کد خبر: ۹۰۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۱ - ۰۱ دی ۱۳۹۴ - 2015December 22
وزیر بهداشت خبرداد:
شفاآنلاین :سلامت >جامعه پزشکی >وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تشکیل ستادهای صرفه جویی در دانشگاه های علوم پزشکی خبر داد و گفت: تنها راه تحول در نظام سلامت اصلاح و تجمیع بیمه ها است.

به گزارش شفاآنلاین، سیدحسن هاشمی روز سه شنبه در نشست کمیته راهبردی گایدلاین های درمانی(راهنمای بالینی) در وزارت بهداشت افزود: وزارت بهداشت تا امروز حدود 400 گایدلاین درمانی را برای ساماندهی خدمات درمانی تبیین کرده اما این راهنماهای بالینی سالهاست که در قفسه های بیمه ها و مراکز درمانی معطل مانده و خاک می خورد.


وی افزود: این که چرا این راهنماهای بالینی تا کنون اجرا نشده دلایل مشخصی دارد و نگاه های سیاسی آلوده به اغراض شخصی در اجرا نشدن این راهنماها موثر بوده است.

وزیر بهداشت گفت: تنها راه اصلاح نظام سلامت اجرای گایدلاین ها با همکاری بیمه ها است و هیچ راه دیگری برای اجرای گایدلاین ها بدون همکاری دستگاهی که پول در اختیارش است نمی شناسم.

وزیر بهداشت ادامه داد: تنها راه اجرای گایدلاین ها نیز توانمند شدن بیمه ها است و برای این کار باید حداقل 7500 میلیاردتومان به اعتبارات بیمه ها از سال آینده اضافه شود.



هاشمی گفت: برای رسیدن به این هدف اولا باید برخورد با تخلفات پزشکان از طریق سازمان نظام پزشکی جدی تر شود و مهم تر از آن این است که بیمه ها را توانمند کنیم و اقدام بعدی این است که با آموزش، رفتار پزشکان و ارائه دهندگان خدمات سلامت و همچنین مردم را به عنوان دریافت کنندگان خدمات اصلاح کنیم.

وزیر بهداشت افزود: در ابتدای طرح تحول سلامت با بیمه ها برای اجرای این طرح توافق کردیم اما منابع بیمه ها تامین نشد و اکنون در تامین این منابع مشکل داریم اما وزارت بهداشت متعهد است با 70 درصد رقمی که در ابتدای این طرح اعلام کرده طرح تحول سلامت را بطور تضمینی تا آخر ادامه می دهد.


هاشمی گفت: مشکل اساسی این است که آن کسی که باید خدمات را ارائه کند و تولیت را در اختیار دارد منابع را در اختیار ندارد، نمی توانیم اجازه دهیم که مثلا یک پزشک روزانه صد تا سونوگرافی تجویز کند و بیمه ها هم همه پول آن را بپردازند اگر این مسیر را ادامه دهیم روز به روز اوضاع بدتر می شود.

وزیر بهداشت از تشکیل ستاد راهبردی صرفه جویی منابع در دانشگاه های علوم پزشکی برای اجرای گایدلاین های درمانی خبر داد و افزود: در این ساختار جدید نمایندگان سازمان های بیمه گر، نظام پزشکی و مسئولان تجهیزات پزشکی و هر فرد دیگری که لازم باشد عضو می شوند و تلاش می کنیم از طریق این کمیته ها با اجرای گایدلاین ها، بیمارستان هایی را که در زمینه منابع صرفه جویی می کنند تشویق کنیم.


هاشمی گفت: صرفه جویی در منابع نظام سلامت با همکاری جامعه پزشکی میسر است، به عنوان مثال توانستیم طی سال های گذشته با آموزش پزشکان تعداد اقلام دارویی را در هر نسخه از 4.5 قلم دارو به 3.1 قلم برسانیم و هدف نهایی ما رسیدن به 2.5 قلم دارو در هر نسخه است.
وزیر بهداشت ادامه داد: برای صرفه جویی در منابع نظام سلامت کافی است دو یا سه داروی گرانقیمت، دو یا سه نوع خدمات پاراکلینیکی (مانند «ام آر آی» و «سی تی اسکن») و دو یا سه آزمایش گرانقیمت را تحت پوشش محدودیت تجویز قرار دهیم تا از تجوزیزهای بی جا و غیرضروری جلوگیری شود.
وی گفت: اگر صرفه جویی در نظام سلامت را در نظام سلامت اجرا نکنیم همه ما را ولخرجی متهم می کنند و می گویند نظام سلامت چاه ویل است و پول ها را هدر می دهد و این اطلاعات نادرست بر روی تصمیمات و قضاوت های نمایندگان مجلس، مسوولان دولت و مردم تاثیر می گذارد و نمی توانیم براساس این قضاوت ها وظایف حاکمیتی را انجام دهیم.
وزیر بهداشت همچنین بر ایجاد پرونده الکترونیک سلامت و «آی تی» - IT - برای جلوگیری از اصراف و صرفه جویی منابع تاکید کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: