کد خبر: ۹۰۳۵۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۰۱ دی ۱۳۹۴ - 2015December 22
شفا آنلاین علت بیماری بهجت که به بیماری راه ابریشم هم معروف است، مشخص نیست. این بیماری یک نوع از التهاب رگ‌ها است که عروق را درگیر می‌کند و در صورت عدم درمان منجر به نابینایی می‌شود.
بهجت یک بیماری خودایمنی است که زمینه ژنتیک هم دارد. همچنین تمام دستگاه‌های بدن از جمله بندها، پوست و مخاط، چشم، قلب، شش، دستگاه گوارش، مغز و اعصاب و سیستم خونی را درگیر می‌کند. ابتلا به این بیماری از بیماری لوپوس بیشتر است و در مردان نسبت به زنان شیوع بیشتر و شدیدتری دارد. اما تمام گروه‌های مختلف سنی از کودکان تا کهنسالان را درگیر می‌کند.

 بیماری بهجت
خود را بیشتر به صورت آفت‌های دهان، ناحیه تناسلی، جوش در پوست، التهاب چشم، درد مفاصل و التهاب روده نشان می‌دهد. حدود ۲۰ درصد افرادی که درگیری چشمی این بیماری را پیدا می‌کنند نابینا می‌شوند. علائم این بیماری آفت دهان و یا آلت تناسلی و به صورت کل زخم‌های پوستی است. مهمترین مسئله درمان سریع و به موقع است.

 این بیماری در کشورهایی که در مسیر جاده ابریشم قرار دارند، بیشتر دیده می‌شود و هرچه از این جاده بیشتر دور می‌شویم این بیماری نیز کمتر مشاهده و گزارش می‌شود. عده‌ای معتقدند اصل این بیماری از سمت مغولستان به ایران و باقی کشورهای جاده ابریشم راه پیدا کرد. با این همه خلوص بهجت پزشکی بود که برای اولین بار این بیماری را تشخیص داد و به همین دلیل نام وی روی بیماری گذاشته شده است.

       درمان این بیماری که دشواری‌های زیادی دارد باید به سرعت انجام بگیرد. داروها و درمان‌هایی که برای این افراد تجویز می‌شود همگی خاصیت ضدسرطانی دارند که با رشد تومورها مقابله می‌کنند. گاه شیمی‌درمانی‌هایی که روی این افراد انجام می‌شود بسیار طولانی است. علت مشکل بودن درمان این است که بیماری بهجت عروق را به کلی درگیر می‌کند و به سرعت در بدن پخش می‌شود. درمان زمانی که به ناحیه چشم می‌رسد حتی مشکل‌تر هم می‌شود. بیشتر مواقعی که بیماری هنوز به چشم نرسیده است، امکان درمان کامل بیمار بیشتر وجو دارد. هرچند در گذشته درمانی برای فردی که به این بیماری مبتلا می‌شد کامل وجود نداشت. اما اکنون با درمان‌های ضدسرطانی امید بیشتری به نجات یافتن این افراد از این بیماری‌ها است. ما عده‌ای از بیماران را که علائم بهجت داشتند اما مشکلی در چشم خود ندیده بودند با عکسبرداری و آنژیوگرافی‌های وسیع بررسی کردیم و در نهایت تشخیص دادیم که در این موارد حتی با وجود اینکه هنوز در دید آنها اتفاقی نیفتاده، با این وجود عروق چشم آنها گرفتار است. در نتیجه می‌توان گفت سختی بیمارانی که به بیماری بهجت دچار می‌شوند، کم از بیماران سرطانی نیست.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: