کد خبر: ۹۲۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۱۴ دی ۱۳۹۴ - 2016January 04
شفا آنلاین>سلامت>سخنگوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره روند توسعه و تکمیل برنامه پزشک خانواده گفت: تاکنون 28 میلیون نفر در سراسر کشور تحت پوشش برنامه پزشک خانواده قرار گرفتند.
به گزارش شفا آنلاین،ایرج حریرچی در دومین نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت توضیح داد: برنامه پزشک خانواده در دولت گذشته فراز و فرودهای زیادی داشت، به طوری که در سال آخر این دولت اعلام کردند یکساله می خواهند این برنامه را در کشور اجرا کنند در حالی که مطابق کارشناسی های انجام شده اچرای این برنامه در کشورهای مختلف بین 10 تا 40 سال زمان برده است.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: برنامه وزارت بهداشت این است که اولا مراقبان سلامت را به عنوان خط اول ارائه خدمات تعریف کند، این افراد به صورت خرید خدمت در خانه های بهداشت مستقر می شوند و به صورت فعال خدمات غربالگری، پیشگیری و مراقبت از بیماران را حتی در صورت عدم مراجعه مردم، ارائه می کنند.
حریرچی گفت: مراقبان سلامت افراد چند پیشه ای هستند که حداقل به دو هزار نفر خدمات فعال سلامتی ارائه می کنند.
وی گفت: سطح بعدی خدمات پزشک عمومی یا پزشک خانواده است که در پایگاههای سلامت و مراکز جامع سلامت مستقر می شوند. به ازای هر 10 تا 12 هزار نفر یک پایگاه سلامت و به ازای هر 30 تا 50 هزار نفر یک مرکز جامع خدمات سلامت ایجاد می شود.
حریرچی افزود: علاوه بر پزشک خانواده نیروهای دیگری مانند روانشناس و یک نفر کارشناس تغذیه نیز در مراکز جامع سلامت مستقر می شود. این افراد خدمات اولیه سرپایی را به مراجعه کنندگان ارائه می کنند و علاوه بر خدماتی مانند مراقبت از مادران و کودکان زیر پنج سال خدمات مراقبت بیماریهای دیگری از جمله بیماریابی دیابت و بیماریهای غیر واگیر دیگر را انجام می دهند.
سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: تمام افراد بین 30 تا 70 سال در این نظام تحت پوشش خدمات سلامت روان نیز قرار می گیرند و بسته های مراقبتهای پیشگیرانه از این بیماریها نیز در این مراکز ارائه می شود.
حریرچی گفت: استقرار این برنامه در کشور تدریجی است،فعلا در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر و دو استان فارس و مازندران اجرا شده و بالغ بر 29 میلیون نفر تحت پوشش برنامه پزشک خانواده هستند.
وی افزود: هم اکنون با افزایش حدود دو هزار و 200 پزشک عمومی بیش از هفت هزار و 800 پزشک مستقر است با این حال هنوز از نظر تعداد پزشک در شبکه بهداشتی-درمانی شهری با کمبود مواجه هستند البته در روستاهاو شهرهای زیر 20 هزار نفر این کمبود حدود 50 پزشک است.
قائم مقام وزیر بهداشت گفت: نظام ارجاع نیز از سطح مراقبان بهداشت شروع می شود و به سطوح بالاتر پزشک عمومی، متخصص و سطح بیمارستان ادامه پیدا می کند.
وی افزود: توسعه برنامه پزشک خانواده درسراسر کشور فقط از طریق خرید خدمت صورت می گیرد و نه اجازه استخدام نیرو داریم و نه روش استخدام دولتی پاسخگوی اجرای این برنامه خواهد بود.

** تخت های آی سی یو منتظر تامین پرستار
سخنگوی وزیر بهداشت، گفت: تعداد زیادی تخت آی سی یو در بیمارستان های کشور تجهیز و آماده راه اندازی است اما به علت کمبود پرستار نتوانسته ایم آنها را راه بیندازیم.
وی افزود: هم اکنون بیش از صد هزار پرستار در کشور کمبود داریم و به همین علت به طور متوسط پرستاران 80 ساعت اضافه کاری اجباری انجام می دهند که چاره ای به جز این نداریم و شرمنده آنها هستیم.
وی اضافه کرد: تعدادی از پرستاران بعد از اجرای طرح تحول سلامت و اجرای نظام پرداخت عملکردی به طور داوطلبانه از اضافه کاری اجباری استقبال کردند اما بسیاری از آنها نیز مجبورند این اضافه کاری را انجام دهند و تمایلی به این کار ندارند.
حریرچی همچنین با اشاره به تربیت نیروی کمک پرستار گفت: در همه جای دنیا برای ارائه خدمات پرستاری سطوح مختلف خدمات اولیه ، سطح کارشناسی و سطح تخصصی وجود دارد و در هیچ جا خدمات اولیه مانند جابه جاکردن بیمار را به پرستاران با داشتن تحصیلات دانشگاهی واگذار نمی کنند اما در کشور ما طی یکی، دو دهه گذشته به دلیل حذف نیروی بهیار و کمک بهیار بسیاری از خدمات اولیه مورد نیاز بیماران به همراهان بیمار واگذار شده که برای جبران این کار قرار است 10 هزار نیروی کمک پرستار تربیت شوند.فعالیت این افراد هیچ تداخلی با کار پرستاران ندارد و بلکه آنان را از خدماتی که در شأن شان نیست، رها می کنند.

**نظام پرستاری نگاه صنفی را کنار بگذارند
سخنگوی وزارت بهداشت با واکنش به انتقاد برخی افراد در جامعه پرستاری به طرح کمک پرستاری توضیح داد: مردم، مهمترین کسانی هستند که وزارت بهداشت باید به آنها پاسخگو باشد، نمی توانیم فقط با معیارهای صنفی تصمیم بگیریم. اگر این طور باشد، هر یک از گروهها مانند پزشکان متخصصان یا پیراپزشکان نیز بنا به منافع صنفی خود ممکن است مسائلی را مطرح کنند که به نفع همه مردم نباشد.
وی گفت: به عنوان مثال پزشکان عمومی هنگامی که می خواهند وارد دوره تخصص شوند، تقاضای افزایش ظرفیت دوره های دستیاری تخصصی را دارند اما بعد از فارغ التحصیلی می گویند چرا این همه متخصص تربیت می شود.
قائم مقام وزیر بهداشت اضافه کرد: کشور هم به پرستار تحصیلکرده و هم به نیروی کمک پرستار نیاز دارد و نمی توانیم بگوییم چون مهندس داریم، تکنسین نمی خواهیم.
وی گفت: طرح بیمار یار نیز شامل افرادی می شود که به طور داوطلبانه برای کمک به بیماران مثلا برای کمک به قدم زدن یا کتاب خواندن یا همصحبتی با آنان در نظر گرفته شده و با کمک پرستار متفاوت است.

** طب سنتی بیشتر طب پیشگیری است
قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره برنامه توسعه طب سنتی گفت: طب سنتی به خاطر سابقه دیرینه آن در ایران و ظرفیت گیاهان دارویی در کشور طرفداران زیادی دارد اما نمی توانیم با طب سنتی مانند طب مدرن برخورد کنیم و انتظار داشته باشیم همه جا مطب طبیبان سنتی گسترش پیدا کند. طب سنتی طب پیشگیری است و نه طب درمانی.
وی در پاسخ به پرسشی درباره پلمب یک بیمارستان خصوصی در حوالی خیابان امام خمینی(ره) تهران گفت: وزارت بهداشت گزارش تخلفات این بیمارستان را به مقام قضایی ارائه کرد و دستگاه قضایی بر مبنای گزارش وزارت بهداشت و گزارش دستگاههای دیگر از جمله به خاطر آلودگی های زیست محیطی حکم پلمب آن را صادر کرد و اگر این مرکز به صورت غیر قانونی فعالیتی انجام دهد، قوه قضاییه با آن برخورد خواهد کرد.

**پزشک و پرستار متخلف در ماجرای بخیه جریمه شدند
حریرچی در پاسخ به پرسشی درباره بخیه کودک چهارساله در خمینی شهر نیز گفت: این ماجرا واقعیت داشته است و نباید با انتشار اخباری مبنی بر شایعه بودن آن، قبح چنین کارها و تخلفاتی ریخته شود، هم پزشک و هم پرستار با حکم قضایی مجازات شدند.
وی گفت: سازمان نظام پزشکی مجوز فعالیت آنها را یکسال معلق کرد و دانشگاه علوم پزشکی نیز یکسال آنان را به حالت تعلیق درآورد.
وی درباره فضاسازی که علیه این ماجرا در شبکه های اجتماعی صورت گرفت، گفت: روزانه 1600 پرونده نزاع در پزشکی قانونی ثبت می شود و ممکن است یک هزارم یا یک ده هزارم آن در بیمارستان باشد اما گاهی انعکاس چنین حوادثی در رسانه ها بسیار بزرگتر از واقعیت است و رسانه ها نباید به چنین جوسازی به اعتماد عمومی لطمه بزنند و استرس را در بین مردم افزایش دهند.
وی گفت: در مورد آنفلوانزا نیز شایعات ایجاد شده و بزرگنمایی که در رسانه ها صورت گرفت شایسته نبود و به احساس امنیت روانی در بین مردم لطمه زد، میزان این بیماری در کشور بسیار کمتر از حد انتظار و سالهای گذشته بود.

**التهاب آنفلوانزا برای فروش ماسک و واکسن
حریرچی افزود: تعداد ماسک و واکسن نیز به میزان لازم تامین شده بود اما جوسازی ها باعث ایجاد نیاز کاذب شد. وزارت بهداشت موظف نیست پاسخگوی نیازهای غیر ضروری ایجاد شده باشد و حتی شائبه هایی وجود دارد که تاجران ماسک و واکسن به موضوع آنفلوانزا دامن زدند.

** دو خط قرمز
قائم مقام وزیر بهداشت درباره رایگان شدن خدمات در اورژانس های بیمارستانی نیز گفت: چنین کاری به منابع کافی نیاز دارد و منابع آن وجود ندارد ضمن اینکه مباحث کارشناسی زیادی هم وجود دارد که چرا باید از بیت المال برای جبران هزینه یک نزاع و درگیری را بپردازیم، خط قرمز وزارت بهداشت این است که هیچ کس به خاطر نداشتن پول از خدمت محروم نشود و اصول اخلاقی رعایت شود اما خط قرمز دیگر نیز این است که منابع عمومی در جای مناسب هزینه شود.
وی گفت: رایگان شدن خدمات درمانی برای تصادفی ها نیز از محل 10 درصد حق بیمه شخص ثالث تامین شود، البته این منبع مالی نیز در برخی سالها با با تاخیر پرداخت شد.

**خدمات دندانپزشکی 25 درصد هزینه های سلامت را می بلعد
حریرچی در پاسخ به پرسشی درباره تفاوت هزینه خدمات دندانپزشکی در مراکز مختلف نیز توضیح داد: حدود 25درصد پرداخت از جیب مردم برای سلامت صرف خدمات دندانپزشکی می شود و شاخص پوسیدگی، کشیدگی و پرکردگی دندان در ایران نسبت به بسیاری از کشورها بسیار بد و نامناسب است.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت در ادامه طرح تحول سلامت از مهر امسال تمام دانش آموزان ابتدایی را تا کلاس ششم زیر پوشش برنامه فیشورسیلنت و فلورایدتراپی برد و اکنون دور دوم این خدمات در مدرس ابتدایی با همکاری آموزش و پرورش شروع شده است.

**خبرهای خوش وزارت بهداشت در حوزه دندانپزشکی
وی افزود: این خدمات بزرگ برای نسل آینده کشور است که سال آینده برای دانش آموزان سایر مقاطع راهنمایی و دبیرستان نیز ارائه می شود.
قائم مقام وزیر بهداشت گفت: اقدام دیگر وزارت بهداشت در این حوزه ایجاد هزار یونیت دندانپزشکی در بخش دولتی و دانشکده های دندانپزشکی است که با پوشش بیمه ها و تعرفه های دولتی به زودی شروع می شود و خبرهای خوشی در این زمینه در پیش است.

**استقلال صندوق درمان تامین اجتماعی به نفع کارگران است
حریرچی درباره مستقل شدن،صندوق درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: هزینه کردن 9 بیست و هفتم از حق بیمه کارگران تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی که باید برای سلامت هزینه شود برای درمان آنان یکی از مطالبات وزارت بهداشت بود. این اعتبار حتی برای ساخت بیمارستان که جزو سرمایه های این سازمان است نیز نباید هزینه شود و تحقق این مطالبه خبر خوشی برای بهبود خدمات به بیمه شدگان تامین اجتماعی است.
وی اضافه کرد: حدود هشت هزار و 500 میلیارد تومان از بیمه ها مطالبه وصول نشده داریم در حالی که کل اعتبار هدفمندی یارانه در طرح تحول سلامت چهار هزار و 800 میلیارد تومان بود.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: 1600 میلیارد تومان از مطالبات معوقه از طریق بانک ملت جبران شد و قرار است با ورود عامل سوم که بانک رفاه است، از این پس 60درصد مطالبات بیمارستانها بلافاصله و 40 درصد دیگر نیز حداکثر ظرف چهار ماه پرداخت شود که در صورت تحقق این طرح، مشکلات بیمارستانها کم می شود.

**پیشنهاد بودجه ای وزارت بهداشت
وی افزود: پیشنهاد وزارت بهداشت برای بودجه سال آینده این است که سهم مالیات بر ارزش افزوده برای سلامت از یک درصد بیشتر شود و میزان وابستگی به بودجه نفتی برای سلامت مردم کاهش یابد، ضمن اینکه پیشنهاد اعمال مالیات بر کالاهای آ سیب رسان به سلامت از جمله سیگار را نیز ارائه کرده ایم که در صورت تصمیم طی پنج سال حداقل 11 هزار میلیارد تومان اعتبار جدید جذب می شود و خطر این عوامل بر سلامت مردم نیز کاهش می یابد.
حریرچی درباره ورود تجهیزات پزشکی بی کیفیت به کشور نیز توضیح داد: همه تجهیزات پزشکی که قانونی وارد کشور می شود از نظر کیفیت و اثربخشی در سازمان غذا و دارو تایید می شوند و تعداد واردات این کالاها نیز بر اساس نیاز کشور و نظام سطح بندی است.
وی افزود: البته ممکن است تعدادی از این وسایل مانند دستگاههای سی تی اسکن به علت نیاز کشور عمری بیش از عمر استاندارد داشته باشند و مثلا به جای 10سال 15 سال کار کنند و فرسوده شوند که در این مورد باید نظارتها را تقویت کنیم.

**هیچ دارویی گران نشده
قائم مقام وزیر بهداشت در مورد گران شدن برخی داروها نیز گفت: هیچ دارویی گران نشده فقط برخی بیمه ها با ورود داروهای ارزانتر پوشش بیمه ای چند قلم دارو را کم کرده اند، البته گاهی هم پزشکان داروهای گران یا خارجی را تجویز می کنند که از آنان می خواهیم شرایط بیماران را لحاظ کنند، ضمن اینکه تمام داروهای موجود در داروخانه ها مورد تایید وزارت بهداشت هستند و کیفیت لازم را دارند.
حریرچی درباره ترویج زایمان طبیعی نیز گفت: سال گذشته در مجموع بیش از 10 درصد از میزان سزارین در بیمارستانهای دولتی کاهش یافت و این روند در سال جاری نیز ادامه دارد البته در شهرهایی که تعداد بیمارستانهای خصوصی بیشتر است این روند کندتر است.
قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره کمبود تخت بیمارستانی و تختهای مراقبتهای ویژه نیز گفت: در مجموع حدود 100 هزار تخت بیمارستانی در کشور کم داریم، باید 10 درصد تختهای موجود نیز تختهای مراقبتهای ویژه باشد که این استاندارد نیز در کشور هنوز محقق نشده است ولی وزارت بهداشت برنامه های برای افزایش این تختها شروع کرده است که در حال اجراست.ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: