کد خبر: ۹۰۴۶۵
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۰۲ دی ۱۳۹۴ - 2015December 23
شفا آنلاین>سلامت>جامعه پزشکی> فریدون علا، فرزند حسین علا، نخست‌وزیر سابق ایران، برای تمام هماتولوژیست‌ها و حتی تاریخدان‌ها نامی آشناست.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید وی که در پاریس به دنیا آمده و مقیم انگلستان بوده سالها پیش، بعد از آنکه مدارک دانشگاهی تاریخی خود را از آمریکا و سپس مدرک پزشکی خود را از اسکاتلند گرفت، در سال 43 شمسی به ایران آمد تا در دانشگاه تهران تدریس کند و در بیمارستان امام خمینی که در آن زمان بیمارستان 500 تخت خوابی نام داشت، فعالیت کند.

علا در آن زمان با اوضاع نابهنگام ایران در زمینه انتقال خون و درمان بیماران هموفیلی مواجه شد. در آن زمان مرکز مشخصی برای انتقال و دریافت خون وجود نداشت و هر بیمارستان در بخشی جدا از بیمارستان از افراد بیمار و فقیر و ناتوان که به گفته خود علا چهره‌های زرد و رنگ‌پریده داشتند، خون می‌گرفت. بیشتر مواقع خود این خون‌ها آلوده بود و جدا از اینکه مجبور بودند فرد اهداکننده را بستری کنند، خون دریافتی نیز به کار آنها نمی‌آمد. در آزمایشگاه بیمارستان نیز وضعیت بهتر نبود.

 علا در آن زمان علاقه‌مند بود آزمایشگاه خون‌شناسی مجزایی راه‌اندازی کند که با مخالفت شدید مسئولین آزمایشگاه و بیمارستان روبه‌رو شد. با این همه هیچکدام وی را دلسرد نکرد و سرانجام توانست آزمایشگاه مخصوص خون را راه بیندازد و در آن روی بیماران هموفیلی و روش درمان آنها تحقیق کند. در آن زمان با وجودی که امکانات و بودجه بسیار پایین بود، علا توانست به جراحان ارتوپدی کمک کند مفاصل تحلیل‌رفته بیماران هموفیلی را بدون خطر مرگ در اثر خونریزی بیش از اندازه جراحی و درمان کنند.

       در همان زمان بود که فکر احداث و تاسیس یک سازمان مستقل و مجزای ملی که بتواند دریافت، آزمایش و انتقال خون را به عهده بگیرد در ذهن فریدون علا جرقه خورد و دست به کار شد. سرانجام در سال 1353 این سازمان به کمک و همکاری وزارت بهداری و خداداد فرامانفرمائیان، رئیس سازمان برنامه، نخستین سازمان ملی انتقال خون تاسیس شد.

       از آن زمان تا به امروز اتفاقات زیادی برای این سازمان افتاده و تغییرات و پیشرفت‌های زیادی در آن انجام شده است. علا را پدر جامعه هموفیلی ایران می‌دانند و تمام بیماران هموفیلی که سالها تحت نظارت وی بودند، علا را پدر معنوی خود می‌دانند. با این همه فعالیت‌های علا به اینجا ختم نشد و وی تا سالها پس از تاسیس مرکز برای رشد و گسترش و پیشرفت آن تلاش کرد.

       وی در مراسم بزرگداشتش که هفته گذشته برگزار شد، گفت: «هدف اولیه من حذف بخش درآمدزایی از طریق اهدای خون بود. تمام تلاشم این بود که اگر کسی می‌خواهد خون خودش را اهدا کند، تنها بخاطر مقاصد خیرخواهانه این کار را انجام دهد.»

       در این مراسم که با حضور علی‌اکبر پورفتح‌اله، رئیس فعلی سازمان انتقال خون و علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام‌ پزشکی انجام گرفت، لوح تقدیری به علا اهدا شد که در آن ازسالها خدمات وی در زمینه سلامت خون تقدیر می‌شد.

 علا در این مراسم گفت: «اصل مطلب عشق است. همگی ما پزشکان در آن زمان با عشق و علاقه فعالیت می‌کردیم. زمان ایجاد و احداث سازمان انتقال خون هم رسیده بود. هرگز هیچ ابتکاری پا نمی‌گیرد و رشد نمی‌کند، مگر اینکه وقت آن رسیده باشد. نیاز به سازمان انتقال خون نیزدر آن دوران به شدت احساس می‌شد و تنها مسئله مهم، تغییر طرز تفکر مردم بود. باید بدانیم با وسائل پیشرفته و ساختمان‌های زیبا موفقیت به دست نمی‌آید.»
علا با اشاره به اینکه در کشورهای همسایه شاید این موارد وجود داشته باشد اما علاقه و الفتی که منجر به موفقیت اصلی در یک گروه می‌شود، نیست، گفت: «خوشحالم همگی اعضای سازمان انتقال خون به درستی به کار و وظیفه خود متعهد هستند و موازین اخلاقی را در زمینه انتقال و اهدای خون حفظ کرده‌اند.»

       فریدون علا شاید اکنون فعالیت روزانه در سازمان انتقال خون ندارد، اما به گفته یکی از روسای آزمایشگاه این سازمان زمانی که برای بازدید به سازمان مراجعه می‌کند، شور و شوق‌ دیگری در دلها به راه می‌اندازد و تنها با حضورش به فعالان سازمان یادآوری می‌کند این سازمان برای چه و با چه هدفی ساخته شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: