کد خبر: ۹۰۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۰۳ دی ۱۳۹۴ - 2015December 24
مديريت منابع سلامت چكه مي‌كند
شفاآنلاین:جامعه>در روزهايي كه بهارستاني‌ها در شمارش معكوس مجلس نهم خود را براي بررسي لايحه بودجه 95 آماده مي‌كنند، دستگاه‌ها هم درتلاشند سهم بيشتري از بودجه را به خود اختصاص دهند. در اين ميان وزارت بهداشت كه با اجراي طرح تحول سلامت حسابي دخل و خرجش به هم ريخته است نيز براي جور كردن منابع پايدار طرح تحول چانه‌زني‌هايش را آغاز كرده است.
 بر اين اساس هاشمي با اشاره به اينكه پايدار شدن منابع طرح تحول مشروط به گره خوردن آن به ماليات بر ارزش افزوده و عوارض كالاهاي آسيب‌رسان سلامت است، از دولت خواست 4 درصد از 8 درصد ماليات بر ارزش افزوده را به حوزه سلامت اختصاص دهد.

به گزارش شفاآنلاین : بيش از يك سال و نيم است كه طرح تحول سلامت كليد خورده است. منابع اجراي طرح تحول از يك درصد ماليات بر ارزش افزوده و 10 از درآمد هدفمندي يارانه‌ها تأمين شد. بنا بود سهمي از ماليات كالاهاي آسيب رسان به سلامت نيز به اين طرح اختصاص يابد تا بودجه مورد نياز اين طرح تأمين شود. اگرچه ماليات بر كالاهاي آسيب رسان بر سلامت به سلامت نرسيد اما بخش‌هاي ديگر بودجه طرح تحول تحقق يافت. با اين وجود از حال و هواي سخنان وزير بهداشت و معاونانش اينطور به نظر مي‌رسد كه كفگير طرح تحول به ته ديگ خورده است و ديگر بودجه‌اي در بساط نيست. بخشي از مشكل بي‌پولي نظام سلامت به همكاري نكردن بيمه‌ها و بدهي 8 هزار ميليارد توماني به وزارت بهداشت است. بخش ديگر اين چالش اما از نگاه منتقدان وزارت بهداشت به نحوه مديريت منابع تزريق شده به نظام سلامت باز مي‌گردد. منابعي كه بخش عمده‌اي از آن صرف افزايش دستمزد پزشكان و بالا بردن تعرفه‌ها شد. با وجود اين وزير سيد حسن قاضي زاده هاشمي هم مانند ساير وزرا و مسئولان در روزهايي كه دولت مشغول تدارك لايحه بودجه است، مي‌كوشد تا براي وزارتخانه متبوعش سهم بيشتري بگيرد و به همين خاطر پيشنهاد داده تا 4 درصد از ماليات بر ارزش افزوده به سلامت برسد.

تلاش براي ايجاد اعتبار پايدار
وزير بهداشت گفت: جهت پايدار شدن منابع نظام سلامت علاقه‌منديم تمام اعتباراتي كه به وزارت بهداشت مي‌دهند، حذف شود و آن را گره بزنند به ماليات بر ارزش افزوده و عوارض بر كالاهاي آسيب رسان سلامت، چراكه در اين صورت اعتبارات اين حوزه تضمين مي‌شود، يعني نه وابسته به نفت است كه معلوم نباشد با چه قيمتي فروخته مي‌شود و نه به منابع عمومي.
اين پيشنهاد در سال گذشته هم مطرح شد، بيست و چند هزار ميلياردي را كه براي وزارت بهداشت به طور عام اعم از دانشگاه‌ها، بهداشت و درمان، دارو و... اختصاص مي‌دهند، حذف كنند و به جاي آن 4 درصد ماليات بر ارزش افزوده را به اين حوزه اختصاص دهند. اگر چنين اتفاقي بيفتد اين منبع پايدار مي‌شود و سال به سال هم رقم ماليات بر ارزش افزوده در خزانه افزايش پيدا مي‌كند، از سوي ديگر چنين منابعي به بودجه عمومي و نفت وابسته است.

اعتبارات بودجه 95 بيمه‌ها مشكل را بيشتر مي‌كند
بنا به اظهار هاشمي، اعتباراتي كه روي كاغذ مي‌آيد، تخصيص پيدا نمي‌كند يا اگر تخصيص مي‌دهند، خزانه پولي ندارد كه بپردازد، درحالي كه اگر اعتبارات وزارت بهداشت به ماليات بر ارزش افزوده و عوارض كالاهاي آسيب‌رسان گره مي‌خورد، نيازي نبود كه اين وزارتخانه تخصيص بگيرد يا به دنبال خزانه برود. هاشمي با اشاره به نامتناسب بودن بودجه و هزينه‌اي كه براي بيمه‌ها در بودجه 95 در نظر گرفته شده است، گفت: اگر بناست بيمه‌ها را با اين تعداد بيمه شده و اين ميزان از خدمت سازمان‌هاي بيمه‌گر، حمايت كنند، اعتباراتي كه درسال 95 براي آنها ديده شده است اصلا متعادل نيست و مشكلات ما را بيشتر مي‌كند.

بي عدالتي يا بي‌پولي؛ مشكل طرح تحول
همكاري نكردن و سنگ اندازي سازمان‌هاي بيمه‌گر در مسير بهداشت و درمان موضوع تازه‌اي نيست. با وجود اين اما مديريت مالي نظام سلامت و نحوه هزينه كرد منابع هم يكي از نكاتي است كه انتقاد بسياري از كارشناسان را متوجه وزارت بهداشت كرده است. حتي چند تن از نمايندگان مجلس طرح تفحص از چگونگي هزينه كرد منابع در طرح تحول را به هيئت رئيسه تحويل دادند هرچند معلوم نيست تكليف اين طرح چه شد. مسعود پزشكيان، وزير اسبق بهداشت و درمان و يكي از امضاكنندگان اين طرح، يكي از منتقدان اصلي نحوه اجراي طرح تحول است. به باور وي اين طرح كاملاً غيرعلمي و غيركارشناسي است، چون طرحي كه براي يك نفر ۱۰۰ ميليون و براي ديگري يك ميليون درآمد داشته باشد اشتباه است و در هيچ جاي دنيا چنين فاصله درآمدي وجود ندارد. به باور وي دولت در خصوص اجرايي شدن طرح تحول سلامت سنگ تمام گذاشته و اگر بودجه بخش‌هاي ديگر تأمين نشده، بودجه اين طرح به موقع در اختيار بخش درمان قرار گرفته است اما مشكلي كه وجود دارد، بي‌پولي نيست بلكه بي‌عدالتي است.

ناديده گرفتن اقتصاد مقاومتي در مديريت طرح تحول سلامت
پزشكيان معتقد است بارها ثابت شده كه پول هزينه شده توسط دولت به نفع اقشار پردرآمد بوده است و در اين ميان قشر محروم هيچ جايگاهي ندارند. شهلا مير گلو بيان، ديگر عضو كميسيون بهداشت مجلس نيز با بيان اينكه مشكلات مختلفي در مديريت مالي طرح تحول سلامت ديده مي‌شود، مي‌افزايد: بايد بر اساس اقتصاد مقاومتي هزينه‌ها را به گونه‌اي مديريت مي‌كردند كه كمترين هزينه به بدنه وزارت بهداشت تحميل شود اما در اين مسئله ضعيف عمل شده است. به باور اين نماينده مجلس، مديريت طرح تحول و سلامت بايد به گونه‌اي باشد كه كمترين هزينه به مردم وارد شود و از طرفي مردم بيشترين رضايت را نيز داشته باشند؛ اين در حالي است كه بسياري از پرسنل به دليل اختلاف دريافتي‌هايشان ناراضي هستند كه اين اختلافات در ‌‌نهايت به ضرر مريض تمام مي‌شود. از سوي ديگر مجلس با دشواري بودجه‌اي براي طرح تحول نظام سلامت فراهم كرد، اما مردم رضايت ندارند. روزنامه جوان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: