کد خبر: ۹۰۹۹۳
تاریخ انتشار: ۰۵:۴۵ - ۰۶ دی ۱۳۹۴ - 2015December 27
شفا آنلاین>اجتماعی> نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت: «قطع‌نامه پیشنهادی ایران با اجماع کلیه کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص مقابله با ریزگردها به‌عنوان یک چالش و معضل جهانی تصویب شد».
به گزارش شفا آنلاین،ایران مدت‌هاست به‌دنبال تصویب چنین قطع‌نامه‌ای برای مشارکت‌دادن همه کشورهای درگیر در موضوع گردوغبار است. بخش زیادی از گردوغبارهایی که همه‌ساله در ایران رخ می‌دهد از کشورهای همسایه به آسمان ایران می‌آید بااین‌حال آنها تمایل چندانی برای حل مشکل از خود نشان نداده‌اند.

 قطع‌نامه پیشنهادی ایران توسط کمیته دوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در چارچوب فعالیت‌های هفتادمین مجمع عمومی این سازمان مطرح و مورد تصویب قرار گرفت.

 قطع‌نامه پیشنهادی ایران در رابطه با گردوغبارها ذیل دستور کار مربوط به «توسعه پایدار» به تصویب رسید که برای اولین‌بار در این مجمع مطرح و با اجماع تصویب شد. با تصویب این قطع‌نامه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، مسئله ریزگردها به‌عنوان یک چالش و معضل جهانی مورد شناسایی قرار گرفت.

در همین رابطه، غلامعلی خوشرو، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد،  گفت: «پدیده ریزگردها در سال‌های اخیر تبدیل به یک مشکل جدی برای تعدادی از کشورهای منطقه غرب آسیا ازجمله جمهوری اسلامی ایران شده است. مردم ما در بسیاری از استان‌های کشور از این پدیده رنج می‌برند. ریزگردها در چند سال اخیر همواره تأثیر عمیقی بر زندگی روزانه مردم کشورمان داشته است.

این پدیده علاوه بر تأثیرات آن بر سلامت مردم، خسارت‌های جدی اقتصادی و زیست‌محیطی را بر کشورمان وارد کرده است. مقابله با این پدیده به دلیل ابعاد مختلف آن از ظرفیت یک کشور خارج بوده و مستلزم همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه مشارکت سازمان ملل متحد است.

براین‌اساس، پیش‌نویس قطع‌نامه مقابله با ریزگردها به ابتکار جمهوری اسلامی ایران مطرح و مورد حمایت کشورهای درحال‌توسعه به‌ویژه کشورهای غرب آسیا قرار گرفت».

 طبق گفته خوشرو این قطع‌نامه در مدت دو ماه گذشته در سازمان ملل متحد مورد مذاکره قرار گرفت و متن نهایی آن روز چهارشنبه هفته گذشته با اجماع کلیه کشورهای عضو سازمان ملل متحد به تصویب رسید. این قطع‌نامه اولین قطع‌نامه‌ای است که در سازمان ملل متحد برای مقابله با پدیده ریزگردها تصویب شده است. درواقع با تصویب این قطع‌نامه مسئله ریزگردها و اثرات منفی این پدیده در کشورهای متأثر از آن مورد شناسایی جهانی قرار گرفت. 

آن‌گونه که سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفته است در این قطع‌نامه چهار نکته مهم در مورد ریزگردها مطرح شده است. اول اینکه در این قطع‌نامه، پدیده ریزگردها به‌عنوان معضلی جدی و مهم برای دستیابی به توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی در کشورها و مناطق متأثر از آن تعریف شده است. نکته دوم اینکه به‌روشنی ذکر شده پدیده ریزگردها در چند سال اخیر آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی قابل توجهی را به ساکنان این کشورها و مناطق وارد کرده است.


سوم هم همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی و مشارکت و نقش سازمان ملل متحد و ظرفیت‌سازی‌های لازم برای کشورهای متأثر از ریزگردها مورد توجه قرار گرفته است و نکته چهارم اینکه قطع‌نامه بر ضرورت اقدامات فوری برای مقابله با مسئله ریزگردها تأکید می‌کند.

همچنین گفته شده این قطع‌نامه ضمن تأکید بر ضرورت‌های لازم برای همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی برای مقابله با پدیده ریزگردها، به نقش سازمان ملل متحد در پیشبرد چنین همکاری‌هایی پرداخته است.


همچنین از نهادها، آژانس‌ها، برنامه‌ها و منابع مالی سازمان ملل متحد به‌ویژه برنامه عمران ملل متحد، برنامه توسعه ملل متحد، سازمان هواشناسی جهانی، سازمان بهداشت جهانی، کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی و کلیه سازمان‌های منطقه‌ای دیگر دعوت می‌کند ضمن توجه به مسئله ریزگردها در پیشبرد ظرفیت‌های لازم برای مقابله با این پدیده به کشورهای متأثر از پدیده ریزگردها به‌ویژه از طریق اجرای پروژه‌های منطقه‌ای، تبادل اطلاعات، کارشناس و افزایش همکاری‌های فنی ازجمله از طریق سیستم پایش و پیش‌بینی کمک کند. علاوه بر این قطع‌نامه تصویب‌شده از کلیه کشورهای متأثر از پدیده ریزگردها، نهادهای مرتبط سازمان ملل متحد، سازمان‌های منطقه‌ای و دیگر سهام‌داران دعوت می‌کند در راستای اجرای اهداف این قطع‌نامه تلاش کنند.

نماینده ایران در رابطه با اینکه با اجرای این قطع‌نامه شاهد چه اتفاقی در زمینه همکاری‌های بین‌المللی برای حل مسئله ریزگرد‌ها خواهیم بود؟ نیز این‌طور توضیح داد: «درواقع با اجرا و عملیاتی‌شدن مفاد این قطع‌نامه به‌عنوان اولین قطع‌نامه سازمان ملل متحد برای مقابله با پدیده ریزگردها ظرفیت مناسبی برای گسترش همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه برای کشورمان و کشورهای غرب آسیا به وجود آمده است، انتظار ما آن است که با گسترش همکاری به‌ویژه میان کشورهای منطقه و با مشارکت و حمایت سازمان ملل متحد شاهد کاهش تأثیرات منفی ریزگردها به‌ویژه در کشورمان باشیم». شرق

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: