کد خبر: ۹۱۶۳۲
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۱۲ دی ۱۳۹۴ - 2016January 02
شفا آنلاین>اجتماعی>باستان شناسان ترکیه در کاوش های خود در حاشیه رود آکچای موفق به کشف یک محراب سنگی شدند که بر آن نقش بارگاسوس پسر هرکول در حال جنگ با یک دیو افسانه ای دیده می شود . این سنگ نگاره نزدیک به 2 هزار سال پیشینه دارد .
به گزارش شفا آنلاین،بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده از سوی مقامات میراث فرهنگی کشور ترکیه ، به تازگی یک محراب سنگی باستانی در این کشور توسط  باستان شناسان کشف شده است . مطالعات انجام شده نشان می دهد که این محراب سنگی متعلق به قرن دوم میلادی بوده و محل کشف آن نیز در نزدیکی رود آک چای Akçay River اعلام شده است .

جنگجوئی که در این سنگ نگاره نقر شده و نیم تنه بالائی وی برهنه بوده و یک کلاهخود بر سر دارد ، به پسر هرکول یعنی بارگاسوس Bargasos تعلق داشته و وی را در میدان جنگ نمایش می دهد .

در همین زمینه زمینه حسن مالای  Hasan Malay از پژوهشگران دانشگاه اژه Ege University به همراه فوندا ارتوگرول Funda Ertugrul از محققان موزه آیدین در کشور ترکیه در گزارشی مفصل به شرح این یافته ارزشمند پرداخته و جزئیات ساختار آن را شرح دادند . بر اساس مطالعات انجام شده ، محققان موفق به شناسائی کتیبه ای به خط یونانی در بخش فوقانی کتیبه شده اند که در آن اشاره شده است که فردی به نام فلاویوس اولیادس Flavius Ouliades این محراب را به خدای رود یعنی هارپاسوس  river god Harpasos پیشکش کرده است . دانشمندان با بررسی دقیق تر نقوش موجود در این محراب ، دریافتند که احتمالا تصویر جنگجوئی که در این سنگ نگاره نقر شده و نیم تنه بالائی وی برهنه بوده و یک کلاهخود بر سر دارد ، به پسر هرکول یعنی بارگاسوس Bargasos تعلق داشته و وی را در میدان جنگ نمایش می دهد . وی در این نبرد به مصاف ماری رفته بود که صدها سر داشته با نام هیولای سرپنت شهرت دارد serpent monster . در این تصویر باستانی ، پسر هرکول به یک سپر و یک خنجر مسلح بوده و به جلو نگاه می کند .

حسن مالای   در رابطه با تفسیر این سنگ نگاره می گوید : " احتمال دارد که این تصویر به بازسازی یک افسانه قدیمی مردم بومی این سرزمین اشاره داشته باشد که در آن پسر هرکول به جنگ دیوی که در رودخانه زندگی می کرده و صدها دست داشته ، رفته است . "

شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله کتیبه شناسی آناتولی یا Epigraphica Anatolica  منتشر شده و در دسترس پژوهشگران قرار دارد .

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: