کد خبر: ۹۱۰۳۳
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۵ - ۰۶ دی ۱۳۹۴ - 2015December 27
شفا آنلاین>سلامت> علوم پایه، انسانی، شناختی، اجتماعی و مهندسی از جمله علومی است که در علوم اعصاب نقش دارند، اما خواستگاه نوروساینس به قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد.
در آن زمان دانشمندان بسیاری به تحلیل رابطه مغز و ذهن می‌پرداختند که در این خصوص نیز نظریه‌هایی را در آن زمان ارائه کرده‌اند.

 علوم اعصاب در کشور ما سیر صعودی را پیش گرفته و از نظر دستاوردهای علمی، انتشارات و فناوری‌های موجود پیشرفت‌های بسیاری در این زمینه انجام شده است. این سیر صعودی تا اواخر قرن ۱۹ بیشتر در زمینه علوم اعصاب بوده که تحول اساسی آن از قرن بیستم و دهه ۵۰ به بعد صورت گرفته است. تا جایی‌که امروزه علوم اعصاب در ۱۷ قلمرو پیش می‌رود.

در دنیای امروز نمی‌توان بین علوم مختلف جدایی قائل شد و باید مراکز جامعی به همین منظور گردهم آید. تا برقراری همکاری بین رشته‌های مختلف علمی در کشور دایر شود. همچنین باید دانشگاه‌های جامعی در کشور دایر شود تا پروژه‌های علمی و تحقیقاتی به صورت تیمی اجرا شوند.

 وزارت علوم برای برقرار همکاری با دانشگاه‌های علوم پزشکی، مراکز تحقیقاتی و پژوهشگاه‌های کشور در زمینه تولید تکنولوژی‌ها و تجهیزات جدید پزشکی و درمانی آمادگی دارد. همچنین لازم است برای قراری ارتباط بیشتر با مراکز بین‌المللی اقدامات لازم صورت گیرد.

البته اقداماتی در این زمینه آغاز شده است که ازجمله آن می‌توان به راه اندازی مرکز بین‌المللی و تحقیقاتی در زمینه مهندسی پزشکی و علوم اعصاب و همچنین آزمایشگاه علمی نقشه برداری مغزی اشاره کرد.

       در حوزه شنوایی، پروتزها شامل دو بخش داخلی هستند که در بدن نصب می شوند و یک بخش خارجی که در بیرون از بدن قرار می گیرد؛ قسمت بیرونی این پروتز در ایران تولید می شود و امیدواریم که در زمینه پروتزهای داخلی شنوایی نیز با توجه به آمار بالای معلولیت شنوایی در کشور به پیشرفت‌هایی دست یابیم.

       متاسفانه معلولیت‌های ناشی از ناشنوایی کم نمی‌شود و علیرغم اینکه آگاهی مردم نسبتا افزایش یافته، این آمار کم نمی‌شود. آمار موجود در زمینه کم‌شنوایی و ناشنوایی حاکی از آن است که 100 میلیون نفر در دنیا از کمبود شنوایی رنج می برند که بخش عمده‌ای از آن مربوط به کم‌شنوایی یا سخت‌شنوایی است.

محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: