کد خبر: ۹۲۴۵۷
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۱۷ دی ۱۳۹۴ - 2016January 07
شفا آنلاین>سلامت>هر 40 ثانیه یک مورد استروک در آمریکا رخ می‌دهد و در هر 4 دقیقه، یکی از نزدیک به 80 هزار نفری که دچار این وضعیت می‌شوند، فوت می‌کنند.
به گزارش شفا آنلاین،هر زمان که استروک رخ می‌دهد، به‌طور معمول 3 ساعت طول می‌کشد تا تشخیص داده شود. حال محققان برای غلبه بر این مشکل، روشی را ابداع کرده‌اند که می‌تواند این زمان را به 10 دقیقه برساند.

       سه‌چهارم بیماران استروکی از استروک ایسکمیک رنج می‌برند. در این موارد، زمان بسیار مهم است، زیرا داروی خوبی در دسترس است که انسداد ایجاد شده را برطرف کند، هرچند موفقیت‌آمیز بودن آن در این است که طی 3 تا 4 ساعت ابتدایی پس از بروز علایم تجویز شود.

 از زمانی که علایم بیمار تشخیص داده شود، به بیمارستان برسد و روی تخت اورژانس دراز بکشد، زمان زیادی باقی نمی‌ماند تا وی از مزایای دارو بهره‌مند شود. پزشکان اغلب با تکیه بر علایم و نشانه‌های بیمار، معاینه بالینی و انجام بعضی تست‌های تشخیصی به تشخیص استروک می‌رسند. حال محققان، روش جدیدی را ابداع کرده‌اند که هم آسان و هم کوچک است و به پرستاران یا پزشکان اجازه می‌دهد تا بیومارکرهای اختصاصی استروک را در خون بیمار ردیابی کنند.

       به این منظور، محققان آنزیم‌هایی را به نانوذرات متصل کرده و سپس، آنها را به دورن جریان خون حیوانات و انسان‌ها فرستادند تا به دنبال انولاز اختصاصی نورون یا NSE بگردند. NSE نوعی بیومارکر است که در هر چیزی، از صدمات مغزی تا سرطان ریه، ظاهر می‌شود. وقتی این ترکیب وارد بدن شده و NSE را پیدا کرد، آنزیم‌ها روشن شده و به محققان اجازه می‌دهد ببینند که NSE کجا قرار دارد و تا چه اندازه وجود دارد.

       این مطالعه آزمایشگاهی دریافت که همراهی آنزیم‌ها با نانوذرات بیشتر حساسیت دارند و NSE را سریع‌تر از زمانی که به نانوذرات متصل نیستند، تشخیص می‌دهند. خصوصا در مطالعه حیوانی، محققان با استفاده از مدل‌های موشی مبتلا به استروک، نشان دادند که روش آنزیم ـ نانوذرات می‌تواند به‌طور قابل توجهی تشخیص NSE را از یک تا قبل از 6 ساعت پس از بسته شدن دیستال شریان سربرال میانی (یکی از شایع‌ترین مکان‌ها برای استروک ایسکمیک) افزایش دهد.

در مطالعه انسانی، محققان نشان دادند که چگونه روش ابداعی آنها با استاندارد طلایی تشخیص بیومارکر (الایزا) در 20 بیمار مسن مطابقت داشته است. اما مهم‌ترین تفاوت بین این روش و استاندارد طلایی تشخیص، در زمان مورد نیاز برای تشخیص است. روش ابداعی آنزیم ـ نانوذرات توانست در عرض 10 دقیقه بیومارکر NSE را تشخیص دهد ولی الایزا ساعت‌ها طول می‌کشد تا نتیجه را اعلام کند.

       حال این گروه تحقیقاتی امیدوار است بتواند روش خود را وارد کارآزمایی‌های بالینی کند، زیرا به نظر می‌رسد یک چالش کلیدی در ارتقای تست‌های تشخیصی است که زمان در آنها بسیار مهم هستند و پاتولوژی تشخیص، بسیار مشکل. این تکنیک می‌تواند درنهایت به تشخیص وضعیت‌های مغز به غیر از استروک، مانند کاهش هوشیاری، دمانس، سرطان و حتی بیماری‌های قلبی هم کمک کند. Medical Daily
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: