کد خبر: ۹۲۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۲ - ۱۳ دی ۱۳۹۴ - 2016January 03
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>هرچند در کشور ما به فراخور موقعیت‌های مختلف، بسیاری از افراد، خون اهدا می‌کنند و در این زمینه تقریبا مشکل حادی وجود ندارد، اما استفاده از برخی دستگاه‌ها که خون را جمع‌آوری، تصفیه و دوباره قابل استفاده می‌کنند، می‌تواند از عوارض ناشی از تزریق خون از شخصی به شخص دیگر بکاهد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید چرا که این دستگاه‌ها خون خود بیمار را به عنوان مثال در هنگام انجام عمل جراحی جمع‌آوری و سپس تصفیه می‌کنند و از فیلترهای خاصی عبور می‌دهند و دوباره همان خون برای همان بیمار استفاده می‌شود. نتیجه مشخص این موضوع، کاهش چشم‌گیر عوارض تزریق خون از دیگران به بیمار است.

       مدیرعامل سازمان انتقال خون در خصوص روش کار این دستگاه‌ها  گفت: «این دستگاه‌ها در واقع خون را در حین و حتی بعد از عمل جراحی جمع‌آوری می‌کنند، سپس از فیلترهای خاصی عبور می‌دهند و برای استفاده مجدد خود بیمار استفاده می‌شود.»

 علی اکبر پورفتح‌اله افزود: «استفاده از این دستگاه‌ها را می‌توان یکی از راهکارهای مدیریت مصرف خون و البته کاهش عوارض مرتبط با استفاده از خون دیگران دانست. یعنی نیاز بیمار به خون دیگران به حداقل ممکن می‌رسد.» وی در رابطه با بحث مدیریت خون نیز اظهار کرد: «مدیریت خون بدین معنی است که پزشک یا بیمارستان اقداماتی انجام دهند که بیمار نیاز به خون دیگران نداشته باشد و خون خود بیمار برایش مورد استفاده قرار گیرد.»

       پورفتح‌اله با اشاره به اینکه خون یک بافت پیوندی است و عوارض و گرفتاری‌های خاص خودش را هنگام تزریق به فرد گیرنده دارد، در خصوص استفاده رایج این دستگاه‌ها در دنیا اظهار کرد: «استفاده از این دستگاه‌ها در دنیا متداول است و شرکت‌های مختلفی در ایران نیز این دستگاه را آورده‌اند و در حال استفاده است. سازمان انتقال خون هم به شدت از به کارگیری این دستگاه‌ها در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها استقبال می‌کند.

 چرا که می‌تواند باعث کاهش مصرف خون و فراورده‌های خونی بشود.» وی افزود: «البته در حال حاضر در برخی از مراکز درمانی کشور به تعداد محدود وجود دارد و همین تعداد نیز مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. چرا که خون به صورت رایگان در اختیار مراکز درمانی بوده و سبب کاهش انگیزه پزشک و بیمارستان در استفاده بهینه از خون می‌شود.»

کاهش واکنش‌های بیمار به تزریق خون
       از طرف دیگر باید به واکنش‌هایی که بر اثر تزریق خون ممکن است به وجود بیاید توجه کرد. واکنش بر اثر تزریق خون عبارت است از علائمی که بر اثر تزریق خون آغاز می‌شوند؛ خون، رگ‌های خونی، کلیه‌ها، قلب، پوست، دستگاه عصبی مرکزی و ریه‌ها ممکن است بر اثر آن دچار مشکلاتی شوند.

       موضوعی که مدیرعامل سازمان انتقال خون نیز با ذکر اینکه استفاده از این دستگاه‌ها عوارض استفاده از خون دیگران را کمتر می‌کند، گفت: «چون خون هالوژنیک به دلیل داشتن ساختار آنتی‌ژنی متفاوت می‌تواند موجب تحلیل ایمنی و بروز مشکلات بسیاری برای بیمار شود.

در نتیجه سازمان انتقال خون استفاده از این دستگاه‌ها را تایید می‌کند.» از عوامل افزایش‌دهنده خطر می‌توان به تزریق خون در شرایط اورژانس اشاره کرد که در آن هنگام فرصت تعیین گروه خون و تطابق آن با خون بیمار وجود ندارد. همچنین تزریق خونی که اهداکننده آن، دچار عفونت باشد و تزریق خون به دفعات، برای مادر بارداری که خون وی RH منفی باشد.

استقبال سازمان انتقال خون از دستگاه‌های تصفیه خون
       مدیرعامل سازمان انتقال خون در خصوص مجوز استفاده از این دستگاه نیز گفت: «استفاده از این دستگاه‌ها به مجوز خاصی نیاز ندارد و سازمان انتقال خون از آن استقبال می‌کند.» وی افزود: «همچنین در صورت نیاز مرکز نوآوری این سازمان آمادگی کامل برای آموزش جهت استفاده از این دستگاه‌ها به پزشکان، پرستاران و همه کسانی که به نوعی با این دستگاه کار می‌کنند را دارد.»

صرفه‌جویی در مصرف خون
       البته جهانگیر احمدی، رئیس انجمن علمی انتقال خون نیز در خصوص استفاده از این دستگاه‌ها گفت: «اکثر بیمارستان‌هایی که جراحی قلب انجام می‌دهند مثل بیمارستان قلب و بیمارستان رجایی، از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند.» احمدی افزود: «این دستگاه‌ها موجب صرفه‌جویی در مصرف خون می‌شوند، اما در موارد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور مثال وقتی جایی دچار عفونت باشد، نمی‌توان از این دستگاه‌ها استفاده کرد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: