کد خبر: ۹۲۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۱۵ دی ۱۳۹۴ - 2016January 05
شفا آنلاین>اجتماعی> در شرایطی که اقتصاد کشور کماکان درگیر رکود مزمن است و تا بدین جای کار سیاست‌های دولت چندان گره‌گشای وضعیت به‌هم‌پیچیده رکود بازار نبوده، بازار مسکن نیز مانند دیگر بخش‌های اقتصاد کشور در تب‌وتاب خروج از این وضعیت است.
به گزارش شفا آنلاین،خریداران و فروشندگان به‌روزهای سخت تصمیم‌گیری رسیده‌اند، برخی می‌گویند خانه بخرید و برخی می‌گویند نخرید و بسیاری نیز منتظر اجرایی شدن برجام‌اند و موجی از انتظارات برای سروسامان گرفتن بازارها ازجمله بازار پرسروصدای مسکن درراه است تا با برداشته شدن تحریم‌ها موج تحول، اقتصاد کشور را در برگیرد و شاید شیب رکود مسکن بالاخره منفی شود.

خریدار واقعی مسکن وجود ندارد
       یک کارشناس اقتصادی در ارتباط با وضعیت فعلی بازار مسکن  با تاکید بر رکود بازار مسکن معتقد است: «کماکان بازار مسکن در شرایط رکود به سر می‌برد؛ یعنی مسکن برای فروش وجود دارد اما خریدار واقعی وجود ندارد چراکه قیمت‌ها متناسب با انتظار خریداران کاهش نیافته از دیگر سو فروشندگان نیز با توجه به هزینه تولید جدید همان واحد مسکونی، نمی‌توانند قیمت خود را کاهش دهند.»

       هادی حق‌شناس با اشاره به انتظاراتی که در پی اجرایی شدن برجام برای کاهش قیمت مسکن در بازار شکل‌گرفته است، گفت: «تصور متقاضیان مسکن این است که با اجرایی شدن برجام قیمت مسکن کاهش پیدا می‌کند و این تصور، فارغ از درست یا غلط بودن، باعث شده متقاضیان برای کاهش قیمت مسکن صبر کنند و رکود تشدید شود.»

       وی بالا بودن قیمت مسکن و ناتوانی تامین منابع توسط متقاضیان را نیز نکته‌ای دانست که بر ایجاد و تشدید رکود اثرگذار است و افزود: «فعلاً میانگین قیمت مسکن در تهران به ازای هر متر چهار میلیون تومان است و در این شرایط، کوچک‌ترین واحد مسکونی برای یک خانوار سه‌نفره که 80 متر برآورد می‌شود، بیش از 300 میلیون تومان منابع مالی نیاز دارد که تامین آن از توان اکثر متقاضیان خارج است.»

       وی تصریح کرد: «بانک‌ها نیز حاضر نیستند یا نمی‌توانند این مبالغ را به‌صورت تسهیلات بلندمدت در اختیار متقاضیان مسکن قرار دهند، گرچه حتی اگر این منابع را تامین کنند متقاضیان توان بازپرداخت آن را نخواهند داشت و با این اوصاف می‌بینم که رکود در این بخش باوجود تلاش‌ها ادامه‌دار شده است.»

کاهش قیمت‌ها کافی نبوده است
       گفته‌های این کارشناس مسکن در حالی است که بر اساس آمارهای اعلامی توسط دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن سیر نزولی قیمت حقیقی مسکن در چندماهه اخیر ادامه دارد به‌طوری‌که قیمت‌ها شهریور امسال باقیمت اسمی مسکن در فروردین‌ماه سال 1390 برابر شده است، امری که فعالان بازار یکی از دلایل آن را تخفیف مالکان برای فروش و خروج از وضعیت راکد فعلی اعلام می‌کنند اما در حقیقت این خریداران هستند که یا این کاهش قیمت را کافی نمی‌دانند و یا با توجه به وضعت معیشتی خود کماکان قیمت‌های فعلی برایشان بالاست.

       پس‌ازاین گزارش بود که اوایل آبان ماه امسال معاون وزیر راه و شهرسازی از عقب‌گرد قیمت مسکن به نرخ‌های سال 89 خبر داده و پیش‌بینی کرده بود در نیمه دوم سال، بازار مسکن افت‌وخیز خاصی نداشته باشد.

       گرچه معاون امور مسکن و ساختمان افزایش قیمت مسکن را تنها راه جلوگیری از کوچ سرمایه‌ها و سرمایه‌گذاری در این بخش اعلام کرده با‌این‌حال بازار مسکن همچنان به سیر نزولی قیمت خود ادامه می‌دهد. در حال حاضر به گفته مشاوران املاک بازار مسکن در رکود انتظاری شدیدی به سر می‌برد و مصرف‌کنندگان همچنان دست نگه‌داشته‌اند تا نرخ‌ها بازهم کاهش یابد.

نابسامانی در تولید مسکن
       مسئله دیگر این است که افت قیمت‌ها در کنار رکود بازار مسکن، سیر نزولی ساخت‌وساز را هم رقم‌زده است که در کنار نیاز انباشته سال‌های گذشته، زنگ خطری برای تقاضا بشمار می‌رود. این مسئله شرایط نابسامانی را برای تولیدکنندگان نیز به وجود آورده است. البته بنا بر پیش‌بینی فعالان بازار مسکن، این نابسامانی علاوه بر تولیدکنندگان، رفته‌رفته گریبان‌گیر متقاضیان هم خواهد شد چراکه سیل تقاضاها در کنار کمبود عرضه به‌زودی روانه بازار مسکن می‌شود.

       درواقع کاهش ساخت‌وساز مسکن در دو سال گذشته، بازار را با کاهش عرضه مواجه کرده است که در کنار نیاز انباشته مسکن از سال‌های گذشته، زنگ خطری برای تقاضا به شمار می‌رود. از سوی دیگر، انباشت تقاضا و افزایش ناگهانی قیمت‌ها، بازار را نسبت به خرید تشنه می‌کند که همین موضوع از مشکلاتی است که بازار مسکن را در آینده نه‌چندان دور دچار مشکلاتی خواهد کرد مگر اینکه دولت، برنامه خاصی را برای کنترل قیمت‌ها و پاسخگویی به تقاضاها داشته باشد.

       آمارها حاکی از آن است که بازار مسکن به‌طور مستقیم با ۱۵۰ شغل مرتبط است به همین دلیل به‌عنوان پیشران اقتصاد، سهم عمده‌ای را در خروج از رکود اقتصادی بر عهده دارد. بنابراین تولیدکنندگان مسکن معتقدند که دیگر وقت آن رسیده که اقداماتی برای تحرک در این بازار انجام شود. بازاری که از دو سال گذشته در رکود فرورفته و دیگر صنایع مرتبط ازجمله مصالح ساختمانی را در رکود فروبرده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: