کد خبر: ۹۱۴۶۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۰ - ۱۰ دی ۱۳۹۴ - 2015December 31
شفا آنلاین>اجتماعی>آلودگی هوای تهران به شانزدهمین روز خود وارد شد، حالا مردم تهران بیش از سایر کلانشهرها به وضعیت «ناسالم» هوا عادت کرده‌اند. هشدارها ، البته به وضعیت «اضطرار» نرسیده است، اما کمیته اضطرار آلودگی هوا تاکنون 3 بار تشکیل جلسه داده است.
به گزارش شفا آنلاین،  مدارس تهران به خاطر پایداری هوای ناسالم، 3 روز تعطیل شده‌اند و ادارات و دیگر سازمان‌ها هم چشم انتظار بارندگی «امروز» مانده‌اند تا نفس‌های تهران، بار دیگر به شماره افتد.علاوه بر تهران آلودگی هوا در اصفهان این شهر را به وضعیت قرمز رساند.

بنا به گزارش رسمی شرکت کنترل کیفیت هوا شاخص آلایندگی روز سه‌شنبه روی عدد 157 بود که شرایط هشدار را رد کرده ولی هنوز به مرحله اضطرار نرسیده است.

در این میان عده‌ای هم بنا به آنچه خود «فراخوان ترک تهران» می‌نامند چمدان‌های خود را بسته و راهی شهرهای اطراف تهران شده‌اند، افرادی که البته ردشان بیشتر در فضاهای مجازی و گروه‌های اجتماعی دیده می‌شود و همین راهکار را هم برای در امان ماندن از تبعات آلودگی بر سلامت شهروندان توصیه می‌کنند.

 با این حال، تهران، به فهرست شهرهای آلوده دنیا وارد شده و رتبه سی‌ام این فهرست را هم از آن خود کرده است، اما همچنان درگیرخروج 6 هزار و 900 خودروی پیکان، بیش از 10 هزار تاکسی فرسوده، 600 ون غزال فرسوده، معاینه فنی 5/2 میلیون خودرو، نوسازی بیش از 3هزار اتوبوس فرسوده، جایگزینی بیش از هزار مینی بوس آلاینده و تردد 900 هزار موتورسیکلتی است که فقط در محدوده بازار، بدون هیچ سند و شناسنامه‌ای هرکدام به اندازه 4 خودرو، تولید آلودگی می‌کنند.


به این قصه البته باید بلند مرتبه سازی‌های غیراصولی درست روی ریه‌های تنفسی تهران را هم اضافه کرد، بلند مرتبه‌هایی که یک شبه بدون در نظر گرفتن طرح جامع و مسیر وزیدن باد از غرب به شرق، سر از منطقه 22 تهران درمی‌آورند و ارتفاعات شمال تهران که سالهاست بیش از ظرفیتشان، بار سنگین جمعیت‌پذیری تهران را به دوش می‌کشند.

چه کسی پاسخگو است؟

اگرچه تنها پاسخ موجود به این همه متهم ردیف اول، برچسب اتهام زنی مسئولان به یکدیگر برای حذف صورت مسأله است!

رئیس شورای تهران به عنوان عالی‌ترین ناظر بر عملکرد مدیریت شهری معتقد است شورای شهر هم در این دوره و هم در دوره قبل، مصوبات کاهش آلودگی را ارائه کرده است و این مسئولان هستند که به این راهکارهای پیشنهادی همچون «پیاده روی» و «دوچرخه سواری» بی‌توجه بوده‌اند.

از آن طرف، اما مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران تأکید دارد که از 5/3 میلیون خودرویی که در تهران تردد می‌کنند، سال قبل فقط 500 هزار خودرو به مراکز معاینه فنی آمده‌اند.

ولی‌الله آذروش با تأکید بر اینکه معاینه فنی مستمر و کارآمد ۱۵ تا ۲۰ درصد در کاهش آلودگی هوا نقش دارد، گفت: اکنون بیش از 5/2 میلیون خودرو در شهر تهران تردد دارند که فاقد برگه معاینه فنی هستند. به این شنیده‌ها باید حرف‌های تأمل برانگیز یکی دیگر از مقام‌های شهرداری تهران را هم اضافه کرد، اینکه در تهران همین حالا بیش از 120 هزار خودروی فرسوده و 300 هزار خودروی کابراتوری در حال ترددند و 50 درصد آلایندگی هوای تهران هم مربوط به همین خودروهای دیزلی، کاربراتوری و موتورسیکلت هاست.

 این یعنی 10 درصد ناوگان تهران، به اندازه 50 درصد تولید آلودگی می‌کنند و 100 درصد مردم تهران هم قربانی همین 10 درصدی می‌شوند که کسی جلودارشان نیست. بنا به گفته وحید حسینی، سال گذشته ۳۱۰ هزار دستگاه خودرو از رده خارج شده‌اند، اما سهم تاکسی‌های تهران از این نوسازی، سالانه فقط دو هزار دستگاه بوده و نکته اینجاست که هر تاکسی ۳ تا ۴ برابر خودروی عادی در شهر تردد می‌کند و نمی‌توان از این سهم ناچیزگذشت.

عیسی محمدپور، مدیر نوسازی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران هم اگرچه می‌گوید بیشتر تاکسی‌های سمند فرسوده در فرودگاه امام(ره) که دروازه ورودی کشور است، فعالیت می‌کنند، اما معتقد است که امیدی به نوسازی ناوگان تاکسیرانی تا پایان امسال به علت همکاری نکردن بانک ارائه دهنده تسهیلات به رانندگان تاکسی، نیست.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: