کد خبر: ۹۰۳۵۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۰۱ دی ۱۳۹۴ - 2015December 22
شفا آنلاین>سلامت> مصرف بالای داروهای هورمون رشد موضوعی است که نیاز به توجه بیشتر مسئولین مربوطه دارد. سوء‌استفاده‌های انجام شده از این دارو و هزینه بالای بیمه‌ای موضوعی است که نباید بی‌تفاوت از کنار آن گذشت.
    به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید    این درحالی است که به گفته مسئولین بیشترین استفاده یا به اصطلاح سوء‌استفاده از این دارو در باشگاه‌های بدنسازی صورت می‌گیرد.

رئیس داروخانه 13 آبان این میزان مصرف داروی هومون رشد را مورد نیاز جامعه نمی‌داند و در گفتگو با سپید می‌گوید: «قطعا تعداد زیادی از آن به صورت غیرقانونی در باشگاه‌های بدنسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

       خیراله غلامی  می‌گوید: «این داروها به صورت غیر قانونی از سیستم خارج می‌شود. غیرقانونی به این صورت که نسخی که نوشته می‌شود واقعی و درست نیست و راهی برای جلوگیری از آن درحال حاضر نداریم.»

       غلامی در توضیح بیشتر در مورد این دارو اضافه می‌کند: «هورمون رشد دارویی است که داروخانه با نظر بیمار اقدام به فروش آن می‌کند اگر تایید نشود، داروخانه نیز نمی‌تواند اقدام به فروش آن کند. به نظر می‌رسد که مصرف آن غیرمتعارف است و بیشتر در باشگاه‌های بدنسازی است.»

       رئیس داروخانه 13 آبان تاکید می‌کند: «به نظر من هورمون رشد دارویی است که باید کمیته‌های ویژه بیمه‌ای برای آن در نظر گرفته شود و تنها افرادی که واقعا نیازمند هستند به آن کمیته‌ها مراجعه کرده و تاییده را آنجا گرفته و بعد اقدام به خریداری دارو کنند. بدون تایید کمیته پزشکی هیچ نسخه هورمون رشدی نباید فروخته شود. چون هم هزینه زیادی دارد و هم عوارض خیلی بالایی برای آنهایی که نیاز ندارند، می‌تواند در بر داشته باشد.»

       وی توضیح می‌دهد: «در واقع باید گفت هورمون رشد می‌تواند عوارض قابل توجهی داشته باشد. اگر فرد به سن رشد رسیده باشد و دیگر استخوان‌ها رشد نکند با هورمون رشد هم تغییری ایجاد نخواهد شد. در واقع با اتمام زمان رشد استخوان‌ها دیگر حتی این دارو هم در روند رشد استخوان‌ها تاثیری نخواهد گذاشت اما باعث تغییرات در اندام‌های دیگر می‌شود.»

غلامی ادامه می‌دهد: «مثلا غضروف‌ها را بزرگ می‌کند و انگشت‌ها و اندام‌های غضروفی را از حالت طبیعی خارج می‌کند.»

       رئیس داروخانه 13 آبان در پاسخ به سوال  مبنی بر اینکه آیا می‌توان این دارو را از فارماکوپه دارویی خارج کرد، می‌گوید: «فارماکوپه دارویی همیشه در حال ارزیابی است و روند آن اینگونه است که همیشه داروهای جدید پیشنهاد شده و در صورت تایید وارد فارماکوپه می‌شود اما این موضوع که برخی داروها حذف شود پروسه قابل توجهی است و به نظرم پیشنهاد بدی نیست. به این طرف قضیه هیچگاه نگاه نکردیم و همیشه به ورود داروهای جدید توجه کرده‌ایم نه حذف داروهای قبلی و بلااستفاده.»

       وی در خصوص چگونگی انجام این کار می‌گوید: «اینکه داروهای از دور خارج شده را بررسی و از لیست خارج کنیم نیز فکری است که باید به سازمان غذا و دارو پیشنهاد شود و از این لحاظ نیز ارزیابی داشته باشیم. حتی می‌توانید خود شما نیز با نوشتن نامه‌ای به دکتر دیناروند طرح موضوع کنید اما به جریان انداختن آن با دکتر دیناروند است که اگر صلاح بداند این کار اجرایی خواهد شد.»

       این در حالی است که رئیس سازمان غذا و دارو  یادآور می‌شود که در بررسی‌های به عمل آمده در خصوص لیست داروهای موجود رد فارماکوپه هر دو طرف قضیه دیده می‌شود و هم به حذف دارو و هم اضافه کردن دارو توجه می‌شود.

       رسول دیناروند در خصوص سوء مصرف هورمون رشد  می‌گوید: «اندیکاسیون مصرف برای هورمون رشد وجود دارد اما سوء مصرف هورمون رشد نیز بسیار جدی است. بخش عمده مصرف هورمون رشد متاسفانه سوء مصرف است. این وضعیتی است که در همه دنیا دیده می‌شود و متاسفانه در ایران نیز وجود دارد.»

       دیناروند یادآور می‌شود: «هورمون رشد یکی از اقلامی است که در باشگاه‌های بدسازی مانند نقل و نبات مصرف می‌شود و تا به حال نیز نتوانسته‌ایم جلوی این کار را بگیریم. اما توانسته‌ایم جلوی دسترسی بیماران به هورمون رشد را بگیریم تا به کمک آن بتوانیم جلوی سوء مصرف را تا حد امکان بگیریم.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: