کد خبر: ۹۲۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۱۷ دی ۱۳۹۴ - 2016January 07
شفا آنلاین>سلامت>بخش اعظم خدمات توانبخشی، بیمه نیستند و این ناشی از عدم شناخت جامعه و موسسات بیمه گر نسبت به جایگاه خدمات توانبخشی است.
به گزارش شفا آنلاین،احمدعلی اکبری کامرانی معاون درمان بیمارستان توانبخشی رفیده بیمارستان فوق تخصصی توانبخشی رفیده از محل اجرای طرح ارتقای هتلینگ بیمارستانها که از سوی وزارت بهداشت تامین شد، بازسازی و تکمیل شده است و با کادر تخصصی آماده ارائه خدمات به همطنان عزیز می باشد.
 
احمدعلی اکبری کامرانی افزود: خوشبختانه، آنچه که برای بازسازی و تکمیل بیمارستانها و مراکز پزشکی – توانبخشی تحت پوشش دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، از وزارت بهداشت درخواست شده بود، تامین شده است. 

وی گفت: توانبخشی، به معنای علمی ، جامع و کامل شناخته شده نیست. تعریف نشدن این سیستم و عدم شناخت از جایگاه خدمات توانبخشی در نظام سلامت ، باعث شده که در ایران ، فقط  به دو سطح از سلامت (پیشگیری و درمان) توجه شود و سطح سوم خدمات که  توانبخشی  است ، مغفول بماند. 

وی ادامه داد: این درحالی است که در کشورهای پیشرفته دنیا، سطح چهارم خدمات نیز وجود دارد که به عنوان مراقبت های پایان عمر فعالیت می کند ، و برای بیمارانی که پزشکان می دانند ، لحظات پایان عمر را می گذراند ، بکار گرفته می شود. 

وی تصریح کرد: به عنوان مثال ، برای یک بیمار دچار سکته ، باید روزی چهار ساعت خدمات توانبخشی ارائه داد و در واقع ، این خدمات ( تحت حاد )، پس از 15 روز اول بیماری (وضعیت حاد)، به بیمار ارائه می شود تا عوارض بیماری را کاهش داده و بیمار را به زندگی عادی برگرداند. 

معاون درمان و توانبخشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، افزود: برغم تاثیر این خدمات در سلامت جسمی و روانی بیمار و خانواده او،  موسسات بیمه گر ظاهرا فقط از خرج سنگین این خدمات، هراس دارند ، درصورتی که در مقایسه با هزینه های سنگین بخش های مراقبت های ویژه (ICU و CCU )، بسیار ارزانتر و به صرفه تر است. 

وی اظهار داشت: هزینه خدمات توانبخشی ، بیش از تجهیزات و مواد، شامل هزینه دستمزد کارشناسان و متخصصان توانبخشی می شود که اگر کارشناسان اقتصاد درمان ، این هزینه ها و سود حاصل از بازگشت بیمار به زندگی عادی ، اجتماع و اشتغال او و پیشگیری از مشکلات روحی و روانی خانواده بیمار را برآورد کنند، متوجه تفاوت آنها می شوند. 

کامرانی همچنین با اشاره به اینکه تدوین آئین نامه تاسیس بیمارستان توانبخشی در کشور، تا هفته آینده در وزارت بهداشت به اتمام می رسد، افزود: با وجود این آئین نامه و تلاش مشاور محترم وزارت بهداشت در امور توانبخشی که هدف راه اندازی دو هزار تخت توانبخشی طی دو سال آینده را در بیمارستانهای دانشگاهی و بزرگ کشور  پیگیری می کنند، انشاالله خدمات توانبخشی، فراگیر شده و جمعیت بیشتری بتوانند از این خدمات استفاده کنند. yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: