کد خبر: ۹۱۲۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۰۷ دی ۱۳۹۴ - 2015December 28
شفا آنلاین>سلامت>معاون وزیر بهداشت نسبت به افزایش نرخ چاقی در کشور هشدار داد و ضمن تأکید بر لزوم اصلاح الگوی غذایی و توجه به تحرک فیزیکی گفت: 15 میلیون ایرانی کم تحرک هستند، 47 میلیون نفر رژیم غذایی ناسالم دارند و نمک، چربی و قند بیش از حد مصرف می کنند و مصرف میوه، سبزی و لبنیات آنها کمتر از حد لازم است.

به گزارش شفا آنلاین،  دکتر علی اکبر سیاری در همایش تغذیه سالم، چاقی را عامل مهم بیماری‌های غیرواگیر نظیر سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی خواند و با اشاره به تصویب سند ملی بیماری‌های غیر واگیر از اجرای آن در چهار شهر کشور به طور آزمایشی خبر داد.

وی ضمن اشاره به افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان از اعتیاد به عنوان مشکل دیگر کشور یاد کرد و گفت: سالانه 63 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می شود و 60 هزار مرگ در کشور با مصرف سیگار در ارتباط است.

او در ادامه صحبت هایش از  قاچاق سیگار  و همچنین نبود عزمی برای کنترل مصرف سیگار در کشور گلایه کرد و اظهار داشت: 30 درصد سیگار موجود در بازار ایران قاچاق است و حدود یک هزار تریلی هر سال به کشور قاچاق می شود اما برخورد جدی با این قاچاقچیان صورت نمی‌گیرد. دلالان قدرتمند سیگار اجازه کنترل و کاهش مصرف مواد دخانی را در کشور نمی‌دهند.

دکتر سیاری با اشاره به اینکه برخی افراد مانع گران شدن سیگار هستند افزود: پیشنهاد وزارت بهداشت این است که با افزایش مالیات سیگار و افزایش قیمت آن، مصرف مواد دخانیات را در کشور کاهش دهیم اما متأسفانه افرادی با بیان این مطلب که گران شدن سیگار به قاچاق آن دامن می زند جلوی این تصمیم را گرفتند.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی نیز در این همایش از تغذیه ناسالم 88درصد مردم خبر داد.

دکتر زهرا عبداللهی گفت: 44درصد مرگ های قبل از 70 سالگی و 48درصد مرگ‌ها بعد از این سن  به تغذیه نامناسب و بیماری‌های غیر واگیر ناشی از آن مرتبط است با وجود این 80 درصد بیماری های قلبی و عروقی و 30 درصد سرطان‌ها با تغذیه سالم قابل پیشگیری است.

او با بیان اینکه حد مجاز مصرف نمک پنج گرم برای افراد جوان و سه گرم برای سالمندان است و با تأکید بر مصرف نمک ید دار تصفیه شده  عنوان کرد: نمک هایی که با عناوین مختلف مانند نمک شفا، دریا یا طبیعی عرضه می‌شوند حاوی فلزات سنگین و ناخالصی هایی هستند که مشکلات کبدی را افزایش می دهند.ایران
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: