کد خبر: ۹۲۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۵ - ۱۸ دی ۱۳۹۴ - 2016January 08
شفا آنلاین>سلامت>با نزدیک شدن به آخر سال بحث بودجه ریزی و تامین اعتبار سازمان ها داغ می شود و همه بخصوص سپیدپوشان عرصه سلامت چشم انتظار اعتباری برای حل مشکلاتشان هستند.
به گزارش شفا آنلاین،سناریوی کمبود بودجه و اعتبار در همه سازمان ها کم و بیش وجود دارد اما این سناریو در جامعه پزشکان تلخ تر است و بیشتر خودنمایی کرده  و از آنجایی که آنها با مردم در ارتباط مستقیم هستند ضرورت تامین اعتبار برایشان بیشتر حس می شود چرا که ممکن است این کمبود به مردم هم ضربه بزند و آنها را  درعرصه سلامت با مشکلات زیادی روبه رو کند. 

قشر سپید پوش پزشکان با تمام کمی و کاستی و واقعی نبودن تعرفه هایشان اما همچنان در خدمت رسانی به مردم کوتاهی نکرده اند و با وجود آوایی که از گله و شکایت از تعرفه هایشان کم و بیش به گوش می رسد اما همچنان به تعهد خود پایبندند و مصمم راهشان را ادامه می دهند.

کاهش اعتبارات زخم کهنه حوزه سلامت 
چالش موجود حوزه سلامت با تاخیر پرداخت بیمه ها به شدت عمیق تر خواهد شد اگر تعرفه ها در سال 95 به صورت منطقی رشد نکند و در زمان مقرر اعلام نشود سناریوی تلخ سالهای گذشته مجددا تکرار خواهد شد.

دکتر زالی رئیس سازمان نظام پزشکی کل کشور در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت : نکته مهم آن است که بخش دولتی زمانی طرح تحول در نظام سلامت را آغاز کرد که از نظر اقتصادی در شرایط مطلوبی نبود. نظام سلامت سال ها است که از زخم کهنه کاهش اعتبارات رنج می برد و همچنین بحث قیمت تمام شده خدمات در بخش دولتی و خصوصی هیچگاه در طول 20 سال گذشته محقق نشده است. همچنین تاخیر در اعلام تعرفه های دولتی و خصوصی به شدت اقتصاد این بخش ها را تحت الشعاع قرار داده است.

موج آوایی مبهم از بیمه ها به گوش می رسد 
زالی با اشاره به تاخیرهای چندماهه در پرداخت مطالبات پزشکان و بیمارستان ها و همچنین نارضایتی به وجود آمده میان جامعه پزشکی گفت : در آستانه سال 95 اعلام می کنیم که حجت بر بیمه ها تمام شدنی است و باید برای تامین و طراحی منابع خود در سال 1395 تلاش نمایند. از طرف دیگر امسال آوایی از بیمه ها مبنی بر عدم رشد تعرفه های 95می شنویم که ما به شدت این موضوع را محکوم می کنیم معتقدیم اگر مسیراشتباه گذشته ادامه یابد نتیجه ای جز گسترش زیرمیزی و نارضایتی جامعه پزشکی به دنبال نخواهد داشت.

دکتر حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت درباره برخی اظهارنظرهای سازمان‌های بیمه‌گر مبنی بر عدم لحاظ هر گونه رشدی در تعرفه‌های 95، نیزعنوان کرد: بعید می‌دانم که سازمان‌های بیمه‌گر چنین اظهار نظری کرده باشند. چون قاعدتا با وجود شرایط تورمی در کشور، حتی اگر این تورم یک رقمی هم باشد، باز هم اصلاحاتی در تعرفه‌ها برای سال 95 نیاز است.

حق الناس جامعه پزشکی مخدوش شده است
دکتر زالی بیان کرد :بیش از 70 درصد اتکای منابع مالی بیمارستان های خصوصی به منابع بیمه تکمیلی است و در صورتی که این منابع به موقع پرداخت نشود بیمارستان ها قطعا دچار مشکل می شوند به همین دلیل است که امروز با موجی از نارضایتی پزشکان روبه رو هستیم البته این سناریو در بخش دولتی تلخ تر است به طوری که بسیاری از اعضای هیئت علمی دانشگاه ها را سراغ داریم که در استمرار زندگی روزمره خود دچار مشکل شده اند از طرف دیگر مالیات جامعه پزشکی را نیز از 10 به 20 درصد افزایش داده اند.

وی اظهار داشت : این پذیرفتنی نیست که بیمه ها بگویند پول نداریم و به همین دلیل حق پزشکان را نمی دهیم . اگر امروز بیمه ها مشکل نقدینگی دارند وظیفه شان اقتضا می کرد که برای سال 94 منابع لازم را طراحی کنند . این مبحث به اعتقاد ما حق الناس است و امروز حق الناس جامعه پزشکی مخدوش شده است. 

پیش به سوی واقعی شدن تعرفه ها
زالی عنوان کرد : سازمان نظام پزشکی با وزارت بهداشت به یک جمع بندی کارشناسی رسیده که اگر با یک شیب منطقی پیش برویم تقریبا در 5 سال آینده تعرفه ها واقعی خواهد شد . بنابراین اکنون تعرفه های پزشکی غیرواقعی است. ما نمی خواهیم پرداخت از جیب مردم افزایش یابد اما جامعه پزشکی تنها یک انتظار دارد و آن هم این است که قیمت واقعی خدمات به صورت صادقانه در گفتمان های رسمی اعلام شود درعین حال جامعه پزشکی همراهی خواهند کرد و عدد پایین تری را در ارائه خدمات خواهند پذیرفت اما متاسفانه این موضوع سانسور می شود و اجازه نمی دهند نظام پزشکی تعرفه واقعی را بیان کند.

می شود حادثه خمینی شهر یکبار برای همیشه باشد
زالی با اشاره به ارسال نامه‌ای با طرح های پیشنهادی در چند روز آینده به رئیس جمهور گفت: قصد داریم در نامه‌ای به رئیس جمهور پیشنهادی را مطرح کنیم که در قانون توسعه ششم کلیه مراجعین در حوزه حادثه در بخش دولتی خدماتشان رایگان شود . اما این رایگان شدن باید به شرطی باشد که یک پکیج بودجه‌ای جداگانه در دولت در نظر گرفته شود و اختیارات مالی و حقوقی به پرسنل و کادردرمانی (بخصوص در شیف شب )بدهیم و آنها را بعدا درخصوص این اختیارات مورد مواخذه قرار ندهیم .درغیر اینصورت مشکلات بیش از پیش خواهد شد. اگر بیمه‌ای محکم و تمام عیار داشته باشیم و این گونه حوادث رایگان شود دیگر شاهد پدیده هایی مثل حادثه خمینی شهر نخواهیم بود. 

برای گرانی حوزه سلامت باید فکری اندیشید
وی بیان کرد: یکی از مهمترین نگرانی های ما درتامین اعتبارات و تعرفه سال 95 این است که برخی از بودجه های تعیین شده به طور مثال برای سال 94 تنها روی کاغذ ماندند و به طور کامل محقق نشدند و این باعث بروز مشکلات شد به همین دلیل امیدواریم امسال اعتبارات لازم به طور کامل محقق شود تا بتوانیم در جهت جبران کردن کمبودها و تاخیرات در پرداخت کارانه ها بخصوص در جامعه پزشکی گامی موثر برداریم.

وی افزود :از این رو این مسئله نگرانی ما را در بودجه ریزی برای سال آینده افزایش داده است . ما نیازمند طراحی یک بودجه پایدار و غیر تعرض پذیر هستیم و امیدواریم بودجه حوزه سلامت در سال آینده پایدارتر باشد. این حوزه به دلیل تغییر الگوی بیماری ها ، افزایش سن جامعه و بیماری‌های نوظهور و.. گران تر شده است و باید دست به دست هم بدهیم که سهم زیادی از پرداخت‌ها در این زمینه بر دوش مردم نباشد. 

بسته ای که تعرفه ها را دگرگون می کند
رئیس سازمان نظام پزشکی خبرهای خوشی از ارسال بسته پیشنهادی تعرفه ای سازمان نظام پزشکی به وزارت بهداشت پیش از تدوین بودجه سال آینده تا امضای نامه ای برای درخواست از روسای قوه مجریه و مقننه برای بازگرداندن اختیار تعیین تعرفه به نظام پزشکی داد. 

زالی درباره اولین توافق نظام پزشکی و وزارت بهداشت در حوزه تعرفه گذاری بیان کرد : بسیار خوشحالیم که نظر فنی شورای عالی در خصوص تعرفه گذاری اواسط آذرماه به وزارت بهداشت ارسال و ثبت شد . به هرحال ما وظایف خود را انجام دادیم اما اینکه چقدر به نتیجه برسد بستگی به شرایط دارد.

منابع جدید میلیاردی درآمدزایی می کنند
دکتر ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت درباره پیشنهادهای وزارت بهداشت با توجه به تدوین لایحه بودجه سال 95، گفت: واقعیت این است که ما محدودیت دولت را درک می‌کنیم و به تعهد مدیریتی بالای مدیران ارشد دولتی اطمینان داریم. با توجه به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور، مطمئنیم که مدیران ارشد دولتی منابع لازم را برای ادامه طرح تحول نظام سلامت تأمین خواهند کرد.

حریرچی با بیان اینکه فکر نمی‌کنیم برای اقداماتی که در قالب اجرای طرح تحول نظام سلامت آغاز کرده‌ایم، مشکل مالی وجود داشته باشد، بیان کرد: وزارت بهداشت پیشنهادهای خاصی مانند ایجاد منابع جدید برای مالیات بر مواد دخانی و کالاهای آسیب‌رسان را نیز برای لحاظ شدن در بودجه سال 95 ارائه کرده است که می‌تواند 11 هزار میلیارد درآمد داشته باشد.

سپیدپوشان چشم به انتظار
قائم مقام وزیربهداشت در پاسخ به اینکه با توجه به نزدیک شدن به اواخر سال 94 آیا کارشناسی برای تعیین تعرفه‌های پزشکی سال 95 آغاز شده یا خیر؟ گفت: در زمینه تعرفه‌ها کارهای کارشناسی آغاز شده و پیشنهاد وزارت بهداشت اصلاح و بالا رفتن تعرفه‌ها با توجه به ملاحظات اقتصادی داخل کشور از نظر تورم و... است، اما باید ببینیم چطور می‌توانیم در مجموعه دولت و بیمه‌ها کار را پیش بریم.

به گفته قائم مقام وزیر بهداشت، جزئیات این موضوع بعد از نهایی شدن منابع در اختیار، تقسیم‌بندی و اولویت‌بندی خواهد شد.

زالی همچنین گفت :سازمان نظام پزشکی در طول تاریخ تلاش خود را کرده است و مداخلات لازم را انجام می دهد و خوشحالیم که شورای عالی و دیگر همکاران در تدوین این برنامه به ما کمک کردند و امیدواریم بخشی از انتظارات ما در آینده ای نزدیک محقق و کمبودها جبران شود.
برچسب ها: سناریو ، اعتبار ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: