کد خبر: ۹۲۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۱۸ دی ۱۳۹۴ - 2016January 08
شفا آنلاین>اجتماعی> مشکلات مالی بیمه‌ها و بدهی آنها به بیمارستان‌ها آنقدر تکراری شده است و آنقدر همه مسئولان این حوزه درباره آن سخن گفته‌اند، که هم از لحاظ خبری از تک و تا افتاده‌است و هم کمتر کسی باور می‌کند که این نظرات و پیشنهادات راه به جایی ببرد و نتیجه بدهد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید، اما با توجه به اینکه این بدهی‌ها به قوت خود باقی است و بعید به نظر می‌رسد در این روزها خبر خوشحال‌ کننده‌ای به گوش برسد، تنها مسیری که برای کمک به شرایط موجود از دست رسانه‌ها برمی‌آید، بررسی همین پیشنهادات است، تا شاید در دستیابی به برنامه‌ای درست و اثرگذار بتوانند سیاستگذاران این حوزه را یاری دهند.

احتمالا از سر و صدایی که مجمع عمومی انجمن‌های اسلامی پزشکان به پا کرد و اظهارات انتقادی سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این جلسه با خبر هستید. وی در بخشی از سخنانش به دردل و حتی گلایه از آنچه برسر بیمه‌ سلامت ایران طی طرح‌تحول نظام سلامت آمد، پرداخت و گفت:

       «بنابر سیاست‌های اتخاذ شده در قبال این بیماران از هزینه‌ها و حق‌بیمه‌گرفته تا تعدادبیمه‌شدگان، سازمان بیمه سلامت دچار کسری شد که البته قابل پیش بینی بود. در هر حال این موضوع باید اصلاح شود؛ یا باید دولت برای 10 و نیم میلیون نفر اعتبار بگذارد یا باید بازگردیم به آنچه که از اول پیشنهاد کردیم؛ یعنی دفترچه‌ها در قبال درمان‌های سرپایی نقش آفرینی نکنند و صرفا برای پوشش خدمات بستری باشد.»

       اظهارات وزیر بهداشت با آنچه در طرح تحول نظام سلامت مطرح شده‌بود، منطبق است. چناچه بارها مسئولان وزارت بهداشت عنوان کرده‌اند که قرار بود طرح تحول نظام سلامت به کاهش هزینه‌ها در حوزه بستری به طور جدی ورود کند. البته اگرچه چنین مطرح ‌است که هزینه درمان سرپایی به اشتباه در دفترچه‌های بیمه‌ قرار گرفته‌است اما مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بارها به رویکرد وزارت بهداشت در قبال درمان سرپایی انتقاد کرده‌ و  تصریح کرد:« آنها می‌گویند پرداخت از جیب مردم در بیمارستان‌ها را کم کردیم، اما این فقط یک بخش از کار است. چنانچه ما همین مسئله را در بخش سرپایی نمی‌بینیم. هزینه مردم در ویزیت سرپایی دو تا سه برابر بیشتر از سال گذشته شده است. به عبارتی اگر قبلا گفته شده بود ۱۰ هزار تومان یا ۱۲ هزار تومان است، در این مدت به ۲۸ هزار یا ۳۰ هزارتومان رسید.»

جلوی هدررفت هزینه‌ها را بگیرید
        با این اوصاف، مناسب دانستیم که امکان و اثرگذاری این پیشنهاد را مورد ارزیابی قرار دهیم و برای این کار به سراغ اعضای کمیسیون بهداشت مجلس رفتیم. حسن تامینی لیچایی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس و عباس قائیدرحمت، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌و گو با سپید، این کار را اشتباه و ناممکن دانسته‌اند، چنانچه لیچایی در این زمینه گفـت:« با توجه به بودجه‌ای که برای تحقق اهداف طرح تحول و به طور کلی حوزه سلامت در نظر گرفته‌شده، ما با چنین کمبودی نباید روبرو شویم.

به نظر من این رویکرد امکان‌پذیر نیست و ما نمی‌توانیم چنین برنامه‌ای را با توجه به شرایط مالی اقشار گوناکون جامعه اجرایی کنیم.»

وی در ادامه گفت:«اگر مدیریت درست انجام گیرد و جلوی هدررفت هزینه‌‌ها گرفته‌شود، چنین مشکلی پیش نمی‌آید.»

خلاف اهداف کلان ماست
       همچنین قائید رحمت، با اشاره به سخنان مقام‌معظم رهبری، گفت:«بر این اساس تکلیف ما در حوزه درمان مشخص است، چنانچه ایشان اعلام فرمودند نگذارید جز درد و رنج بیماری، درد دیگری را مردم تجربه کنند. بسیاری از کشورها قبل از ما شروع کردند و این کشورها حتی توسعه یافته هم نبودند. بسیاری از کشورهای همسایه هزینه‌ها را واقعا کاهش داده‌اند و آنها از سرمایه‌هایشان استفاده کرده‌اند، چرا ما این کار را نکنیم.»

       وی در ادامه افزود: «برای نمونه عربستان از فروش نفت این کاهش هزینه‌های درمان را فراهم کرده‌است اما ما منابع دیگری نیز باید در نظر بگیرد. به عبارتی در کنار فروش نفت باید از مالیات بر ارزش افزوده و هدفمندی یارانه‌ها هم استفاده کنیم که با این روند می‌توان به نتیجه رسید.»

       قائیدرحمت با بیان اینکه در این بین فرانشیز هم تعیین شده‌است که باید پرداخت شود، تصریح کرد:« جامعه ما به شکلی است که آنکه پول ندارد در بخش درمان سرپایی هم با مشکل روبرو می‌شود و تفکیک این موارد منطقی نیست و خلاف اهداف کلان ماست. این مسئله برای همه باید باشد زیرا از جیب همه هزینه می‌شود و منابع برای همه است. وقتی این منابع مذکور به وزارت بهداشت داده‌شده و بودجه آن هم‌چنین افزایش یافته است انتظار تاثیرگذاری همه جانبه وجود دارد.»

       وی در پایان تاکید کرد:«در چنین شرایطی انتظار می‌رود راهکارهای دیگری برای حل مشکل در نظر گرفته شده است. البته این که بستری و سرپایی را تفکیک کنند اگر با ارزیابی دقیق و تخصصی به مسئله ورود کنند و مناطق محروم و اقشار کم‌درآمد را در نظر بگیرند، غیرممکن نیست. دولت تدبیر و امید برای این موضوع مطمئنا برنامه دارد و مردم هم امیدوارند شرایط به نحو احسن تغییر کند.»

بیمه‌شدگان باید از این خدمات بهره ببرند
       این برنامه مخالفان خود را دارد و قطعا به این زودی‌ هم از تعداد آنها کم نمی‌شود، حال آنچه برای دفاع باقی‌ می‌ماند میزان اثرگذاری آن بر ذخیره منابع حوزه سلامت است. در این زمینه رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با «سپید» گفت: «بنا بر شرایط کنونی 80 درصد بار بستری به دوش بخش دولتی است ولی 80 درصد سرپایی در بخش خصوصی است. عمده پولی هم که مصرف می‌کنند در حوزه سرپایی است.»

       وی در ادامه افزود:«ما سئوالمان این است چرا طرح تحول در بخش بستری خوب عمل کرده و در بخش سرپایی فقط 20 درصد تاثیر گذاشته است؟ به نظر من حذف آن درست نیست و کسی که بیمه است باید از این خدمات هم بهره ببرد.»

       خضری با اشاره به پدیده زیرمیزی گفت:«پدیده شوم زیرمیزی آن زمان که حلقه ارتباطی بین پزشک و بیمار که باید توسط بیمه‌ها پر می‌شد و به درستی شکل نگرفت، ایجاد شد. بیمه‌ها باید انقدر کیفیت و عمق داشته باشند که حلقه واسطه میان پزشک و بیمار باشند. ما باید دنبال پیشگیری باشیم نه دنبال مچ گیری. پس اول اینکه حذف بخش سرپایی از بیمه‌ها نمی‌تواند عامل ذخیره منابع چندانی باشد و دوم اینکه هرچه نقش بیمه را کم‌رنگ‌تر کنیم پدیده‌هایی همچون زیرمیزی شیوع بیشتر پیدا می‌کند.»

       با توجه به آنچه این بهارستان‌نشینان به آن اشاره کرده‌اند، به نظر نمی‌رسد چنین برنامه‌ای نمی‌تواند تاثیر چشم‌گیری در ذخیره منابع حوزه سلامت داشته‌باشد. بر همین اساس اگر وزارت بهداشت به دنبال پیشنهاد راه برای خروج از بحران بیمه‌هاست، باید به برنامه‌ها هم از بعد اجتماعی و هم بعد اقتصادی نگاه بیندازد. امیدواریم پیشنهادات و راهکارها با ارزیابی دقیق و کارشناسی شده، راهگشای این مشکلات شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: