کد خبر: ۹۲۱۵۵
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۱۵ دی ۱۳۹۴ - 2016January 05
شفا آنلاین>اجتماعی>آسمان و هوای اصفهان برخلاف یک هفته گذشته آبی، آفتابی و سالم است. این شهر دو هفته گذشته را در هوای ناسالم گذراند و از دومین روز این هفته هوایش تغییر کرد، درست مثل تهران. اما سوژه این گزارش هوای نصف جهان نیست
به گزارش شفا آنلاین، این شهر دیروز و امروز میزبان همایشی مهم با عنوان «همایش بین‌المللی برند گردشگری» است که کارشناسان و اساتید برجسته حوزه گردشگری از ١٢ کشور از چهار گوشه دنیا (آلمان، آمریکا، اتریش، اسپانیا، انگلستان، ایتالیا، پرتغال، چین و بلژیک) میهمان آن هستند و قرار است در این دو روز درباره چگونگی شکل‌گرفتن یک برند گردشگری با محوریت ایران سخنرانی و تبادل نظر کنند.

ایده‌پرداز اصلی این کنفرانس، پروفسور جعفر جعفری از بزرگان حوزه علم گردشگری در دنیاست، ایرانی شناخته‌شده‌ای که سال‌هاست در آمریکا زندگی می‌کند و نظریات و اقداماتش در این حوزه مثال‌زدنی است.
«کارشناس زبان انگلیسی دانشگاه اصفهان، کارشناس ارشد مدیریت هتل دانشگاه کارنل آمریکا، دکترای انسان‌شناسی دانشگاه مینسوتای آمریکا، دکترای افتخاری دانشگاه دوله ایلز بالرز اسپانیا، برنده جایزه اولیس (Ulysses Award) از سازمان جهانی گردشگری (WTO)- سال ٢٠٠٥، (این جایزه سالانه به یک نفر اعطا می‌شود)، عضو هیأت علمی مدرسه مدیریت هتل‌داری دانشگاه ویسکانسن اسکات در شهر منومونی آمریکا و مشاور و رایزن چندین آژانس بین‌المللی همچون سازمان جهانی گردشگری (WTO) و بانک توسعه قاره آمریکا».

این تنها بخشی از رزومه پروفسور جعفر جعفری از بزرگ‌ترین صاحب‌نظران حوزه گردشگری در جهان است که آثار وی در این حوزه، در بیشتر مقالات و کتاب‌های معتبر گردشگری به‌عنوان منبع مورداستفاده قرار می‌گیرد.
سال‌هاست کارشناسان شناخته‌شده گردشگری داخلی و خارجی یکی از اصلی‌ترین نقاط ضعف صنعت گردشگری ایران را نداشتن برند مشخص و مطرح می‌دانند؛ این نشست هدفش یافتن راه‌حل همین مشکل است.

نه فقط نمایندگان و کارشناسان جهانی که مقامات بلندپایه صنعت گردشگری ایران نیز در این کنفرانس حضور دارند؛ مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و رحمانی‌موحد، معاون گردشگری او به‌علاوه استاندار اصفهان و تنی‌چند از مسئولان کشوری و استانی.
روز گذشته شروع کنفرانس با پیام ویدئویی اختصاصی طالب ریفاعی دبیرکل سازمان جهانی گردشگری آغاز شد، پیامی که در آن آقای ريفاعی چنین گفت: «ایران با سابقه دیرینه‌ای که دارد یکی از مقاصد مناسب برای گردشگری است و می‌تواند یکی از پایگاه‌های خوب میزبانی در جهان باشد.

اگر در این راه به عرصه گردشگری با دقت نگاه شود، می‌توانید ایران و اصفهان را به موفقیت‌های بزرگی برسانید. امروز گردشگری ایران در موقعیتی است که در جایگاه رقابتی شدید با جهان قرار دارد و باید بتواند در این رقابت موفق شود». دبیرکل سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در پیام خود افزود: «البته ایران در سال‌های گذشته با چالش‌هایی مواجه بوده که رفته‌رفته باید این چالش‌ها برطرف و ایران به‌عنوان مقصد گردشگری به جهانیان معرفی شود که در این راه، تکنولوژی در کشور مقصد، نقش قابل‌توجهی در ارائه کیفیت بهتر خدمات به توریسم دارد».

عبدالوهاب سهل‌آبادی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان که سالن محلی که او ریاستش را برعهده دارد میزبان مراسم است، نیز در سخنانی در این کنفرانس گفت: اینجا اصفهان، جایی که هنوز ناقوس کلیساها در آن به صدا در می‌آید و آتشکده زرتشتیان در آن روشن است، اما خشکی زاینده‌رود و خشک‌سالی این شهر اصفهان را با مشکل روبه‌رو کرده است.

وی با بیان اینکه مشکلات تحریم نیز مسئله گردشگری ایران را با چالش روبه‌رو کرده است، افزود: مردم اصفهان به کار علاقه‌مند هستند و همین خصلت موجب شده بحث گردشگری در آن اهمیت ویژه‌ای داشته باشد. وی با بیان اینکه اصفهان با پتانسیل‌های خاص می‌تواند نقش مؤثری در گردشگری کشور ایفا کند، گفت: یکی از اثرات صنعت توریسم، دگرگونی ارتباطات جمعی است و باعث صلح، آشتی و انتقال فرهنگ‌ها می‌شود. رئیس اتاق بازرگانی اصفهان همچنین خبر داد برند بین‌المللی اصفهان به‌عنوان یک برند بین‌المللی در اردیبهشت ٩٥ رونمایی می‌شود.

دیگر سخنران این مراسم، رئیس سازمان میراث ‌فرهنگی بود؛ او در سخنان خود گفت: «آمریکا با شیوه‌های گوناگون از جمله تصویب مصوبه در کنگره برای ایجاد محدودیت اتباع ۳۸ کشور دنیا در سفر به ایران، در پی محدودیت توسعه گردشگری ایران است اما امروز تعداد زیاد میهمانان خارجی این کنفرانس و تعداد رو به افزایش گردشگران خارجی، نشانه بی‌تأثیربودن این‌گونه اقدامات و محدودیت‌ها برای کشورمان است».

 مسعود سلطانی‌فر در ادامه با اشاره به ضرورت برندسازی برای رونق گردشگری ایران افزود: در دنیای معاصر کالاها و صنایع کشورها تنها از نظر قیمت، کیفیت و میزان کارایی خود توسط مشتری سنجیده و انتخاب نمی‌شود بلکه اصالت کالا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چراکه می‌تواند نشانه‌ای از مثبت‌بودن دیگر ویژگی‌های بیان‌شده نیز باشد. دولت نیز چون اهمیت ویژه‌ای برای تولید و سرمایه ملی قائل است، براین‌اساس با توجه به اهمیت برند در تولید و صادرات در جهان امروز، نیازمند تبیین برند گردشگری برای کشورمان هستیم.

سلطانی‌فر با اشاره به اینکه کشور ایران با توجه به ظرفیت‌های بالای حوزه گردشگری نیازمند توجه و ورود جدی‌تر به این عرصه است، تصریح کرد: در این کنفرانس باید به این دیدگاه دست پیدا کنیم که کدام برند می‌تواند گویای این ظرفیت عظیم صنایع، میراث ملموس و ناملموس و ظرفیت‌های گردشگری کشورمان در تمامی استان‌ها باشد.

این نماد باید به اندازه‌ای تأثیرگذار باشد که در اذهان مردم جهان نقش ببندد و جذب‌کننده بیش از یک ‌میلیارد گردشگر برای کشورمان در افق اهداف پیش‌رو شود. معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: طراحی برند باید در جریان یک فرایند علمی و بررسی‌های دقیق کارشناسی و با توجه به تمام ویژگی‌های مهم کشورمان شکل گیرد و در وهله نخست باید مورد‌پذیرش مردم ایران باشد چراکه در غیراین‌صورت موفقیتی کسب نخواهد کرد.

 برند ملی گردشگری باید موردقبول گردشگران باشد به این معنا که هویت و شخصیتی از کشورمان در ذهن گردشگران ایجاد کند.
وی با بیان اینکه برند ملی یک شعار نیست بلکه نمادی ملی با پشتوانه غنی تاریخی، فرهنگی و میراث این کشور است، ابراز کرد: پیشینه تاریخی و باستانی، تنوع اقلیمی و نژاد، ترکیب فرهنگ‌ها و آداب و رسوم، منابع طبیعی و امنیت در کنار زیرساخت‌های مناسب از عناصر نخستین موردنیاز برای ایجاد یک برند قدرتمند است. معاون رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گردشگری را صنعتی نوپا برشمرد و ابراز کرد: امروز این صنعت به دلیل اطلاع‌رسانی‌های قوی عرصه‌ای برای رقابت است به‌گونه‌ای که ۷۰ درصد گردشگران بین‌المللی فقط از ۱۵ کشور دنیا بازدید می‌کنند.

دیگر سخنران این مراسم استاندار اصفهان بود؛ او در شروع صحبت خود گفت: «علم، تکنولوژی، ارتقای هنر و گردشگری، محور توسعه اصفهان است». رسول زرگرپور اظهار کرد: در برنامه توسعه استان اصفهان محوریت صنعت، کشاورزی و خدمات کنار گذاشته شده و بر اساس آمایش سرزمین، سه محور علم و تکنولوژی، ارتقای هنر و گردشگری مدنظر قرار گرفته است.

 امروز اصفهان، کریدور علم و فناوری ایران است و در حوزه گردشگری نیز برگزاری چنین همایشی بسیار حائز اهمیت است و با قوت و چشمی باز باید در این مسیر حرکت کنیم، چراکه معتقدیم اصفهان امروز مثل چهار دوره گذشته، پایتخت است. امروز اصفهان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است و در سال آینده پایتخت جهانی گردشگری اسلامی خواهد بود.

مهدی جهانگیری معاون اتاق بازرگانی ایران نیز در سخنانی در این همایش اظهار کرد: «بدون‌شک هویت و شخصیت هر کالایی به برند آن برمی‌گردد. باید تلاش کنیم برندینگ را سریع‌تر به جهان ارائه کنیم چراکه زمان بسیار گذشته و واقعا برای این موضوع در دنیا دیر شده است».

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: ایران‌هراسی که علیه کشور رخ داد و هزینه‌هایی که انجام شد، حرکت کوچکی نبود. استارت عدم امنیت، بزرگ‌ترین آسیب برای توسعه صنعت گردشگری است.

حاکمیت و دولت باید برای معرفی واقعی ایران هزینه کند. برند گردشگری، هویت ایرانی خواهد بود. فعالان بخش خصوصی انتظار دارند شعار ملی و توسعه برند محصولات بخش خصوصی در دستور کار دولت قرار گیرد چراکه فعالان بخش خصوصی باید در بازارهای جهانی یک حامی داشته باشند».

برگزاری این کنفرانس در اصفهان البته بدون حاشیه نیز نبود؛ ماجرای گم‌شدن چمدان‌های مسافران شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین روی این کنفرانس هم اثر گذاشته، یکی از میهمانان کنفرانس دکتر «جوزف اس چن» استاد دانشگاه ایندیانا بود که دو روز پیش با این شرکت هواپیمایی از شیکاگو آمریکا به استانبول آمد و از آنجا راهی اصفهان شد، با این حال وقتی به مقصد رسید، متوجه شد چمدان وسایلش در ترکیه گم شده و به اصفهان نرسیده است.

او صبح روز گذشته و هم‌زمان با افتتاحیه کنفرانس در هتل محل اقامتش ماند و به مراسم نیامد چراکه لباس رسمی برای حضور در کنفرانس همراه نداشت، البته سخنرانی او قرار است امروز برگزار شود. مسئولان برگزاری برنامه، روز گذشته در تکاپو برای خرید کت و شلوار برای این میهمان برنامه بودند.

این همایش با همکاری سازمان میراث فرهنگی کشور، اداره کل میراث فرهنگی استان، شهرداری اصفهان و فعالان عرصه گردشگری در بخش خصوصی از روز گذشته به مدت ٢ روز (١٣ و ١٤ دی ماه) با حضور مسئولان عالی‌رتبه اداری کشوری و استانی و همچنین فعالان صنعت گردشگری در اصفهان برگزار می‌شود.شرق
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: