کد خبر: ۹۲۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۱۵ دی ۱۳۹۴ - 2016January 05
شفا آنلاین>اجتماعی> در شرایطی که امسال هم بخشی از درآمدهای مورد انتظار شهرداری تهران تحقق پیدا نکرده، پیشنهادی که پیشتر برای دریافت عوارض از بعضی بزرگراه‌ها و تونل‌های درون‌شهری ارایه شده بود، جدی‌تر از گذشته مورد توجه اعضای شورای شهر تهران قرار گرفته است؛ هرچند که این موضوع موافقان و مخالفانی دارد اما رئیس شورای شهر تهران دیروز از این پیشنهاد حمایت کرده و گفته است که پولی شدن بعضی بزرگراه‌ها در تهران به عدالت اجتماعی نزدیک است.
به گزارش شفا آنلاین،دود سه‌ سال پیش از این روزها، همان زمانی که روبان افتتاح پل صدر را بریدند اولین زمزمه‌ها برای دریافت عوارض عبوری از این بزرگراه در شهر پیچید.

حتی گفتند شهرداری تهران مقدمات این کار را هم آماده کرده و با تجهیز این مسیر به دوربین‌ها می‌تواند روند دریافت عوارض را اجرایی و کنترل کند. آن روزها البته این پیشنهاد مخالفانی داشت و اعضای وقت شورای شهر تهران می‌گفتند مردم برای پلی که با پول خود آنها ساخته شده است که نباید عوارض بپردازند.

حالا اما کفگیر شهرداری تهران به ته دیگ خورده و نظر اعضای شورا هم تغییر کرده است؛ ازجمله مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران که دیروز درباره پیشنهاد دریافت عوارض از برخی بزرگراه‌ها و تونل‌ها موافقت ضمنی‌اش را اعلام کرد و به ایسنا گفت:  لایحه دریافت عوارض تردد از معابر خاص شهر تهران در نوبت بررسی است. این طرح در کمیسیون عمران و حمل‌ونقل بررسی شده است و حالا در نوبت رسیدگی در صحن علنی قرار دارد.

چمران در پاسخ به این سوال که چه لزومی دارد عوارض از تونل‌هایی که با پول مردم ساخته شده است دریافت شود، گفته است: «مگر آزادراه تهران-قم با پول مردم ساخته نشده است؟ دولت درآمد هم دارد؛ اما شهرداری هرچه به دست می‌آورد از عوارض است.»

چمران با بیان این‌که حدود ٢ ‌هزار ‌میلیارد تومان برای ساخت بزرگراه صدر هزینه شده است و این پول را همه مردم شهر داده‌اند؛ اما فقط عده‌ای استفاده می‌کنند، افزود: «برای تحقق عدالت اجتماعی مردمی که به‌طور مداوم از این بزرگراه استفاده می‌کنند باید حق استفاده را بپردازند.»

اگرچه شورای شهر تهران هنوز جزییات دریافت عوارض از معابر درون‌شهری را اعلام نکرده است، اما به گفته چمران و با توجه به مصاحبه دیگر اعضای شورا پیش از این پل طبقاتی صدر و نیز تونل‌های تهران ازجمله تونل نیایش، توحید و ... جزو معابری هستند که در این طرح قرار دارند.

البته رئیس شورا گفته که در تونل‌هایی که کوتاه هستند مثل تونل چیتگر عوارضی از مردم دریافت نمی‌شود اما تردد در تونل‌های طولانی‌تر تهران با تصویب این طرح در شورای شهر مشمول پرداخت عوارض خواهند شد.

نکته قابل توجه در این زمینه این‌که چمران از موافقت اعضای شورا برای اجرایی شدن این برنامه در تهران خبر داده و گفته: «در این زمینه اختلاف نظری بین اعضا وجود ندارد.»

دیدگاه و رویکرد کلی اعضای شورا به این لایحه پیشنهادی شهرداری، همان چیزی است که چمران می‌گوید یعنی آنها با دریافت عوارض از برخی معابر درون‌شهری در تهران موافقند؛ اما درباره نحوه اجرای این برنامه و نیز نرخ عوارض و مسائل دیگر ازجمله پیامدهای اجتماعی و ترافیکی آن چانه‌زنی می‌کنند.

موافقت اعضای شورا در این زمینه را می‌توان با دو رویکرد تحلیل کرد؛ نخست این‌که آنها از هر پیشنهادی که منجر به تأمین درآمدهای پایدار‌تری برای شهرداری تهران شود، استقبال می‌کنند و نکته دیگر این‌که واقعیت این است که کاهش شدید درآمدهای شهرداری تهران در سال‌های اخیر و به‌ویژه امسال آنها را ناگزیر از پیش‌بینی راهکارهایی برای درآمدزایی کرده است.

با وجود همه اینها تعدادی از اعضای شورا نقد و نظرهایی را در این زمینه مطرح کرده‌اند. برای مثال پیش از این محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران گفته بود، اجرای این طرح ممکن است مشکلاتی در تهران داشته باشد و بهتر است ابتدا به صورت پایلوت اجرا شود تا با شناسایی نقایص و کاستی‌ها نسبت به اجرای دایمی‌تر آن اقدام کنیم.» آنطور که به نظر می‌رسد شورای شهر تهران قصد دارد تصمیم‌گیری درباره لایحه پیشنهادی شهرداری تهران را امسال نهایی کند اگر چنین شود ممکن است در بودجه‌ سال آینده شهرداری دریافت عوارض از همین معابر خاص به‌عنوان بخشی از درآمدها منظور شود.

پیشنهاد شهرداری برای دریافت عوارض بالاست
علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا، یکی از کمیسیون‌هایی که باید در ارتباط با دریافت عوارض از معابر خاص تهران نظر بدهد درباره علت طولانی شدن بحث و بررسی‌ها درباره چگونگی دریافت عوارض از تونل‌های درون‌شهری به این نکته اشاره می‌کند که فرآیند دریافت عوارض طولانی شده چون: «در حال بررسی نرخ هستیم؛ چراکه نرخ پیشنهادی شهرداری برای اخذ عوارض بالا بوده و شورا این نرخ را قبول نکرده است.» اگرچه دبیر درباره جزییات دقیق لایحه پیشنهادی شهرداری نظری نداده اما گفته می‌شود، شهرداری تهران نیز در لایحه «اخذ عوارض از معابر خاص» پیشنهاد کرده بود،

تردد از برخی معابر روزانه۳۰۰ تومان هزینه داشته باشد.
دبیر با بیان این‌که این لایحه پیش از این به شهرداری عودت داده شده بود، ادامه می‌دهد: «تیم کارشناسی کمیسیون بودجه درحال بررسی زوایای مختلف این لایحه است؛ چراکه برای تصویب این لایحه و اخذ عوارض باید به سوالات مختلفی پاسخ داده شود.» به گفته او کارکرد تونل‌ها براساس میزان تردد متفاوت است و در این زمینه باید در این زمینه از تجربیات دیگر کشورها نیز استفاده کرد.شهروند

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: