کد خبر: ۹۱۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۷ - ۱۱ دی ۱۳۹۴ - 2016January 01
شفا آنلاین>سلامت>نماینده پرتوکاران استان قزوین از تحویل حضوری نامه ی خواسته پرتوکاران کشور به وزیر بهداشت در حاشیه بازدید از بیمارستان رجائی قزوین خبر داد.
به گزارش شفا آنلاین،مرتضی افراه رئیس هیئت مدیره انجمن علوم نگاری استان قزوین در خصوص نامه پرتو کاران این استان به وزیر بهداشت بیان کرد: برای حل مشکلات این حوزه نامه ای به وزیر بهداشت داده شده است.

متن نامه بدین شرح است:
خواسته های پرتوکاران کشور توسط  منتخبان انجمن پرتونگاری استان قزوین امروز تحویل وزیر بهداشت شد.

ما پرتوکاران شاغل در بیمارستان ها و مراکز درمانی و مطب های خصوصی کشور بار دیگر خواسته های خود را از مسولان و نمایندگان مجلس مطالبه میکنیم.
 
پرتوکاران شاغل در مراکز رادیولوژی و تصویربرداری پزشکی در معرض خطرات فراوان شغلی بیمارستانی هستند و علاوه بر خطراتی که همه کادر درمان را تهدید میکند؛ با پرتوهای یو نساز نیز کار می کنند؛ اشعه های خطرناکی که بیماری های سرطان؛ جهش های ژنتیکی و پیری زودرس و.... را ایجاد میکنند.

متاسفانه به دلیل ساختار های غلط تشخیصی و درمانی کشور ما و کمرنگ بودن معاینات بالینی و تکیه بیش از حد به درخواست های غیر ضروری اشعه ایکس؛ مصرف فیلم رادیولوژی در ایران بیش از کل اروپا است و این یک فاجعه است؛ فاجعه ای که پرتودهی غیر ضروری را به جامعه ایران تحمیل میکند؛ پرتودهی غیر ضروری که باعث افزایش بیماری های وابسته به اشعه ایکس میشود.
خواسته های پرتوکاران کشور برای چندمین بار مطرح میشود

اجرای کامل قوانین حفاظت در برابر اشعه برای بیماران و پرتوکاران و جرم نگاری عدم اجرای اصول حفاظتی و درخواست های زیاد از حد رادیولوژی توسط پزشکان درخواست کننده

پرداخت کامل مطالبات مربوط به  پنجاه درصد فوق العاده حق اشعه برای حقوق و مزایا که از سال 67 در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است ولی دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز دولتی و خصوصی هر کدام با تفسیرهای خودخواسته نسبت به کاهش درصد آن و یا عدم اعمال کل مزایا باعث تضییع حقوق پرتوکاران شده اند.

ایجاد رشته های تحصیلات تکمیلی مخصوصا رشته کارشناسی ارشد تصویر برداری پزشکی با مفاد آزمون از دروس رشته کارشناسی رادیولوژی در دانشگاه دولتی کشور

آموزش مفاد درسی حفاظت در برابر پرتوها برای پزشکان درخواست کننده تا به دلیل عدم آگاهی از خطرات پرتوگیری به جامعه بیش از حد لزوم پرتوهای زیان آور تحمیل نشود؛ هم اکنون مفاد درسی دوره های عمومی و تخصص پزشکی بسیار سطحی به اصول حفاظت در برابر اشعه پرداخته است.

تشکیل معاونت پرتونگاری در وزارت بهداشت و حمایت از تشکیل سازمان نظام پرتونگاری کشور؛ تا علاوه بر حل مشکلات صنف پرتوکاران ؛ مشکلات ناشی از پرتودهی بیش از حد به جامعه کاهش چشم گیر یابد.

بازنشتگی با بیست سال سابقه کار با اشعه به دلیل خطرات فراوان شغلی که متاسفانه با وجود قانون مجلس از سال 67 هنوز اجرا نشده است.

کاهش عملی ساعت کار با اشعه که با وجود قانون با توجه به کمبود نیرو و پایین بودن دریافت حقوق اجرا نشده است و پرتوکاران مجبور هستند علاوه بر شیفت های موظفی ؛ ساعات کار بیشتری در مواجه با اشعه قرار گیرند که از نظر قانون و خطرات اشعه بسیار خطرناک است.

 جلوگیری از تضییع حقوق پرتوکاران بخش های خصوصی و جلوگیری از واگذاری و برونسپاری بخش های دولتی به خصوصی که به دلیل نگاه درآمد زا به اشعه باعث مخاطرات بیشتر جامعه و پرتوکاران میگردد. 

افزایش ضریب کارانه پرتوکاران با توجه به منع قانونی اضافه کار برای پرتوکاران و همچنین استخدام و به کار گیری بیشتر پرتوکاران در بخش های درمانی تا با افزایش نیرو ؛ پرتوگیری شغلی کاهش یابد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: