کد خبر: ۹۰۸۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۰۵ دی ۱۳۹۴ - 2015December 26
دکتر فروتن در گفتگوی اختصاصی باشفاآنلاین:
شفاآنلاین:"ما نمي توانيم شبكه هاي اجتماعي را حذف كنيم. پس توصيه مي كنيم كه همسران وقتي متوجه مي شوند كه طرف مقابلشان زمان زيادي را و به شكل افراطي در شبكه هاي اجتماعي مي گذراند اين يعني او دارد پيامي نامحسوس مي دهد و در واقع آنچه را مي خواهد در خانه و كنار همسرش پيدا نمي كند".
دكتر مصطفي فروتن_ روانشناس _ با بیان این مطلب به شفاآنلاين گفت: در روابط بين زن و شوهرها به طور معمول دلايل  مختلفي وجود دارد كه فضاي گفت و گو ميان آنها را تحت الشعاع قرار مي دهد. هر چند در نظر گرفتن نقش اين عوامل براي بررسي موضوع مهم است اما اين علت ها همگي به منزله ماشه چكان و به عبارتي  دلايل ثانويه هستند . يعني باعث تبلور مشكلات و آسيب هاي زندگي مي شوند و خودشان علت اصلي نيستند.

امروزه به ضرورت رشد تكنولوژي ، سرگرمي هايي وارد زندگي ها شده است كه اعضاي خانواده را از هم دور كرده است. زماني تلويزيون ، بعد ازآن  ماهواره و سپس شبكه هاي مجازي و فيس بوك و تلگرام و ... افراد را به خود مشغول كرده اند. اما آيا به واقع اين ها عامل جدايي اعضای خانواده از يكديگر است؟

اين روانشناس افزود: عامل اصلي كه باعث مي شود اين موارد فرصت تبلور پيدا كنند فقدان روح واقعي زندگي است. متاسفانه اغلب زوجين از يكديگر توقعات نا به جا دارند و وقتي احساس مي كنند توقعاتشان برآورده نمي شود به سوي جايگزين مي روند .

Image result for ‫دکترمصطفی فروتن روانشناس‬‎

وی خاطر نشان کرد :امروزه فضاي مجازي به جايگزيني براي خواسته هاي اعضاي خانواده تبديل شده است. در واقع به جاي آنكه زوجين اين فضاي امن را در كنار هم و در گفت و گو با هم احساس كنند آن را در فضاي مجازي جست و جو مي كنند. اغلب خانم ها از همسرانشان گلايه دارند كه شوهر ما نسبت به حرف ها و خواسته هاي ما بي توجه است .

فروتن خاطرنشان کرد: من نه به عنوان يك محقق مرد بلكه به عنوان يك روانشناس كه روزانه با دهها زوج سرو كار دارم به جرات مي گويم كه در دنياي امروز متاسفانه هيچ كسي مشكلات و دغدغه هاي زندگي در عصر صنعتي را از نگاه يك مرد بررسي نمي كند. خانم ها از شوهرانشان توقع توجه و درك و شنيدن دارند اما خودشان براي درك همسرانشان كاري نمي كنند.


دكتر فروتن در ادامه گفت: متاسفانه ما امروزه  شاهد افول و نابودي برخي از اعتقادات ، باورها و ريشه هاي زندگي هستيم. پر واضح است كه تلگرام و فيس بوك به هيچ عنوان بد نيست اما اغلب زوجين به دليل آنكه فضاي گفت و گوي امن را در خانه پيدا نكرده اند به سكوت رو آورده اند. اما اين سكوت شكل جديد تري  پيدا كرده يعني به سوي  فضاي مجازي رفته است. در واقع زوجين  محل امني در شبكه هاي اجتماعي پيدا كرده اند و بدون ترس از زير سوال رفتن يا دعوا به راحتي حرف هايشان را در آنجا با هر كسي كه بخواهند مطرح مي كنند.

به گفته اين روانشناس، امروزه گوشي هاي تلفن همراه به پناهگاهي براي زن و شوهران تبديل شده است.حال آنکه متاسفانه ما سواد ارتباط با يكديگر را نداريم. ارتباطات ما كيفيت خوبي ندارد.  در صحبت كردن خيلي از موارد را مراعات نمي كنيم. جمله معروفي كه بين زن و مردها زياد مي شنويم اين است كه « تو كه كاري نمي كني اگر آشپزي و نظافت و  بچه داري مي كني وظيفه ات است. يا" اگر دو شيفت كار مي كني وظيفه ات است كه پول دربياري و خرجي بدهي».


فروتن به خانواده ها توصيه كرد : واقعيت اين است كه ما نمي توانيم شبكه هاي اجتماعي را حذف كنيم. پس توصيه مي كنيم كه همسران وقتي متوجه مي شوند كه طرف مقابلشان زمان زيادي  را و به شكل افراطي در شبكه هاي اجتماعي مي گذراند اين يعني او دارد پيامي نامحسوس مي دهد و در واقع  آنچه را مي خواهد در خانه و كنار همسرش  پيدا نمي كند.


وی افزود: پس بايد ضمن شنيدن حرف هاي يكديگر با هم به يك توافق درباره زمان استفاده از اين فضاهاي مجازي برسند و بهتر است كه اين زمان در ساعت هايي باشد كه كنار هم نيستند . يعني در گام نخست همديگر را زير سوال نبريم و در گام بعدي استفاده از اين فضاها بسيار محدود و غير از زمان هاي خانوادگي باشد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
لیلا رصایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
0
0
سلام با تشکر از صحبتهای متین جنابعالی دز رابطه با استفاده صحیح از شبکه های اجتماعی به نطر من خوبه که همسران در کنارهم نشسته و هردو باهم از یک گوشی استفاده کنند ومطالب را نطالله کنند و مشترکا از این فصای مجازی بهره مند شوند واین در بهتر شدن روابطشان موثراست
کلثوم ادهمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
0
0
زندگی یعنی تعامل و تعامل صورت نمی‌پذیرد مگر در ارتباطات کلامی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: