کد خبر: ۹۱۰۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۰۶ دی ۱۳۹۴ - 2015December 27
شفا آنلاین>سلامت>مرکز ملی نقشه‌برداری مغز یکی از مراکزی است که قرار است به صورت هیات امنایی اداره شود. این مرکز وابسته به وزارت علوم است.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید    وزیربهداشت و معاونت علمی، فناوری ریاست جمهوری نیز جزو هیات امنا هستند. وابسته به دانشگاه خاصی نیست و تمام دانشگاه‌ها می‌توانند به عنوان عضو کنسرسیوم این مرکز می‌توانند از امکانات آن استفاده کنند.

 این مرکز در راه حال تاسیس است. تا 15 بهمن فاز اول تجهیزات آن که حدود 15 میلیارد تومان است، انجام می‌شود. منابع مالی را معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تامین کرده است. محل آن نیز در دانشگاه تهران است.

       دانشمندان توانسته‌اند که از مغز کرم الگانس که دارای 302 نورون است، نقشه‌برداری کنند و تاکنون دو دانشمند در همین زمینه جایزه نوبل دریافت کرده‌اند. این درحالی است که مغز انسان دارای 100 میلیارد نورون است و اگر زمانی برسد که بتوان از مغز انسان نقشه برداری کرد، می‌توان از بسیاری از بیماری‌های مرتبط با مغز پیشگیری و یا آنها را درمان کرد و همچنین می‌توان از آن در بهبود آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان بهره برد.

در دوران جنینی تعداد نورون‌های ساخته شده در مغز به میزان قابل توجهی افزایش یافته، به‌طوری‌که مغز جنین در هفته چهارم در هر دقیقه نیم میلیون نورون می‌سازد و اتصالات بین آنها به 2 میلیون در ثانیه می‌رسد. در دوره نوجوانی این اتصالات کامل نیست. به‌همین دلیل نوجوانان دارای نیروی بسیار زیاد اما سیستم فرمان و کنترل بسیار ضعیف هستند که می‌توان با آموزش، این کنترل و فرمان را در آنها تقویت کرد. بالاخره روزی بشرمی‌تواند نقشه‌برداری از مغز انسان را انجام دهد تا بتوان از مغز در حوزه آموزش و پرورش و علوم اعصاب شناختی استفاده بهتری داشت.

در یک دوره حساس انسان حداکثر توانایی را برای یادگیری دارد که اگر در این دوره انسان از مغز خود حداکثر استفاده را داشته باشد، اتصالات نورون‌های مغزی افزایش پیدا می‌کند و توانایی برای یادگیری بیشتر می‌شود.

هرچه روش یادگیری متنوع‌تر باشد، اتصالات قوی‌تری در مغز شکل می‌گیرد و آموزش در حافظه ماندگارتر می‌شود. به عنوان نمونه اگر در یادگیری کلمات به جای ظاهر کلمه روی معنای آن تمرکز شود، در اثر توجه به ارتباط بین کلمات جدید و کلمات قبلی، یادگیری ماندگارتر می‌شود.

       در آموزش و پرورش با کودکان استثنایی روبرو هستیم که دچار اختلال شناختی هستند که در صورت نقشه‌برداری مغزی، می‌توانیم این کودکان را در مراحل اولیه بیماری شناسایی و در راستای درمان آنها اقدام کنیم.

کمال خرازی رئیس ستاد علوم و فناوریهای شناختی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: