کد خبر: ۹۱۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۰۶ دی ۱۳۹۴ - 2015December 27
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت ضمن ارائه گزارش سفرش به جنوب استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی بیشتر شده و قضاوت شتاب‌زده و نگاه‌های مغرضانه برخی‌ها علیه جامعه پزشکی را قبول ندارم.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر سید حسن هاشمی در مطلبی با عنوان "گزارشی از یک سفر" در وب‌سایت شخصی خود آورده است:« در آستانه هفته وحدت، منطقه بلوچستان مقصد سفری دیگر شد؛ سفر به سرزمینی که متاسفانه، محرومیت بر چهره واقعی آن رنگی دیگر زده است. منطقه‌ای که با همه شرایط دشوارش، پس از اجرای طرح تحول سلامت و در سایه تلاش همکارانم در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی، تحول حوزه بهداشت و درمانش هر فردی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ حضور پزشکان عمومی و متخصص در دور افتاده‌ترین مناطق جنوبی این استان و توزیع امکانات و تجهیزاتی که سال‌ها مردم از آن بی‌بهره بوده‌اند، در کنار پوشش بیمه‌ای، نشانگر عزمی جدی برای زدودن چهره محرومیت از این منطقه و سایر نقاط کشور است. اگرچه تا تحقق این مهم گام‌های بسیاری مانده که باید با عزمی راسخ و دور از نگاه‌های جناحی برداشته شود، اما حرکتی که آغاز شده، نوید فردایی روشن را برای اهالی این سرزمین بزرگ دارد.

در طول سه روز سفر به جنوب استان سیستان و بلوچستان از بسیاری مراکز بهداشتی درمانی چابهار، سرباز، قصرقند، کنارک، راسک، نیک‌شهر، ایرانشهر و سراوان بازدید کردم و برای نخستین بار شاهد بودم که در استان سیستان و بلوچستان، هیچ مرکز بهداشتی و درمانی فاقد پزشک وجود ندارد. حتی در برخی مناطق، تعداد پزشکان بیشتر از حد انتظار بود؛ البته کمبودهایی نیز در گروه‌هایی مانند پرستار، بهورز، ماما و رادیولوژیست داریم که به محض بازگشت از همکارانم در معاونت توسعه وزارتخانه خواستم با بررسی دقیق در خصوص تأمین نیروی انسانی استان سیستان و بلوچستان، اقدامات لازم را انجام دهند.

هر چند سفر فشرده بود اما فرصتی را فراهم کرد تا با حضور در جمع مردم، دیدار با علمای اهل سنت و تشیع و گفت‌وگو با ریش سفیدان و علمای بلوچ از نزدیک با مسائل منطقه آشنا شوم. همچنین جلساتی نیز با استاندار و فرمانداران 6 شهرستان، خیرین و کارشناسان سلامت داشتم که طی آن‌ها علاوه بر پیگیری مصوبات سفرهای قبلی، راه‌های کاهش مشکلات بهداشتی و درمانی مردم منطقه را بررسی کردیم.

تصویری که در ذهن بسیاری از افراد در خصوص استان سیستان و بلوچستان وجود دارد، تصویری ناقص و نادرست است؛ این هموطنان از جمله گروه‌های فعال اجتماعی کشور هستند که همواره بر استقلال و یکپارچگی میهن و دفاع از آیین و سرزمین خود پای فشرده‌اند و در این مسیر شهدای بسیاری را تقدیم کرده‌اند.

از جمله این افراد، جوان‌ترین شهید دوران دفاع مقدس، به نام «سبیل اخلاقی» است که با پدر و مادر این شهید هم دیداری داشتم. نوجوانی که در سن 11 سالگی در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل جان خود را فدای انقلاب و کشور کرد؛ امیدوارم همه مردم در همه حال قدرشناس خون پاک شهدا باشند.

نشست بسیار خوبی هم با دانشجویان پرشور استان داشتم؛ روحیه آزادمنشی و جسارت این دانشجویان، مرا به دوران تحصیلم برد؛ روزهایی که کمتر در زندگی ما تکرار می‌شود.

اگرچه شرکت حضور در جمع هوطنان بلوچ و گروه‌های پزشکی بومی و غیر بومی که با هدف خدمت به مردم فعالیت می‌کنند، برایم بسیار لذت بخش و شیرین بود اما آن‌چه در چنین سفرهایی مهم است و بر حلاوت آن می‌افزاید، تصمیماتی است که پس از سفر برای رفاه بیشتر مردم منطقه می‌گیریم؛ تصمیماتی که بتواند چهره ارائه خدمات را تغییر دهد. به همین دلیل طی یک ماه آینده گروه‌هایی به منظور بررسی توسعه مراکز بهداشتی، درمانی، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها، امکانات مورد نیاز آن‌ها و همچنین ارتقای سلامت مادران و نوزادان به این استان اعزام می‌شوند.

بی‌شک در حال حاضر دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی بیشتر شده است و من قضاوت شتاب زده برخی از افراد و نگاه‌های مغرضانه برخی دیگر را علیه جامعه پزشکی قبول ندارم؛ خوب است مردم بدانند میزان رقمی که در طرح تحول نظام سلامت برای حضور موثرتر گروه‌های پزشکی هزینه کرده‌ایم، نسبت به رقمی که پیش از این مردم از جیب پرداخت می‌کردند، بسیار کمتر است. باید بدانیم کمتر از 10 درصد مبلغی را که پیش از طرح تحول، مردم برای دریافت خدمات هزینه می‌کردند، در حال حاضر دولت پرداخت می‌کند اما همان خدمات با عدالت و کیفیت بیشتر در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

به آن گروه از همکارانم که در نقاط محروم فعالیت می‌کنند نیز می‌گویم، قطعا در سال‌های آینده خواهید دید که زیباترین بخش زندگی‌تان، همین قطعه‌ای است که امروز در راه خدمت به محروم‌ترین مردم این سرزمین شکل می‌گیرد.

امیدوارم در آینده با ورود و تربیت نیروی متخصص از فرزندان همین مناطق، طرح اجباری نیروی انسانی هم در کشور برداشته شود و افرادی که پس از ما سکاندار سلامت کشور می‌شوند، به تربیت و به‌کارگیری نیروی انسانی متخصص بومی در مناطق مختلف به ویژه نقاط مرزی و محروم کشور، توجه داشته باشند.

به امید روزی که پسوند محرومیت از نام تمام مناطق کشور عزیزمان محو شود.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: