کد خبر: ۹۲۲۹۱
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۱۶ دی ۱۳۹۴ - 2016January 06
شفا آنلاین>اجتماعی>علیرضا دبیر درحالی‌که انباشتی از گزارش‌های حسابرسی سال ٩٢ شهرداری تهران را کنار دستش گذاشته بود، در پاسخ به چند سؤال صریح درباره علل تغییر روند کاری خود با شهرداری، احتمال سهم‌خواهی از شهرداری؟
به گزارش شفا آنلاین، افشاگری به دلیل زیرسؤال‌رفتن منافع و... چند جمله را چند بار تکرار کرد؛ اینکه از اول نمی‌دانسته اوضاع چقدر خراب است، بعد هم این افشاگری را قانونی، حق مردم و وظیفه‌اش می‌داند و در‌عین‌حال اگر می‌خواست معامله کند، پل‌ها را پشت سر خود خراب نمی‌کرد و تا اینجا پیش نمی‌آمد.

رئیس جوان کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران بعد از چند ماه که بسیاری از حرف‌ها و سندهایش را از تریبون رسمی شورا اعلام می‌کرد، امروز درحالی‌که حسابرسی شرکت‌ها و سازمان‌ها را تا حدودی تمام کرده و حسابرسی مناطق ٢٢گانه هنوز مانده، خبرنگاران را دور خود جمع کرد تا برخی حرف‌ها را یک بار دیگر شفاف‌تر بیان کند.

دبیر به برخی مسائل درباره انتخاب حسابرس شورا و نیز زیرسؤال‌بردن حسابرس از سوی شهردار تهران اشاره کرد و گفت: انتخاب حسابرس مشترک شهرداری و شورا اتفاق بسیار خوبی است چراکه با این کار از هدررفتن منابع مالی جلوگیری خواهیم کرد.


در بحث حسابرس مشترک شورا و شهرداری به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که بخشی از حق‌الزحمه حسابرس توسط شهرداری و بخش دیگر توسط شورا تأمین شود. البته موضوع حسابرس مشترک شهرداری و شورای شهر تهران به کلیه کمیسیون‌های شورا ارجاع داده شده اما با گذشت دو هفته هنوز هیچ‌یک از کمیسیون‌ها پاسخ خود را درباره این طرح اعلام نکرده‌اند.

دبیر با یادآوری اینکه بسیاری از بندهای اشاره‌شده در حسابرسی شورا در حسابرسی شهرداری هم تأیید شده است، گفت: به حسابرس شهرداری احترام می‌گذارم و قطعا حسابرس ما با شهرداری هیچ اختلافی ندارد و بحث ما سر بندهای قیدشده در گزارش حسابرس است. ما از خدا می‌خواهیم این بندها کمتر شوند یا با هم تطابق داشته باشند.

وقتی اتفاق این‌قدر ابعاد گسترده‌ای دارد، نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم. دبیر می‌گوید نمی‌شود فساد را با حرف‌های قشنگ جمع کرد و کنار گذاشت و باید اقدام عملی کرد و وقتی شفافیت مالی وجود نداشته باشد، به‌تبع  آن فساد به وجود می‌آید. درباره این تخلفات من به این نتیجه رسیده‌ام که شهردار و معاونان ارشدش چشمشان را روی اوضاع وخیم مالی و تخلفات بسته‌‌اند و من همچنان منتظر اقدامی از سوی شهردار تهران هستم.

او به صحبت‌های شهردار تهران که هفته گذشته حسابرس شورا را زیر سؤال برده بود، اشاره کرد و گفت: حسابرسی در شهرداری تهران از گذشته وجود داشته است و در سال‌های ٧٥ و ٧٦ نیز این موضوع از طریق سازمان حسابرسی انجام می‌شد اما از سال ٨٢ حسابرسی شرکت‌ها، سازمان‌ها‌،‌ مناطق و معاونت‌ شهرداری توسط شورا انجام شده است.

برای بنده مشخص نیست که چرا دوستان در شهرداری علاقه ندارند حسابرسی صورت گیرد چراکه مطرح‌کردن تهمت‌هایی علیه حسابرس شورا یا شهرداری مصداق «شکستن آیینه است». درعین‌حال لازم است یادآوری کنم که هر عضو اجازه و حق پیگیری موضوعات و طرح سؤال و شکایت را دارد و تاکنون دو عضو شورا طرح سؤال از شهردار داشته‌‌اند و تا جایی که می‌دانم، تذکرهای دو عضو به شهردار تهران چند هفته است که بدون پاسخ مانده است. فارغ از این موارد باید یادآوری کرد که آقای قالیباف شهردار این شوراست و قاعدتا باید آنچه در این شورا تصمیم‌گیری می‌شود را اجرا کند.

وی این خبر را داد که شهرداری قرار است اول بهمن ماه بودجه ٩٥ را زودتر ارائه کند و افزود: طبق برنامه ٥ساله شهرداری تهران، بودجه شهرداری در سال ٩٥ باید نزدیک به ٢١ هزار میلیارد تومان باشد اما با توجه به شرایط، پیش‌بینی می‌شود بودجه شهرداری بیش از ١٨ تا ١٩ هزار میلیارد تومان بسته نشود. ضمن اینکه سال گذشته هم شهرداری برنامه‌های زیادی را برای بودجه سال ٩٤ داشت که بسیاری از آنها را حذف کردیم چراکه شرایط مالی شهرداری و شرایط اقتصادی در کشور، اجازه این افزایش پروژه را نمی‌دهد.

دبیر، نقبی هم به عملکرد شورای دوره دوم و سوم زد و این حجم از ارائه اطلاعات و شفافیت عملکرد در کمیسیون بودجه و در برنامه‌های شهرداری را بی‌سابقه خواند و گفت: در دوره سوم این حجم از اطلاعات به اعضا داده نمی‌شد و هیچ‌کدام از اعضای دوره‌های قبلی که من یکی از آنها بودم، نمی‌دانستیم در کمیسیون بودجه چه می‌گذرد اما من این شرایط را اصلاح کردم و همه آنچه امروز در کمیسیون بودجه بررسی می‌شود، عینا در اختیار همه اعضا در کمیسیون‌های مختلف قرار می‌گیرد چراکه حق همه آنهاست و اگر ادعای ما امانت در مال مردم و شفافیت باشد، نباید از شفافیت و انتشار این اسناد ناراحت باشیم.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا روند سال‌های قبل شما یکباره تغییر کرد و در مقام انتقاد از شهرداری قرار گرفتید، گفت: در دوره قبلی، ما از بسیاری از این جزئیات باخبر نبودیم و کمیسیون بودجه اعضا را در جریان این جزئیات قرار نمی‌داد و اگر از اعضای دیگر کمیسیون بودجه در دوره‌های قبل هم بپرسید، می‌گویند از هیچ‌چیز خبر نداشتند. من درس این کارها را خوانده‌ام و از این اسناد سر درمی‌آورم و قطعا در مقابل عدم‌شفافیت مالی در شهرداری سکوت نخواهم کرد. اگر هم امروز به این مرحله رسیده‌ام، برای آن است که بارها به صورت شفاهی و کتبی، با واسطه و بدون واسطه این مشکلات را مطرح کردیم اما پاسخی ندادند. درباره حسابرسی‌ها هم این‌گونه نبوده که یکباره حسابرسی و اسناد را منتشر کنیم، بارها و در چند ماه به شرکت‌ها و سازمان‌ها مهلت داده شده تا اسنادشان را تکمیل کنند. من هیچ‌گاه در مقابل عدم شفافیت مالی در شهرداری سکوت نخواهم کرد چراکه تاکنون نمی‌دانستم این حجم بی‌انضباطی مالی در شهرداری وجود داشته و حجم تخلفات مالی در این مجموعه بسیار زیاد است. حسابرسی از شرکت‌ها، سازمان‌ها، مناطق و معاونت‌های شهرداری تهران حق طبیعی شورای شهر تهران است؛ این موضوع را قانون مشخص کرده است و شهردار تهران نیز باید آن را بپذیرد چراکه شهرداری، ملک شخصی کسی نیست.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا می‌گوید حالا به این نتیجه رسیده که شخص شهردار تهران به دنبال اصلاحات نیست اما حتما باید پاسخ‌گو باشد چراکه حجم تخلفات در شهرداری بسیار زیاد است و نباید شهردار تهران مدام به گذشته برگردد و بگوید شهرداران گذشته تخلف کرده‌اند. اگر شهرداری تخلف کرده، تاوان خود را هم داده و نباید این مسائل را با هم اشتباه گرفت.


از نظر من بی‌انضباطی مالی مثل ویروس و فساد همانند آنفلوانزا است که اگر جلوی آن را نگیرند، خودش را به بدترین شکل نشان می‌دهد. دبیر می‌گوید از بین ١٨ شرکت حسابرسی‌شده شهرداری تهران، حسابرسی شش شرکت مشروط، دو شرکت مقبول، سه شرکت مردود و هفت شرکت عدم ‌اظهارنظر بوده و این در حالی است که هنوز وارد شهرداری‌های مناطق و معاونت‌ها که خودشان دریایی است، نشده‌اند.
این عضو شورای شهر تهران می‌گوید هر شرکت خصوصی فقط ١٥ روز قبل از ورود به بورس نسبت به انتشار اسنادش حساسیت دارد، اما شرکت‌ها و سازمان‌ها و زیرمجموعه‌های شهرداری که عمومی و متعلق به مردم است، هیچ منعی برای انتشار این اسناد ندارند و این فشارها نوعی اعمال نفوذ است.

از ابتدا نیز اعتقاد داشتم باید گزارش‌های حسابرسی شرکت‌ها و سازمان‌ها و معاونت‌های شهرداری روی سایت قرار بگیرد و شهروندان از تمامی اقدامات در شهر مطلع شوند اما شاهد هستیم هیچ‌گونه شفافیت مالی در شهرداری وجود ندارد. زمانی که در سال ٩٢ کمیسیون برنامه و بودجه را تحویل گرفتم، ٣٨ تا ٤٢ مورد هزينه فاقد سند در سازمان‌ها و شرکت‌ها وجود داشت اما با برنامه‌ریزی‌ای که کردیم در سال ٩٤ دیگر هزینه فاقد سند نداریم و جلوی مازادها را هم بسته‌ایم و هر نوع جابه‌جایی ردیف‌ اعتبارات هم باید با کسب اجازه از شورا باشد.

دبیر در ادامه با اشاره به اینکه در سال ٩٣ بودجه نقد و غیرنقد شهرداری تهران ٥٠ به ٥٠ بود، گفت: در سال ٩٤ این بودجه ٦٥ درصد نقد و ٣٥ درصد غیرنقد بود و قطعا در سال ٩٥ از این رقم عقب‌تر نخواهیم رفت و چنانچه شورای شهر تهران پشت کمیسیون برنامه و بودجه شورا باشد، ورود جدی به موضوع ثبت فروش املاک در شهرداری خواهیم داشت.

او تأکید دارد که وظیفه خود را تا آخر انجام می‌دهد و تلاش او برای اطلاع‌رسانی به رسانه‌ها، مردم و اعضای شورا انجام شده و ادامه دارد اما از اینجا به بعد منتظر است ببیند اعضای شورا چه می‌کنند و آیا بعد از اطلاع از این حجم بی‌انضباطی مالی در شهرداری باز هم سکوت می‌کنند؟ من بارها در جلسات خصوصی، وضعیت شرکت‌ها را به اطلاع شخص قالیباف رسانده‌ و محکم اعلام کرده‌ام که شرایط سازمان‌ها و شرکت‌ها مناسب نبوده است و وی تیمی را مقید به پاسخ‌گویی کرد اما می‌بینید که پاسخ‌های شهرداری چگونه بوده است. جالب است که دولت بودجه خود را منتشر می‌کند اما شهرداری تهران می‌ترسد بودجه خود را منتشر کند.

دبیر در پاسخ به این سؤال که بسیاری از افراد، ورود شما به حسابرسی را امتیازگیری از شهردار می‌دانند، گفت: به دنبال هیچ امتیازی از شهرداری نیستم و زمان نشان می‌دهد که من با شهرداری بسته‌ام یا نبسته‌ام.

می‌دانم که یک تیم رسانه‌ای سعی می‌‌کند به گونه‌ای عنوان کند که بنده به دنبال امتیاز از شهرداری هستم اما واقعیت این است که این مسئله موضوع شخصی نیست و باید همه شهروندان از آن مطلع باشند. دبیر می‌گوید: من منصوب نیستم، من منتخب مردم هستم و در این چند ماه خودم و خانواده‌ام تاوان ورود به این موضوع را بارها داده‌ایم و اخبار زیادی علیه من منتشر کردند. این را بدانید که اگر می‌خواستم با جایی ببندم و امتیاز بگیرم تا اینجا پیش نمی‌آمدم و پل‌های پشت‌سرم را خراب نمی‌کردم.شرق

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: