کد خبر: ۹۰۷۵۸
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۰۴ دی ۱۳۹۴ - 2015December 25
شفا آنلاین>اجتماعی> یکی از معروف‌ترین رسانه‌های امریکا، ایران را در فهرست 16 کشور نخست برای سفر قرار داد و به مخاطبان خود پیشنهاد کرده است تا سال 2016 به ایران سفر کنند.
 به گزارش شفا آنلاین، این برای نخستین بار  نیست که سایت‌ها و رسانه‌های معتبر جهانی سفر به ایران را به گردشگران پیشنهاد می‌دهند اما نگاه سی ان ان به این ماجرا پس از تصویب «لایحه محدودیت مسافرتی به امریکا» در کنگره، مجلس سنا و امضای آن توسط رئیس جمهوری این کشور، بازخوردهای بسیاری در فضای مجازی و رسانه‌ای داشته است.

 البته پیش از سی‌ان‌ان، این وزارت خارجه استرالیا بود که تنها دو روز پس از امضای این لایحه، به شهروندان استرالیایی گفت به ایران سفر کنند. این دعوت سفر به ایران پس از روی کار آمدن دولت روحانی شروع شد و پس از توافق ایران با 1+5 شدت گرفت.  

 پیش از این هم جری سورکین (Jerry Sorkin)، مدیر یک آژانس گردشگری امریکایی که حدود 6 سال است به مقصد ایران تورهای سیاحتی می‌فرستد، با ارسال ایمیلی به همه مشتریانش در سراسر جهان، به توافق هسته ای اشاره کرده و نوشته بود: «با وجود آنکه همه نمی‌توانند به طور قطع بگویند توافق در «وین» همه مسائل و نگرانی‌ها را حل کرد، ولی حقیقت آن است که پس از سه دهه مذاکرات ثمربخشی صورت گرفته و قدم‌های مثبتی به سمت جلو برداشته شده است.»

چندی پیش نشنال جئوگرافیک و نشریه سفر و اوقات فراغت، رتبه‌بندی مناطقی را که در سال 2016 باید به آن سفر کرد فهرست کردند، در فهرست نشنال جئوگرافیک که این گزارش را برای مخاطبانش در انگلیس نوشته، ایران اول شد.


همچنین بریتانیایی‌ها با دادن رأی بالا به ایران، آن را در میان سه مقصد محبوب گردشگران در سال 2016 قرار دادند. با اعلام این گزارش بازار جهانی سفر، رسانه‌های زیادی همچون رویترز،  بی‌بی سی و «تراول ویکلی» به  انتشار خبر صدرنشینی ایران در بین مقاصد محبوب سفر در سال 2016 پرداخته‌اند. در فهرست نشریه سفر و اوقات فراغت هم با تیتر «بازگشت به عرصه» جهانی برای ایران، کشور ما را در رتبه پنجم قرار داد.پس از آن شبکه تلویزیونی یورونیوز گلچینی از فهرست‌های مختلف کرد را اعلام کرد. این فهرست «یورونیوز» شامل شش کشور بود که ایران هم در آن قرار داشت.

  اول ایران بعد امریکا
 «سی‌ان‌ان» در ابتدای گزارش خود می‌نویسد:«بهترین داستان‌ها از جاده هایی شروع می‌شود که در آن سفر‌های کمی شده است. با ایجاد راه‌های جدید، کشورهای در حال توسعه از آمدن گردشگران استقبال خواهند کرد.» به نوشته سی سی ان پاسخ این سؤال که برای 2016 چه مکان هایی جذاب هستند؟! را متخصصانی که درباره مناطق مسافرتی جدید تحقیق می‌کنند داده‌اند. مغولستان در ابتدای فهرست آنها قرار دارد بعد هم «پاپوآ گینه نو» در اقیانوسیه.  این کارشناسان پس از ماداگاسکار در آفریقا و قطب شمال، ایران را به عنوان پنجمین  کشوری که باید در سال میلادی آینده به آن سفر کرد معرفی می‌کنند. امریکا نهمین کشور فهرست سی‌ان‌ان است.
  کویرگردان ها اجازه ورود به نائین را نیافتند
«مسعود سلطانی فر» رئیس سازمان میراث فرهنگی پیش از این در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران بخش زیادی از گردشگران بویژه  اروپایی‌ها را توریست هایی دانسته بود که به دنبال کویرهای کشور هستند.


این مسأله بارها از سوی گردشگران و کارشناسان حوزه طبیعت گردی هم تأیید شده اما ممانعت از ورود تورهای مجوز دار به کویرهای شناخته شده کشور فعالان این حوزه را بشدت نگران کرده است.  همزمان خبر می‌رسد که یک تور 32 نفره مجوزدار را پلیس راهنمایی و رانندگی نائین از ورود به کویر بازداشته است. آن‌طور که «کریم شادفر»، مدیر دفتر خدمات مسافرتی مسئول این تور به ایسنا گفته است: «بیشتر آنها خانواده و متأهل بودند و از تهران راهی اصفهان شدند، وقتی راننده برای کنترل مدارک به پاسگاه نائین مراجعه کرد، پلیس به آن اتوبوس و مسافرانش اجازه ورود به شهر را نداد و آنها را به اتهام اختلاط متوقف کرد.»
«رضا اباذری» رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری تهران هم حضور تورهای غیرمجاز در کویر را عامل منفی شدن نگاه‌ها به کویرگردی می‌داند و می‌گوید: «تورهای غیرمجاز که نه مجوز دارند، نه گردشگران را بیمه می‌کنند و نه دوره‌های کافی دیده‌اند، براحتی وارد کویر می‌شوند وهیچ نظارتی روی آنها نمی‌شود. در صورتی که نهادها ودستگاه‌های متولی باید روی تورهای غیر مجاز دست بگذارند.»

او می‌گوید: «مسافر به صورت مجاز ثبت نام کرده، آژانس هم مجوز داشته و تخلفی انجام نداده است، بنابراین باید مورد حمایت قرار گیرد.» به اعتقاد او دستگاه‌ها باید به کمک توسعه گردشگری بیایند تا به جای خروج ارز از کشور، ارز وارد کشور شود.

«فریدون الهیاری » مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری اصفهان نیز در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران می‌گوید:«سازمان میراث فرهنگی با هر نوع برخوردی که حقوق شهروندی و شهروندان را تهدید کند، مخالف است.»   الهیاری البته درباره مسأله نائین صحبتی به میان نمی‌آورد:«چون این موضوع در حال بررسی است.» برخورد با تورهای کویرگردی در چهار، پنج سال اخیر شدت گرفته است.


الهیاری می‌گوید:« ما فضا را برای پذیرایی از گردشگران کویر باز کردیم اما معمولاً با عوض شدن پست‌ها دوباره به نقطه شروع می‌رسیم.»ایران
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: