کد خبر: ۹۱۲۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۰۶ دی ۱۳۹۴ - 2015December 27
شفا آنلاین>تغذیه>مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: 88درصد مردم تغذیه ناسالم دارند و 44درصد مرگهای قبل از 70 سالگی به تغذیه نامناسب و بیماریهای غیر واگیر ناشی از آن مرتبط است.
به گزارش شفا آنلاین، زهرا عبداللهی روز یکشنبه در همایش بسیج تغذیه سالم در وزارت بهداشت، افزود: تغذیه سالم نقش بسیار مهمی در کنترل و پیشگیری از بیماریها دارد، به طوری که 80 درصد بیماریهای قلبی و عروقی و 30 درصد سرطانها با تغذیه سالم قابل پیشگیری است.
وی ادامه داد: 44 درصد مرگهای قبل از 70 سالگی و 48 درصد مرگهای بعد از این سن به تغذیه نامناسب مربوط است و کم تحرکی و فشار خون بالا نیز این عامل مرگ آور را تشدید می کند.
عبداللهی گفت: آمارها نشان می دهد که 33 درصد مردم ایران کم تحرک هستند، 28 درصد کلسترول بالا دارند، مصرف قند و شکر و روغن نیز در کشور ما از میانگین جهانی بالاتر است و در مقابل مصرف میوه و سبزی از حد مجاز پایین تر است.

**50 درصد ایرانیان چاق هستند
وی افزود: 50 درصد افراد در گروه سنی 25 تا 35 سال چاق هستند و 23 درصد افراد این گروه سنی نیز چربی خون بالا دارند و این آمار در گروه سنی 45 تا 54 سال به 71 درصد چاقی در بین زنان و 51 درصد چاقی در بین مردان می رسد و 44 درصد افراد این گروه سنی نیز چربی خون بالا دارند.

**10 میلیون نفر فشار خون بالا دارند
عبداللهی اضافه کرد: 19درصد افراد در گروه سنی 15 تا 64 سال کشور نیز فشار خون بالا دارند که حدود 10 میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل می شود و البته در گروه سنی 45 تا 65 سال 48 درصد افراد دچار فشار خون بالا هستند.
مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: مهمترین علت فشار خون بالا مصرف نمک بیش از حد است، حد مجاز مصرف نمک پنج گرم برای افراد جوان و سه گرم برای سالمندان است.

**حد مجاز نمک
وی افزود: منظور از مصرف نمک نیز کل نمک دریافتی از همه مواد غذایی مصرفی است به عنوان مثال 10 کف دست نان، سه گرم نمک مورد نیاز روزانه را تامین می کند، 60 گرم پنیر نیز 2.2 گرم نمک دارد، 100 گرم چیبس یا پفک 2.7 گرم نمک، هر برش پیتزا چهار گرم نمک دارد و سه برش کالباس نیز 4.5 گرم نمک دارد.

**51 هزار مورد شکستگی استخوان در ایران
عبداللهی گفت: مصرف زیاد نمک به علت داشتن سدیم علاوه بر فشار خون باعث پوکی استخوان نیز می شود، ضمن اینکه مصرف زیاد نمک با افزایش ادرار به دفع کلسیم بدن نیز منجر می شود به همین علت سالانه با 51 هزار مورد شکستگی استخوان در کشور مواجه هستیم.

**نمک دریا بیماری کبدی می آورد
وی افزود: نکته مهم در مورد مصرف نمک مورد نیاز این است که این نمک حتما باید از نوع یددار و نمک تصفیه شده مورد تایید وزارت بهداشت باشد و نمکهایی که با عناوین مختلف مانند نمک شفا، دریا یا طبیعی عرضه می شوند حاوی فلزات سنگین و ناخالصی هایی هستند که مشکلات کبدی را افزایش می دهند.

** نوشابه عامل چاقی و دفع کلسیم
مدیر کل دفتر بهبود تعذیه وزارت بهداشت اضافه کرد: هر بطری نوشابه نیز 28 گرم شکر دارد و علاوه بر اینکه باعث اضافه وزن و چاقی می شود، کلسیم بدن را نیز از بین می برد، قند و شکر زیاد ضررهای دیگری هم دارد و فشار خون و بیماریهای قلبی-عروقی از دیگر مخاطرات مصرف زیاد قند و شکر است.
عبداللهی اضافه کرد: یک لیوان نوشابه 140 کیلوکالری انرژی دارد که برای سوزاندن آن باید 19 دقیقه دوچرخه سواری، 21 دقیقه شنا یا 30 دقیقه پیاده روی سریع انجام داد.

** چربی عامل اصلی سرطان
عبداللهی گفت: مصرف چربی نیز عامل مهم بروز سرطان به خصوص سرطان سینه،پروستات و روده است. چربی ها همچنین از عوامل اصلی بیماریهای قلبی-عروقی هستند.
وی افزود: اسید چرب ترانس و اشباع که در روغن های جامد و نیمه جامد وجود دارد، چربی های مفید یا HDL را کاهش و چربی های مضر یا LDL را در بدن افزایش می دهند.

**اصول تغذیه سالم
مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: مهمترین توصیه های وزارت بهداشت برای داشتن زندگی سالم این است که تعادل و توازن را در مصرف نمک، شکر و چربی رعایت کنیم، هر روز حداقل 30دقیقه ورزش داشته باشیم، روزانه حداقل دو یا سه واحد( معادل یک لیوان) شیر یا لبنیات کم چرب مصرف کنیم، روزانه معادل پنج واحد سبزی و میوه و حبوبات یا نانهای سبوس دار مصرف کنیم.

**سوسیس و کالباس حتما سرطانزاست
عبداللهی گفت: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که مصرف روزانه 50 گرم سوسیس یا کالباس حتما باعث بروز سرطان می شود و باید مصرف این مواد غذایی مضر به حداقل برسد، گوشت قرمز نیز حداکثر باید دو بار در هفته مصرف شود و گوشت سفید نیز مانند گوشت مرغ باید پس از جداکردن پوست آن که محل تجمع چربی های مضر است، مصرف شود.
وی افزود: همچین توصیه می شود آجیل حتما به صورت خام مصرف شود و پنیر نیز قبل از مصرف حتما شسته شود، زیتون نیز با وجود اینکه یک ماده غذایی سالم است بعد از شور شدن آن به یک ماده مضر تبدیل می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: