کد خبر: ۹۲۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۱۵ دی ۱۳۹۴ - 2016January 05
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>قائم مقام و سخنگوی وزیر بهداشت درباره راه‌اندازی بیش از 200 مرکز جامع درمان سرطان در کشور گفت: بخش عمده این مراکز را بخش غیر دولتی راه‌اندازی می‌کند.


به گزارش شفا آنلاین،  دانشگاه‌های غیر علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی هزینه‌های ساخت این مراکز را حساب کردند که برای بخش غیر دولتی اعم از بخش خصوصی و عمومی مقرون به صرفه باشد. حداقل 70درصد خدمات با تعرفه دولتی و 30درصد هم با تعرفه مصوب خصوصی در این مراکز ارائه خواهد شد.

دکتر ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت در دومین نشست خبری خود که دیروز برگزار شد در پاسخ به پرسش که آیا راه‌اندازی 200مرکز جامع درمان سرطان در کشور با توجه به بودجه دولت و منابعی که در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار می‌گیرد، ضرورتی دارد توضیح داد: بی‌ضرورت که کاری نمی‌کنیم. سرطان عامل سوم مرگ و میر در کشور است و عامل دوم مرگ و میر هم تصادفات رانندگی است که آمار آن به شکل غیر عادی رشد دارد.


چنانچه مثل بسیاری از کشورهای دنیا آمارتصادف‌ها را کنترل کنیم سرطان عامل دوم مرگ و میر و بیماری زایی در کشور خواهد بود. قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه افزود: سرطان در کشور ما مثل اکثر کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه روبه افزایش است. پس باید برای سرطان بسته خدمتی مناسبی ارائه دهیم. بسته به شیوع و بروز سرطان در هر استان و در هر شهر قطب‌بندی شده مراکز جامع درمان سرطان مناسبی برای آن پیش‌بینی شده است.


او در پاسخ به این پرسش که این ایده از لحاظ علمی و بحث پیشگیری از بیماری زایی سرطان مقرون به صرفه است عنوان کرد: «من از شما سؤال می‌کنم آیا کشوری هست که در 30 سال اخیر بتواند مجموع بروز سرطان‌هایش را کم کند؟ خیر. هیچ کشوری نتوانسته میزان شیوع و بروز سرطان را کاهش دهد. تصوراتی که در ذهن‌ها ایجاد می‌شود که می‌توان سرطان را ریشه کن کرد درست نیست. تعدادی از مردم کشور ما نیز همچون کشورهای اروپایی و امریکایی به سرطان مبتلا خواهند شد. آیا این بیماران نیاز به درمان نخواهند داشت و فقط باید به فکر بهداشت بیماری‌ها باشیم؟

دکتر حریرچی در همین خصوص افزود: در حال حاضر رادیوتراپی یکی از درمان‌های اصلی سرطان است با این حال در بسیاری از استان‌های کشور و شهرهای بزرگ دستگاه رادیوتراپی نداریم.ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: