کد خبر: ۹۱۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۱۳ دی ۱۳۹۴ - 2016January 03
شفا آنلاین>سلامت>سندروم دیسترس تنفسی، بیماری‌ای است که عمدتا در نوزادان نارس به وجود می‌آید، اگر چه این بیماری ممکن است در نوزادان رسیده نیز ایجاد شود.
 برای درمان و پیشگیری از این بیماری چند اصل وجود دارد. اصل اول مراقبت قبل از زایمان است، یعنی زمانی که مادر باردار است باید مراقبت‌های بارداری را به صورت منظم و با دقت انجام دهد و اگر در خطر زایمان زودرس قرار دارد، می‌توان از ترکیبات کورتون یا استروئید‌ها استفاده کرد تا به تکامل ریه جنین کمک کند. پس از تولد نیز دو نوع استراتژی وجود دارد.

یکی از آنها استفاده از تهویه مکانیکی است، یعنی بهتر است این نوزادان در بخش‌های مراقبت‌های ویژه یا NICU بستری شوند و با اقدامات مراقبتی و تهویه مکانیکی به این نوزادان برای تنفس کمک ‌شود. استفاده از سورفکتانت نیز اهمیت زیادی دارد. سورفکتانت کمک می‌کند کمبود این ماده در ریه نوزادان جبران شود.

       آمار دیسترس تنفسی نوزادان در ایران مانند سایر کشور‌ها در جهان است و تفاوت چندانی ندارد. آمار این بیماری بیشتر بستگی به نوزادانی دارد که به صورت نارس متولد می‌شوند. خوشبختانه با پیشرفتی که در حوزه زنان و مامایی صورت گرفته است، امروزه مادران بیشتری باردار می‌شوند و طبیعی است که برخی از این مادران نیز نوزادان خود را به صورت نارس به دنیا ‌آورند. مهمترین مساله‌ای که نیاز است در کشور ما در این زمینه بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، مراقبت‌های دوران بارداری است که ثابت شده موجب جلوگیری از زایمان نارس می‌شود.

 اگر این مراقبت‌ها به صورت کامل و دقیق برای مادران انجام شود، احتمال تولد نوزاد نارس به شکل چشمگیری کاهش پیدا می‌کند و در این صورت احتیاج به تخت‌های مراقبت‌های ویژه، استفاده از دارو‌هایی که به نسبت گران‌قیمت است و دستگاه پر هزینه تهویه مکانیکی نخواهد بود. بسیار خوب است که بیمه این هزینه‌ها را پذیرفته است اما به هر حال این بیماری، بیماری هزینه‌ساز چه برای مردم و چه برای دولت است.

 به هر میزان که بتوان اقدامات پیشگیرانه انجام داد به نفع همه خواهد بود. زایمان طبیعی می‌تواند به کاهش بیماری دیسترس تنفسی نوزادان کمک کند اما زایمان طبیعی معمولا زمانی رخ می‌دهد که نوزاد 9 ماه را پشت سر گذاشته و تکامل پیدا کرده است، بنابراین ریه این کودکان کمتر در خطر نارس بودن قرار دارد اما وقتی این نوزادان پیش از موعد مورد سزارین قرار بگیرند، ریسک دیسترس تنفسی به شدت بالا می‌رود.

محمد کاظمیان فوق تخصص نوزادان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: