کد خبر: ۹۰۶۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۰۶ دی ۱۳۹۴ - 2015December 27
شفا آنلاین>سلامت>جامعه پزشکی-همایش ها>دهمین همایش انجمن علمی پزشکی لیزری ایران و سومین کنگره کاربرد لیزر در علوم‌پزشکی هفتم تا نهم بهمن‌ماه در سالن شهید غرضی بیمارستان میلاد برگزار می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید مبانی فیزیک پزشکی لیزری، علوم جراحی، چشم‌پزشکی، درماتولوژی و علوم ‌دندان‌پزشکی از محورهای مورد بحث در این کنگره است. رشته‌هایی نظیر آنکولوژی، بی‌هوشی، درد و طب فیزیکی، فیزیوتراپی، پرستاری در پزشکی لیزری و لیزر در فناوری نوین هم در این کنگره مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

       چند روز قبل از برگزاری کنگره، مسوولان برگزاری در نشست خبری پاسخگوی سوالات خبرنگاران بودند. محمدرضا رزاقی، رئیس مرکزتحقیقات کاربرد لیزر در علوم‌پزشکی و شبکه ملی تحقیقات لیزر پزشکی ایران که ریاست این کنگره را هم بر عهده‌ دارد، گفت: «شبکه ملی تحقیقات لیزرپزشکی که تحت نظارت و حمایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد، در راستای نقشه راه لیزر کشور که از سال‌ها قبل طراحی، تدوین و در اختیار شبکه قرار داده شده است، در مسیر گسترش و نهادینه کردن لیزر پزشکی براساس مبانی علمی فعالیت می‌کند.

هدف شبکه ملی بومی‌سازی علوم لیزرپزشکی در زمینه‌های شناخت، ساخت و کاربرد لیزر در رشته‌های مختلف علوم‌پزشکی است. هدف عمده شبکه استانداردسازی در تمام ابعاد و تهیه برنامه‌های آموزشی برای سایر رشته‌هایی است که با این علم درگیر هستند. تا بومی‌سازی هم برای تامین نیازهای ملی و هم منطقه‌ای و بین‌المللی براساس استانداردهای جهانی با موفقیت انجام شود.»

       او از هماهنگ شدن مرکز مرتبط با لیزر خبر داد: «یکی از فعالیت‌های شبکه ملی این است که همه مراکز تحقیقاتی را که ارتباط موضوعی با لیزر دارند، مانند مهندسان، شرکت‌های تولیدکننده، اساتید و دانشجویانی که با لیزر در ارتباط هستند، جمع کند تا بتوان با استفاده از اطلاعات آنها و برنامه‌هایی که با کمک شورای راهبردی شبکه مدون شده است، بهترین تصمیمات گرفته شود.»

       رزاقی درباره رابطه جامعه پزشکی با لیزر هم گفت: «در جامعه پزشکی لیزر هنوز بیگانه است، هر چند لیزر نمی‌تواند به همه مشکلات پزشکی پاسخ دهد، اما در بسیاری از مسائل کمک کننده است. لیزر یک روش کمکی است و پزشکان نباید به دلیل به روز نبودن اطلاعاتشان بیمار را از دریافت خدمات آن محروم کنند.»

مردم باید آگاه شوند

       رضا فکرآزاد، دبیرعلمی سومین کنگره کاربرد لیزر در علوم‌پزشکی و رئیس انجمن علمی لیزر ایران است. او در بخشی از صحبت‌هایش، درباره آگهی‌های تبلیغاتی که درباره لیزر نظر داد: «نباید به‌خاطر جذب مخاطب نقدهایی مطرح شود که ابعاد مثبت قضیه را نادیده بگیرد.

 درخواست ما این است که برنامه‌های آگاه سازی مردم بهتر شود. قطعا کاربر آگاه راه را برای اشکالات و سوء‌استفاده از تکنولوژی می‌بندد. بنابراین چنانچه بتوان بینش مردم را نسبت به تکنولوژی‌های جدید بالا برد، همکارانی که قرار است، خدمات لیزر ارائه دهند، از مسیر خارج نمی‌شود.»

فکرآزاد گفت: «برنامه آموزشی لیزر که یک مطالعه تطبیقی است، از 30 کشور دنیا مشاور بین‌المللی دارد. بنده به‌عنوان مسئول این برنامه در قالب شبکه کریکولوم‌های آموزشی سایر کشورهای دنیا را ثبت می‌کنیم تا بتوانیم برنامه آموزشی 10‌ سال آینده را در قالب تیم 70 نفره (10 رشته 7 نفره) تدوین کنیم. تا این تیم بتواند در آینده نزدیک به‌علم لیزرپزشکی آکادمیک‌تر وارد شود. علم لیزر سریع‌تر از علوم پزشکی حرکت می‌کند. اما با وجود این تکنولوژی‌ها و دانش آکادمیک موجود، حرکت ما در این زمینه کند است.»

       به گفته فکرآزاد لیزر در سه حوزه پزشکی تشخیص، آموزش و درمان کمک‌کننده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: