج و سرطانی - اگر از سوی پزشک تجویز شده باشد - نیازی به مراجعه به ناصرخسرو ندارند چون داروی او در شبکه رسمی کشور موجود است.

** کالاهای ممنوعه در بازار ناصرخسرو
رئیس سازمان غذا و دارو درباره کالاهای دارویی که در بازار ناصر خسرو عرضه می شود، می گوید: در این بازار، کالاهایی عرضه می شود که اصولا در شبکه رسمی وجود ندارد یا اگر وجود دارد برای برخی مردم ممنوع است.
دیناروند تصریح می کند: بطور مثال فردی می خواهد دوپینگ یا بدنسازی کند یا افرادی، داروهایی برای مصارف جنسی و سقط جنین های غیرقانونی می خواهند.
وی ادامه می دهد: برخی معتادان نیز برای تهیه برخی داروهایی که جنبه اعتیاد آور دارند، به بازار خسرو مراجعه می کنند.

** مافیای جمع آوری دارو
رئیس سازمان غذا و دارو تصریح می کند: داروهایی نیز که در دست دلالان ناصرخسرو است از منابع مختلف اعم از واردکننده، توزیع کننده، عرضه کننده، بیمارستان یا داروخانه به دست آمده یا سوءاستفاده از دفترچه بیماران صورت گرفته است.
دیناروند می گوید: این داروها، داروهای گران قیمتی هستند که از سوی یک شبکه قاچاق با قیمت بسیار ناچیز جمع آوری شده و در ناصرخسرو برای افرادی که دسترسی به آن داروها از طریق دفترچه بیمه ندارند یا حتی برای خروج از کشور، بازتوزیع می شوند.
وی می افزاید: بارها این روش های جمع آوری دارو را مستند کردیم، بطور مثال قیمت داروی فاکتور 8 بیماران هموفیلی در سال 92 حدود 500 هزار تومان بود و در سال 94 خوشبختانه با فراخوان و کاهش قیمتی که صورت گرفته، قیمت این دارو به حدود 300 هزار تومان رسیده، اما این 300 هزار تومان برای بیمار صفر است و پول آن را دولت می دهد.
دیناروند می گوید: گاهی دیده شده بیمار، همین دارویی که ارزش آن 300 هزار تومان بوده به 30 هزار تومان می فروشد و دارو از کشور خارج می شود. اینها سوء استفاده است. بازار ناصرخسرو در خدمت این کار است.

** داروهای ناصرخسرو خطرناک است
رئیس سازمان غذا و دارو تاکید می کند: تمام شبکه ناصرخسرو، شبکه ای است که برای رفع مشکل مردم درست نشده و شبکه قاچاق و تقلب و خطرناک است.
دیناروند تصریح می کند: داروهای تاریخ گذشته در ناصرخسرو را دوباره تاریخ جدید به آن می زنند. کاملا حرفه ای هستند و برچسب دارو را عوض می کنند. یک دارو را به داروی دیگری تبدیل می کنند.

** چرا ناصرخسرو سالهاست فعال است؟
رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به چرایی ادامه فعالیت دلالان طی سال ها در ناصرخسرو می گوید: آخرین باری که بصورت جدی با ناصرخسرو برخورد شد در سال 85 بوده است.
دیناروند می افزاید: در سال 85، بطور کامل با همکاری پلیس و با مصوبه شورای امنیت کشور، تمام کسانی که در ناصرخسرو فعال بودند جمع آوری شدند اما اینها دوباره زنده می شوند.
وی تصریح می کند: نیروی انتظامی و قوه قضاییه باید مرتبا با این افراد برخورد کنند. وزارت بهداشت که پلیس ندارد.
رئیس سازمان غذا و دارو ادامه می دهد: برای برخورد با دلالان ناصرخسرو، مشکلات زیربنایی تر داریم. یعنی فکر می کنم تا زمانیکه مشکلات اقتصادی و اشتغال حل نشود، مشاغل کاذبی مانند دلال دارو در ناصرخسرو می مانند و هرگاه این مشکلات رفع شوند مطمئنا دلالان ناصرخسرو هم جمع می شوند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: