کد خبر: ۹۲۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۱۸ دی ۱۳۹۴ - 2016January 08
شفاآنلاین :اجتماعی >سلامت >رئيس کميته محيط زيست شوراي شهر تهران گفت: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بايد دولت را در خصوص چرايي بروز آلودگي هوا در پايتخت بازخواست کنند.

به گزارش شفاآنلاین ،محمد حقانی با بیان این خبر گفت :تا زماني که متروي تهران تکميل نشود، به قول معروف همين آش و همين کاسته است. دولت بايد کاري کند تا متروي تهران ساخته شود، در غير اين صورت همچنان شاهد مرگ و ميرهاي ناشي از ناپاکي هوا هستيم.

وی با بيان اينکه طبق قانون دولت و وزارت کشور موظف به پرداخت هزينه هاي توسعه حمل و نقل ريلي پايتخت هستند، تصريح کرد: وقتي رعايت قوانين در نگاه مسئولان مغفول است، نبايد توقع داشته باشيم که هواي تهران آلوده نشود.
وي با تاکيد بر اينکه آلودگي هواي تهران مشکلي نيست که يک شبه ايجاد شده باشد که يک شبه برطرف شود، افزود: به نظر مي رسد ايجاد کميته ها و کميسيون هاي مربوط به حوزه محيط زيست تنها فرار به جلو و رفع تکليف است تا مسئولان صرفا به مردم نشان دهند که در حال کار کردن هستند و لاغير.
وي با انتقاد از اينکه هنوز منشاء اصلي آلودگي هواي تهران شناخته شده نيست، بيان کرد: آنطور که به نظر مي رسد همچنان منابعي که از سوخت هاي فسيلي استفاده مي کنند منشا اصلي آلودگي هواي تهران است. منابعي که منشاء اصلي بيش از 70درصد آلودگي هواست.
حقاني استاندارد نبودن ناوگان اتوبوس و ميني بوسراني به دليل فرسودگي ها را از مشکلات اصلي آلودگي هواي تهران برشمرد و گفت: در حال حاضر بيش از 7500 دستگاه اتوبوس داريم که 500 دستگاه آن زمين گير و تحت تعميرند. از اين تعداد اتوبوس نيمي نيز فرسوده اند. پس در واقع ناوگان حمل و نقل عمومي از نفس افتاده تهران خود منبع آلايندگي است.
اين عضو شوراي چهارم تهران با تاکيد بر اينکه تهران يک هزار و 100 دستگاه ميني بوس نيز دارد که همگي آلاينده هستند، ادامه داد: اين آمارها نشان مي دهد که بيش از 17 هزار دستگاه اتوبوس و ميني بوس آلاينده در تهران حرکت مي کنند که به دليل فرسودگي ها به مولد آلايندگي تبديل شده اند. وسايل حمل و نقلي که اگر بودجه نوسازي شان از سمت دولت پرداخت شود بي شک از حجم قابل توجهي از آلايندگي هاي تهران مي کاهند.
حقاني با اشاره به اينکه بر اساس آمارها 2ميليون و 500 هزار موتورسيکلت در تهران تردد مي کنند که هر کدام 8 برابر يک خودروي يورو 2 آلاينده اند، تصريح کرد: اين بدين معناست که روزانه 20 ميليون منبع آلاينده به اضافه 4 ميليون خودرو در تهران در تردد هستند پس اگر توقع نداشته باشيم که هوا آلوده باشد جاي تعجب دارد.
رئيس کميته محيط زيست شوراي شهر تهران با تاکيد بر اينکه ماحصل وقفه يک دهه اجراي قانون آلودگي هوا در تهران آلايندگي هايي است که شاهدش بوديم، عنوان کرد: تا زماني که دولت عزمش را براي حذف منابع آلاينده، توسعه مترو و نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي جزم نکند، تا زماني که پليس مديريت ترافيک هوشمند را در اولويت قرار ندهد و مجلس قانون 5 ساله معاينه فني خودرو را اصلاح نکند، آسمان آبي تهران يک رويا خواهد بود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: