کد خبر: ۹۰۸۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۰ - ۰۳ دی ۱۳۹۴ - 2015December 24
شفا آنلاین>سلامت>رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عصر پنجشنبه، پروژه نقشه برداری مغزی(brain mapping) را در شیراز افتتاح کرد.
به گزارش شفا آنلاین ، این پروژه، در مرکز تحقیقات و علوم اعصاب، در بیمارستان شهید دکتر چمران شیراز، آغاز به کار کرد.
رئیس مرکز تحقیقات و علوم اعصاب بیمارستان چمران شیراز در مورد این پروژه، گفت: پروژه تصویربرداری مغزی، با هدف ایجاد زیرساخت های پژوهشی در مطالعات تصویربرداری عملکرد مغزی، تحریک مغزی و پردازش انواع داده های مغزی، در شیراز راه اندازی شده است .
مجیدرضا فرخی، پایش سیستم عصبی در حین جراحی و توانبخشی عصبی را از دیگر مواردی دانست که با راه اندازی این پروژه، امکان پذیر می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در حاشیه افتتاح این طرح گفت: تصویربرداری پزشکی به عنوان یک فناوری کاربردی برای ایجاد تصویر از داخل بدن انسان به صورت ساختاری و یا عملکردی به منظور اهداف کلینیکی یا علوم پزشکی شامل مطالعات آناتومیک و فیزیولوژیک مورد استفاده قرار می­گیرد.
محمد هادی ایمانیه افزود: تصویربرداری با تشدید مغناطیسی یکی از سیستم­های تصویربرداری پزشکی است که بتازگی به طور ویژه مورد توجه و استفاده قرار گرفته و دلیل این امر، قابلیت­های مهم این روش از لحاظ عدم استفاده از پرتوهای یونیزه کننده، تهیه مقاطع تصویری از جهات مختلف و ایجاد تصویر با کیفیت متفاوت است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد : همواره این روش در علوم مغز و اعصاب به دلیل قابلیت­های بالا از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و در نمایش ساختار مغز کمک شایانی به متخصصان این رشته می کند.
ایمانیه گفت : کاربردی که اخیرا در شناسایی و مطالعه مغز بسیار مورد توجه قرار گرفته است، مطالعه عملکردی مغز از جنبه های علوم شناختی است و این امر سبب شده تا با استفاده از تصویر برداری عملکردی علاوه بر جنبه­های ساختاری به جنبه­های عملکردی مغز و روابط بین شبکه­های مغزی نیز پرداخته شود.
وی راه اندازی این پروژه در شیراز را گامی برای کاربردی تر شدن علوم پزشکی و دستیابی به تجهیزات پیشرفته برای تشخیص و درمان بیماری ها دانست.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: