کد خبر: ۹۰۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۷ - ۰۲ دی ۱۳۹۴ - 2015December 23
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت> بعد ازظهر روز بیست و هشتم آذر ماه سال جاری سانحه‌ تصادفی مقابل بیمارستان خصوصی سجاد به وقوع پیوست که برخلاف سایر اتفاقات مشابه، سروصداهای زیادی به پا کرده و یک بار دیگر فضای مجازی را به جولانگاه تاخت و تاز احساسات و قضاوت‌های مردمی تبدیل کرد.
 در زمینه ارائه خدمات اورژانسی به بیماران خارج از بیمارستان‌ها خلاء قانونی وجود دارد؟
     به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپیدو  به نقل از شاهدان عینی ماجرا، کادر درمانی بیمارستان قدری با تاخیر بر بالین مصدوم حاضر شدند و برخی علت این تاخیر را عدم مسئولیت‌پذیری پرسنل بیمارستان در انتقال بیمار و تعلل به اورژانس عنوان کردند.

 این درحالی است که رئیس اورژانس کشور معتقد است پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی آموزش‌های لازم را درخصوص حوادث ترافیکی ندیده‌اند و علت آن این است که اورژانس اصلا به این حوزه ورود پیدا نکرده است. امین صابرنیا ضمن رد ادعای عدم مسئولیت‌پذیری کادر درمانی بیمارستان، می‌گوید: «اینکه پرسنل بیمارستان بر بالین مصدوم حاضر شده و او را به بیمارستان منتقل کرده‌اند، مصداق یک کار حرفه‌ای است.

 آنها برانکارد آوردند و مصدوم را منتقل کردند. اما ارائه مطلوب خدمات ازسوی پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی، نیازمند آموزش‌های خاص است که یک تعریف کاملا مجزا از تعاریف داخل بیمارستان دارد.»

برنامه‌های سازمان یافته برای تخریب پزشکان
       مدیرعامل بیمارستان سجاد اما هم‌نظر با وزیر بهداشت است و می‌گوید یک سیستم خاص طراحی شده تا فضا را علیه پزشکان متشنج کند. منصور آذریان با بیان اینکه بنده نمی‌توانم از تمام حوادث خارج از بیمارستان مطلع باشم، ادامه می‌دهد: «سال گذشته اتفاق مشابهی افتاد و بیماری از ناحیه ران دچار شکستگی شد. ما بیمار را به بیمارستان منتقل و او را احیا و سپس جراحی اورژانس کردیم که هزینه جراحی او قریب به 10 میلیون تومان شد.

در ادامه همراه بیمار شکایتی تنظیم کرد مبنی‌بر اینکه کادر بیمارستان اقدام به سرقت بیمار از خیابان وانتقال آن به بیمارستان خصوصی کرده‌اند، درحالی که بنده قصد انتقال بیمار به بیمارستان دولتی را داشته‌ام.» آذریان تصریح می‌کند: «این بیمار هم اگر زنده می‌ماند و قطع نخاع می‌شد، می‌توانست اقدام به شکایت کند. لذا انتقال این مصدوم به بیمارستان برای بنده یک ریسک بزرگ بود که آن را انجام دادم. حتی هنگام تحویل جسد بیمار به خانواده او، علی‌رغم صورتحساب 5میلیون تومانی هیچ هزینه‌ای دریافت نکردیم.»

خلاء قانونی
       شاید مهمتر از اخلاقی یا غیراخلاقی بودن عملکرد پرسنل بیمارستان سجاد، بررسی این موضوع است که قانون برای این موارد خاص چه رفتاری را پیش‌بینی کرده است. رئیس اورژانس کشور ادعا می‌کند که در هیچ جای قانون تصریح نشده که پرسنل به بیرون از بیمارستان مراجعه کنند و به بیماران یا مصدومان خدمت ارائه دهند.

 بلکه قانون تصریح کرده اگر بیمار بدحال به یک بیمارستان رسید باید خدمات بگیرد. صابرنیا ادامه می‌دهد: «حتی انسان‌های ناظر اگر دارای مدرک پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی هستند، موظف به ارائه خدمت به فرد آسیب دیده هستند. لذا قانونی در مورد اینکه همه آمادگی برای حوادث ترافیکی داشته باشند، نداریم. کمااینکه اگر این قانون وجود داشته باشد، درواقع نوعی ارائه مجوز به مردم برای انجام رفتارهای پرخطر داخل شهری است.»

مدیرعامل بیمارستان سجاد هم می‌گوید که هیچ قانونی در این زمینه نداریم. آذریان به یکی از مواد قانون مجازات اسلامی اشاره می‌کند که در آن آمده است: «درصورتی که هر فرد، یک مصدوم یا کسی که جانش در خطر است، ببیند، موظف است که او را نجات دهد. در صورت عدم انجام این کار، از 6 ماه تا یک سال حبس برای او در نظر گرفته می‌شود.

 اگر این فرد پزشک یا کادر درمانی باشد، جرم او سه برابر است. اما این زمانی است که فرد، مصدوم را ببیند و در مورد شخصی که به او، مصدومیت را اطلاع دهند، صادق نیست. برخی به این قانون استناد و عملکرد بیمارستان را زیر سوال بردند.»

       عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز اذعان می‌کند که هیچ قانونی وجود ندارد که تصریح کند پرسنل بیمارستان باید از بیمارستان خارج و به بیمار خدمات ارائه دهند. عبدالرحمان رستمیان می‌گوید: «اما هرکس حتی غیرپزشک که شاهد وخامت حال دیگری باشد باید تلاش خود را برای نجات جان او انجام دهد. به هرحال این امکان وجود دارد که کمک‌های اولیه به مصدوم حتی در خیابان انجام شود. بعد از آن نیز انتخاب محل درمان به عهده بیمار است و او تصمیم می‌گیرد که به بیمارستان دولتی مراجعه کند یا خصوصی؟»

 وی ادامه می‌دهد: «این نوع اتفاقات محدود است و اگر دوباره اتفاق بیفتد، کادر درمانی بیمارستان موظف است که مصدوم را حداقل از حالت اورژانس خارج کند.»

رستمیان با یادآوری اینکه در گذشته اگر فردی یک بیمار یا مصدوم تصادفی را به داخل بیمارستان منتقل می‌کرد، باید در قبال آن پاسخ‌گو می‌شد، تصریح می‌کند: «حتی فرد کمک کننده را زندانی و مجبور به دریافت رضایت می‌کردند.

 اما از زمانی که قانون اختصاص 10درصد از بیمه حوادث به اورژانس عملی شد، مصدومان به شکل رایگان در سیستم دولتی درمان شدند و هرکس مصدومی را به بیمارستان منتقل کند، پیگیری نمی‌شود که چه کسی باعث این مصدومیت شده است؟» وی ادامه می‌دهد: «در هر صورت اگر یک بیمار به بیمارستان خصوصی هم مراجعه کرد، باید توسط بیمارستان به حالت عادی بازگردد و بعد اگر توان مالی ضعیفی داشت به سیستم دولتی ارجاع شود.»

یک راهکار در این زمینه

سوال بعدی این است که خلاء آموزش پرسنل اورژانس پیش‌بیمارستانی در زمینه رسیدگی به مصدومان خارج از بیمارستان تا چه زمان باید ادامه داشته باشد و آیا اصلا نیازی به رفع این خلا وجود دارد یا خیر؟
       رئیس اورژانس کشور در پاسخ به این سوال می‌گوید که اگرچه وقوع این نوع سوانح با این شدت در داخل شهر نادر است و لذا ضروری نیست که به پرسنل آموزشی در این خصوص داده شود، اما هم‌اکنون برای پرسنل خود در اورژانس پیش بیمارستانی این آموزش‌ها را مدنظر قرار داده‌ایم و دوره‌های 5 روزه‌ای را در مورد چگونگی انتقال بیمار از داخل خودرو به بیرون، از آنجا به برانکارد، از برانکارد به داخل آمبولانس و از داخل آمبولانس به بیمارستان برگزار می‌کنیم.

 این فرایند کاملا متفاوت از رفتارهای داخل بیمارستانی است، البته خیلی از رفتارهای آنها در موازات هم قرار دارد.» صابرنیا ضمن قائل شدن تفاوت میان بیمارستان عمومی و تروما، خاطرنشان می‌کند: «دسترسی به کولار مجانی برای انتقال بیمار در بیمارستان‌های ترومایی تعریف شده است و این بیمارستان‌ها آشنایی بهتری نسبت به مسائل بیماران ترومایی دارند.»

 وی ادامه می‌دهد: «نیاز بیمارستان‌های عمومی ما به رفتارهای بیرون بیمارستانی یک مقدار کم است، چراکه درصد انتقال بیمار ترومایی به داخل بیمارستان عمومی پایین است. درواقع کم پیش می‌آید که بیمار ترومایی را به بیمارستانی منتقل کنیم که مثلا جراح مغز و اعصاب به صورت شبانه روزی نداشته باشد.»

       اما همه اینها تنها یک روی سکه بود. در وقوع این اتفاق عامل مهم دیگری نیز دخیل بود که برای جلوگیری از حوادث مشابه، بهتر است به آنها نیز توجه شود. رئیس اورژانس کشور ضمن عادی دانستن وقوع سوانح رانندگی در سطح شهر می‌گوید: «اما اینکه یک تصادف با این سرعت بالا رخ دهد، نشانگر رفتار اشتباه برخی رانندگان است

. همه افراد وقتی برای اخذ گواهینامه رانندگی اقدام می‌کنند، متوجه می‌شوند که سرعت مجاز برای رانندگی داخل شهر بین 20 تا 40 کیلومتر در ساعت است. لذا نوع فرهنگ ترافیکی ما اشتباه است که برای جلوگیری از تکرار این حوادث، این فرهنگ باید اصلاح شود.»

       مدیرعامل بیمارستان سجاد هم دل پردردی از مردم حاضر در صحنه دارد و می‌گوید: «افراد حاضر جلوی بیمارستان چرا اجازه دادند خودروی ضارب فرار کند؟ حتی تعدادی زیادی پلیس در میدان فاطمی حضور داشته‌اند و هیچ اقدامی در جهت جلوگیری از فرار راننده نکرده‌اند.» آذریان ادامه می‌دهد: «متاسفانه در هر حادثه به دنبال نتیجه می‌گردیم در حالی که باید ریشه را بررسی کنیم.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: