کد خبر: ۹۰۴۶۱
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۰۲ دی ۱۳۹۴ - 2015December 23
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت> «در شرایطی که این روزها خستگی درس و کار و کشیک، روی تنمان مانده است، شنیدن این خبر دیگر کافی بود که زبان گلایه بازکنیم.»
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  این را یکی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  می‌‌گوید. میم، با ناراحتی بیان می‌کند از اتفاقات و حواشی این روزهای جامعه پزشکان، دلگیر است. از پیامک‌هایی که بعد از حادثه خمینی‌شهر در شبکه‌های اجتماعی رایج شد، گلایه‌ می‌کند؛ اما، فقط از درد دل‌هایش نمی‌گوید.

خبر از ضرب و شتم یکی از اینترن‌های بیمارستان امام حسین (ع) اصفهان  می‌دهد و می‌افزاید: «داستان ازاین‌قرار است که تقریبا یک هفته گذشته، در یکی از روزهایی که تعداد بیمارهای مراجعه‌کننده به اورژانس بیمارستان امام حسین (ع) بسیار زیاد بود و تنها 3 اینترن کشیک اورژانس، در بخش حاضر بودند، پزشکان تصمیم گرفتند و درواقع مجبور شدند به امور بیمارهایی که شرایط وخیم‌تری داشتند، رسیدگی کنند و به‌ناچار کار پذیرش و پرونده‌نویسی بیمارها با چند ساعت تاخیر انجام شد.»

       این خاطره ادامه جالبی ندارد: «یکی از بیمارها باعث تنش در بخش شد. با توجه به بیماری یک کودک در ابتدای مراجعه، قند خون چک شد و چون وضعیتش طبیعی گزارش شد، پزشک تشخیص داد وضعیت بیمار اورژانسی نیست و به همین دلیل با تاکید بر اینکه بیماران وخیم‌تر، زودتر باید به وضعیتشان رسیدگی‌ شود، پدر و مادر کودک را به صبر دعوت کرد. چند دقیقه بعد، پدر او به استیشن پزشکی رفت و درحالی‌که پزشک اینترن در حال نسخه نویسی بود، با کوبیدن مشت به روی میز ایستگاه، فضا را متشنج ‌کرد و بعدازآن شروع به دادوفریاد، ناسزاگویی کرد.

 اینترن کشیک به دلیل وضعیت بد روانی پدر او، تاکید کرد همان لحظه کار پرونده کودکشان را انجام خواهد داد اما نه‌تنها پدر آرام نشد، بلکه صدایش را بالاتر هم برد و ناگهان یقه اینترن را گرفت و او را از صندلی بلند کرد و تلاش دیگر اعضای کادر بیمارستان برای آرام کردن محیط، موفق آمیز نبود. اینترن کشیک، درنهایت با گردنی کبود و بدنی کوفته، به ادامه کار بازمی‌گردد.»

       این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، از برخورد حراست بیمارستان گلایه می‌کند و می‌گوید وظیفه خود را در آن لحظه به‌خوبی انجام نداد: «انتظار می‌رود حراست بیمارستان، جهت تامین امنیت جانی و روانی پزشکان، مسئولانه‌تر عمل کند. از سوی دیگر، این منصفانه نیست که اینترن‌های بیمارستان‌، با حجم بالای کار و سختی آن، مدام دلواپس و نگران این نوع رفتارها باشند.»

       حمید طلوعی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می‌گوید چیزی از این اتفاق نشنیده‌ و گزارشی به او انعکاس داده نشده است: «البته این دست حادثه‌ها در بیمارستان امام حسین(ع) سابقه نداشته است.» طلوعی تاکید می‌کند این بیمارستان، مرکز شلوغی است که با توجه به حجم بالای مریض‌ها، کار همه‌شان انجام ‌می‌شود. سپید موفق به ارتباط با روابط عمومی یا رییس این بیمارستان نشد.

وزارت بهداشت تمهیداتی دارد
       وزارت بهداشت نشان داده است نسبت به موضوع امنیت پزشکان، حساسیت بالایی دارد. این را می‌توان از اقدامات این وزارتخانه در ماجرای ضرب و شتم سلمان ستوده، پزشک بیمارستان سوسنگرد فهمید. ماجرا حدود 1:45 دقیقه بامداد چهارشنبه اتفاق افتاد و نزدیک به 18 ساعت بعد، ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت و درمان به نمایندگی‌ از وزارت، خودش را به محل حادثه رساند، از پزشک دلجویی کرد و تدابیری اندیشید.

 حریرچی معتقد است وزارت بهداشت و درمان، برای امنیت پزشکان تمهیداتی اندیشیده است. اما این تمهیدات چیست؟ او در این خصوص می‌گوید: «باید توجه داشت کسانی که به بخش اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، اصولا در شرایط مناسبی نیستند و در حال گذراندن وضعیت پرتنشی هستند.

عده‌ای از آنها حتی با درد شدیدی به اورژانس منتقل می‌شوند. یک بحثی که دراین‌باره وجود دارد، آموزش‌های خاص و لازم به مردم در سراسر دنیا است که در هنگام مراجعه به چنین مکان‌هایی و در چنین شرایطی، چگونه بر خودکنترل داشته باشند.

البته باید این را هم در پرانتز بگویم که مورد بیمارستان شهید چمران سوسنگرد، مورد خاصی بود. مراجعه‌کنندگان به دلیل مصرف مواد غیرمجاز، در شرایط عادی نبودند.»

       قائم‌مقام وزیر بهداشت، در ادامه از لزوم آموزش کادر درمان بیمارستان می‌گوید و ادامه می‌دهد: «بحث بعدی، آموزش پزشکان، پرستاران و کادر درمان است. مدیریت شرایط که معمولا شرایط تنش‌زا و پراسترسی است، ضروری است. البته این مدیریت هم برای بیماران و هم برای خود پرسنل، احساس می‌شود؛ به‌ویژه آنکه با توجه به حجم کار و شرایط اورژانسی، کادر درمان بیمارستان باید بتوانند تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

 موضوع سوم، اقدامات لازم در خصوص تامین نیروی کافی حراست، نگهبان و انتظامات است. البته این به آن معنا نیست که در کنار هر پزشک، باید یک کادر نیروی انتظامی یا حراست وجود داشته باشد. مطمئنا شرایط خاص، مراقبت بیشتری می‌خواهد اما باید با توجه به نیرو، امکان‌سنجی و از سوی دیگر باید بررسی کرد که آیا افزایش کادر حراست، بر عهده کدام دستگاه است؟»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: