کد خبر: ۹۲۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۱۵ دی ۱۳۹۴ - 2016January 05
وزیر بهداشت:
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از نوسازی 20 هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد و گفت: بیش از 10 میلیون نفر در حاشیه شهرها زیر پوشش خدمات بهداشتی قرار گرفته اند و هیچ دستگاهی به جزء وزارت بهداشت در حاشیه شهرها حضور ندارد.
به گزارش شفاآنلاین : سیدحسن هاشمی روز سه شنبه در همایش ائمه جمعه سراسر کشور در مجتمع فرهنگی آدینه تهران، وضعیت نظام سلامت، مشکلات این حوزه و اقدامات صورت گرفته در دولت یازدهم را تشریح کرد.

** دولت در تنگنای مالی قرار دارد
وی افزود: از نظر اقتصادی دولت در تنگنای مالی قرار دارد، بویژه اینکه قیمت نفت 120 دلاری به 30 دلار کاهش یافته و دولت آقای روحانی از این نظر با بدشانسی بزرگی مواجه شده است.
هاشمی ادامه داد: قرار بود بر اساس برنامه های تصویب شده تا سال 1404 رتبه اول منطقه را در تمام حوزه ها از جمله سلامت و رفاه بدست بیاوریم اما شاخص ها نشان می دهد تا دو سال قبل نه تنها به این سمت حرکت جدی انجام نشد بلکه فاصله ها نیز از کشورهای منطقه بیشتر شد.

** کمبود 100 هزار تخت بیمارستانی در کشور
وی گفت: از بین 24 کشور منطقه مدیترانه شرقی از نظر تعداد تخت بیمارستانی به ازای هزار نفر رتبه 21 را داریم و فقط کشورهای سوریه، عراق و افغانستان وضعیت بدتری نسبت به ایران دارند و حدود یکصد هزار تخت بیمارستانی در کشور کمبود داریم.
وزیر بهداشت افزود: در سال های قبل بطور متوسط هر سال دو هزار تخت بیمارستانی ساخته می شد و با ادامه روند گذشته 50 سال طول می کشید که از نظر تعداد تخت بیمارستانی به استاندارد ترکیه برسیم اما این دولت عزم خود را جذب کرده تا دو سال آینده 20 هزار تخت بیمارستانی جدید راه اندازی کند، این در حالیست که تاکنون حدود 96 هزار تخت بیمارستانی در کشور داریم که از این تعداد 54 هزار تخت فرسوده است.
وزیر بهداشت همچنین از نوسازی 30 هزار تخت بیمارستانی بعد از اجرای طرح تحول سلامت در دولت یازدهم خبر داد.

** با کمبود شدید پزشک مواجه هستیم
هاشمی با اشاره به استاندارد نسبت پزشک به جمعیت نیز گفت: از نظر تعداد پزشک به ازای یکهزار نفر جمعیت بعد از افغانستان، پاکستان و عراق بدترین وضعیت را در بین کشورهای منطقه داریم و با وجودی که عده ای غوغاسالاری می کنند که پزشک بیکار داریم، واقعیت این است که با کمبود شدید پزشک مواجه هستیم.
وی افزود: هجمه هایی که علیه وزارت بهداشت ایجاد شده بی تاثیر است و با وجودی که عده ای تلاش می کنند تعداد پزشک در کشور افزایش نیابد، 30 درصد به ظرفیت پذیرش دانشگاه های علوم پزشکی در سال جاری اضافه کردیم.

** طی دو سه دهه گذشته به حوزه سلامت کم توجهی شده است
هاشمی ادامه داد: از نظر شاخص مرگ و میر کودکان در منطقه مدیترانه شرقی رتبه 13 و از نظر شاخص امید به زندگی رتبه 12 را داریم و کشورهایی مانند عربستان، قطر، امارات و ترکیه همگی از نظر طول عمر وضعیت بهتری از کشور ما دارند.
وزیر بهداشت گفت: گرچه از اول انقلاب تاکنون حدود 20 سال به طول ایرانیان اضافه شده اما باید وضعیت حال ایران را با کشورهای دیگر مقایسه کنیم. واقعیت این است که در طول دو، سه دهه گذشته به حوزه سلامت کم توجهی شده و همواره حوزه سلامت در رتبه 12 یا 13 دولت های گذشته بوده و هر رئیس جمهور و نماینده مجلسی که آمده بیشتر به حوزه راه سازی، جاده و کارخانه ها توجه کرده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: